Přejít k hlavnímu obsahu
Zábava

Nebaví vás běh? Zkuste ho spojit s meditací

Info ikona
Běh

Běhání! Pro někoho oblíbená sportovní aktivita, pro druhého muka, kterým se zarputile vyhýbá. Pokud patříte do druhé skupiny, pak si zkuste naordinovat běh spojený s meditací. Nevšední kombinace posílí vaši fyzičku i ducha.

Mnoho lidí vnímá běhání jako sport, u kterého je potřeba zdolávat kilometry v rekordním čase. Pravdou ale zůstává, že běh může mít i meditační podobu, u které si v první řadě odpočinete a posílíte své duševní zdraví. O běhu spojeném s meditací pozitivně hovoří také tibetský duchovní vůdce Sakyong Mipham ve své knize Running With The Mind Of Meditation: Lessons for Training Body and Mind. „ Pravidelný běh nám pomáhá posílit srdce, revitalizuje nervový systém a zvýšuje aerobní kapacitu. Meditace nám zase pomáhá s vnitřním očištěním,“ vysvětluje Mipham.

Běh spojený s meditací doporučuje také aplikace Headspace, která hovoří o pěti klíčových výhodách. Pokud dokážeme při běhu meditovat, pak se můžeme těšit na příval energie, snadnější běh, zvýšenou toleranci bolesti, zrychlení běhu a v neposlední řadě na snížení úrovně deprese. Za posledním zmíněným benefitem stojí požehnaná dávka endorfinů. I když spojení běhu a meditace zní jako hračka, realita je mnohem složitější. V ideálním případě následujte tyto základní kroky:

1. Vyberte si mantru

Najděte si slovo, krátkou větu nebo zvuk, který si při běhu budete v duchu opakovat. Pokud nevíte, jakou frázi použít, pak můžete vyzkoušet univerzální běžecké mantry, jako je: „Jsem silný“, „Rozšiřuji své limity“, „Uběhnu pět kilometrů“. Fantazii se meze nekladou, a tak záleží jenom na vás, jaká fráze je vašemu srdci nejbližší. Pouze pamatujte na to, že dané slovo s vámi musí natolik rezonovat, abyste mu při běhu věnovali notnou dávku pozornosti.

2. Soustřeďte se na svůj dech

Stejně jako při klasické meditaci i v tomto případě je nutné, abyste se zaměřili na dech. Použijte libovolný dechový vzorec jako kotvu, na kterou se budete spoléhat po celou dobu běhání. Ať už vyzkoušíte jednoduchá dechová cvičení, nebo budete počítat do deseti, v obou případech se dočkáte kýženého výsledku.

Info ikona
Běh

3. Přítomnost nadevše

Zapomeňte na chytré hodinky, tepovou frekvenci, počet uběhnutých kilometrů i vaše osobní problémy. Naopak, zaměřte svou pozornost na přítomnost, buďte „teď a tady“. Jednoduše řečeno nedovolte, aby vaše mysl odplula do minulosti nebo budoucnosti. Vychutnávejte si přítomný okamžik plnými doušky, protože jiné „teď“ už nebude.

4. Použijte řízenou meditaci

Pokud chcete svůj běh spojený s meditací posunout na vyšší úroveň, pak si do sluchátek pusťte řízenou meditaci. Vyzkoušet můžete například již zmiňovanou aplikace Headspace, Nike Run Club nebo platformu Spotify, na které naleznete mnoho řízených meditací pro sportovce. Důležité je jenom to, aby vybraná řízená meditace lahodila vašemu uchu.

Zdroj: headspace.com, elle.mx, kniha Running With The Mind Of Meditation