Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Je důležité, abychom na všechno měli názor?

Info ikona
https://burdadigital.atlassian.net/browse/DEV-1323

Co si myslíte o vakcíně na covid-19? Jaký je váš názor na kauzu Vrbětice? A jste tým Meghan nebo Kate? Vypadá to, že v současném světě se odpověď „nevím“ nenosí.

Promotion
Promotion
Alžběta Rybářová | 2. 05. 2021

Kolik zpráv si denně přečtete? A kolik informací si k danému tématu následně vyhledáte? Ruku na srdce, je zhola nemožné, abychom každou zprávu, kterou nám média naservírují, pečlivě pročetli, a následně si k ní vyhledali další potřebné informace. Statistiky dokonce ukazují, že průměrný návštěvník webů stráví čtením článků necelou minutu. Tento čas sotva stačí k přečtení titulku a základního perexu. Přesto člověk nabude dojmu, že je s tématem obeznámen, a pokud to od něj společnost bude vyžadovat, dokáže svůj názor hrdě přednést. Nemít vlastní názor se totiž v současné době rovná společenské sebevraždě.

Bez názoru ani ránu

Vzpomeňme si na začátek letošního března a kauzu, kterou zaregistroval snad každý z nás. Rozhovor Oprah Winfrey s princem Harrym a Meghan vzbudil vášně a strhl lavinu protichůdných komentářů. Na jedné straně lidé opěvovali Meghan za její odvahu a svobodnou vůli, na straně druhé jí vyčítali, že s rodinnými problémy vystoupila v televizi. Samozřejmě se internetová fóra neobešla ani bez rasistických a vulgárních poznámek. Tento rozhovor lidé neřešili pouze na internetu, ale také v soukromí. „Jsi tým Meghan, nebo Kate?“ zněla otázka, kterou jste pravděpodobně také zaslechli. Málokdo ale pokrčil rameny a řekl nepopulární slovo „nevím“. A tak i lidé, kteří britskou královskou rodinu běžně nesledují, rychle vymysleli odpověď a ukázali, že MAJÍ NÁZOR.

Opravdu je ale důležité, abychom neustále produkovali jeden názor za druhým? A to i k tématům, která nám nejsou blízká? Jak už bylo zmíněno, slovo „nevím“ se v současné společnosti příliš nenosí. Je spojováno s nedostatkem informací či neschopností vlastního úsudku. Pravdou ale zůstává, že občas není od věci toto slůvko vyslovit. Obzvláště, pokud se týká tématu, o kterém skutečně nic nevíme, a tudíž máme sklon k impulzivním názorům, případně k přejímání cizích názorů.

Info ikona
Twitter

Hříšné sociální sítě

Není žádným tajemstvím, že právě internet a sociální sítě nás nutí k unáhlené produkci názorů. Na Facebooku najdeme nespočet komentářů, internetová fóra praskají ve švech a hashtagy na Instagramu jenom zřídka končí otazníkem. Navíc si můžete všimnout, že jenom málokterý komentář na sebe bere podobu neutrálního Švýcarska. Naopak, internetu vládnou černobílé komentáře a ostré hádky mezi komentujícími. Není divu, že při surfování po internetu máme pocit, že každý člověk má názor, a tak je nutné, abychom ho měli také. Přesto se zdá, že už ani sociální sítě nestojí o unáhlené komentáře. Důkazem je novinka, se kterou přišla společnost Twitter. Jedná se o výzvu s názvem „přečíst před retweetem“, která se uživateli zobrazí v momentě, kdy chce retweetnout nerozkliknutý příspěvek. Twitter si od tohoto kroku slibuje, že lidé začnou k informacím přistupovat zodpovědněji, a zároveň se vyhnou unáhleným reakcím. „Tato novinka je navržena k posílení zdravé konverzace,“ popsal Twitter.

Neutralita is the new black

Pokud máte kolem sebe lidi s bryskními názory na politiku, jednoznačným pohledem na brexit nebo jasným stanoviskem k očkování proti koronaviru, pak nezoufejte, když podobně vytříbený názor nemáte. Nestyďte se za to, že pokrčíte rameny, nebo řeknete „nevím“. Neutralita i nejistota nejsou vždy známkou slabosti. Naopak to, že se vyhýbáte unáhleným názorů či nevaříte z vody, ukazuje vaši vnitřní sílu a odhodlání nejít „se stádem“.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion