Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Tak trošku jiné cvičení aneb Už jste slyšeli o józe smíchu?

Info ikona
Smích

V posledních dnech nám do smíchu příliš není. Přesto bychom neměli na malé radosti a úsměv rezignovat. A s tím druhým nám může pomoci tzv. jóga smíchu!

Říká se, že smích léčí! A možná právě proto vznikl v roce 1995 koncept tzv. jógy smíchu. Jeho duchovním otcem je doktor Madan Kataria z indické Bombaje, který jógu smíchu stavěl na myšlence, že smích je nakažlivý. Madan Kataria tedy spojil techniky simulovaného smíchu s dechovými cvičeními a hravým pohybem, a vytvořil tak jógu smíchu, kterou si zamilovali nejen trudomyslní lidé.

Naordinujte si smích

Kdy naposledy jste se od srdce zasmáli? Pokud si na takový moment nedokážete vzpomenout, pak byste si s klidným srdcem měli naordinovat právě jógu smíchu. To, že smích má zázračné účinky na naše zdraví, potvrdila také studie z Georgia State University z roku 2016. Ze závěrů studie vyplynulo, že u dobrovolníků, kteří absolvovali sérii simulových cvičení smíchu, došlo k výraznému zlepšení duševního zdraví i aerobní vytrvalosti. Při smíchu se totiž uvolňují endorfiny, a zároveň se snižuje hladina stresového hormonu kortizolu. Následně lze tedy bez nadsázky říct, že smích dokáže zmírnit úzkost i deprese, podporuje sebevědomí i optimismus, a navíc posiluje sociální vazby. A tím výčet pozitiv rozhodně nekončí! Smích totiž působí na bránici, ramena a břicho, což může zlepšit krevní oběh, posílit imunitní systém a zvýšit srdeční frekvenci. Skoro by se chtělo zvolat – ať žije smích!

Info ikona
Jóga

Jak probíhá jóga smíchu?

Pokud patříte k nadšeným jogínům, jistě víte, že každý lektor přistupuje k józe po svém. A jinak tomu není ani v případě jógy smíchu. Pravdou ale zůstává, že nedílnou „kostrou“ jógy smíchu jsou dechová cvičení, protažení obličejových svalů, hravá cvičení a častokrát také „uzemňující“ meditace na konci lekce. Jógy smíchu se zúčastnila například redaktorka Kerry Law, která popsala, že součástí hodiny byly i na první pohled prazvláštní hry. „Tleskali jsme jako děti, pili jsme imaginární šálky kávy smíchu, mazali jsme se imaginárním krémem smíchu a nebo jsme předstírali, že jsme kousky toastu, který vyskakuje z toastovače.“ Nejen toto svědectví naznačuje, že pokud se chcete vydat na jógu smíchu, musíte své ego nechat za dveřmi jógového studia.

Možná si říkáte, že skupinová jóga smíchu není nic pro vás. V tomto ohledu je ale nutné podotknout, že při józe smíchu je skupinový aspekt nanejvýš důležitý. Za prvé, na vlastní kůži pocítíme, že smích je nakažlivý. Zároveň při skupinovém smíchu snáze navazujeme oční kontakt, díky kterému se uvolňuje oxytocin, tedy hormon lásky, což následně posiluje naše sociální vazby. Není tedy náhodou, že na některých pracovištích jsou pořádány workshopy jógy smíchu, jejichž smyslem je zapracovat na vztazích mezi kolegy.

Smích do každé rodiny

Jóga smíchu po vás v žádném případě nechce, abyste se smáli vážným věcem nebo zlehčovali složité situace. Podle holistické koučky smíchu Melanie Bloch je spíše potřeba, abychom i v těžkých časech dokázali najít úsměv na rtech. „Kromě slz potřebujeme také smích – pomáhá nám v získání životní rovnováhy. Díky smíchu se navíc zbavíme toxického myšlení, které stojí v cestě našemu vnitřnímu klidu,“ dodává. Pokud tedy cítíte, že váš život už dávno není o smíchu a radosti, vyzkoušejte právě jógu smíchu.