Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Lék na stres i pomocník pro šťastnější život aneb Objevte sílu mindfulness

Info ikona
Mindfulness

Najít si v dnešní uspěchané době čas pro sebe je mnohdy oříšek. Odbíháme od jednoho úkolu ke druhému, vyřizujeme e-maily mezi přípravou dětí do školy a plnou pozornost věnujeme jen máločemu. Koncentrace pokulhává a spolu s ní i energie, naopak vlna stresu se na nás valí rychlostí, které se nestačíme divit. Věřte nebo ne, tenhle zažitý „řád“ můžete jednou provždy otočit ve svůj prospěch.

Promotion
Veronika Lechnerová | 11. 01. 2022

O mindfulness se poslední dobou hodně mluví jako o nástroji, který vám pomůže dostat pod kontrolu nejen stres, ale i celkové vnitřní nastavení spojené s prací a životem mimo ni. Co to ale mindfulness vlastně je?

Mindfulness by se dala přeložit jako všímavost. Její podstatou je záměrné věnování pozornosti přítomnému okamžiku, které je zároveň oproštěno od jakéhokoliv posuzování. Jinými slovy, jedná se o ono vědomé bytí tady a teď. Pozitivní zprávou je, že se jedná o dovednost, kterou si dokáže osvojit prakticky každý. Chce to jen cvik a špetku trpělivosti.

Mindfulness vám pomáhá najít pevnou půdu pod nohama, když se s vámi točí celý svět. Dovoluje plně vnímat to, co se odehrává nejen kolem vás, ale zejména pak, co se odehrává ve vašem těle. Jedná se de facto o zpomalení toku myšlenek tak, abyste je byli schopni zachytit a plně prožít.

Využijte sílu mindfulness pro svůj každodenní život

Pokud patříte do skupiny věčně vystresovaných lidí, kteří si pod tíhou povinností mnohdy nedokážou užít ani vlastní pracovní úspěch, pak by se vám mohli hodit některé mindfulness techniky. Mindfulness vás vtáhne zpátky do přítomného okamžiku, pomůže vám soustředit se na to, co se právě kolem vás děje a co víc. Díky pravidelnému cvičení lze získat kontrolu nad svými reakcemi. Ve výsledku pak nebudete muset reagovat ve stresu a pod tlakem.

Díky cvičení mindfulness si osvojíte schopnost nereagovat na to, co se vám zrovna přihodí automaticky a mnohdy emocionálně, ale vnímavěji a adekvátně tomu, co se právě odehrává. Naučíte se odolávat lavině myšlenek, které ve vás mohou vyvolávat úzkosti a další nepříjemné pocity. Možná, že dokonce získáte určitý odstup a nadhled nad tím, co se vám v životě právě odehrává.

Info ikona
Meditace

Techniky mindfulness

Myšlenkové všímavosti můžete dosáhnout hned několika technikami. Je jen na vás, kterou z nich (či jejich kombinaci) zvolíte. Každému pochopitelně funguje něco jiného, nicméně klíčem k úspěchu je pravidelné cvičení a trpělivost. Mentální programy budované roky totiž rozhodně nepřepíšete přes víkend.

Jóga

Jóga je jedním z nejlepších relaxačních, a zároveň posilujících cvičení. Pro někoho jóga dokonce znamená životní styl více než posilování těla a mysli. A v čem spočívá síla jógy a její využití pro mindfulness? Jógové pozice jsou mnohdy náročné. Ať už se jedná o rychlejší či pomalejší styl jógy, vždy jste instruktorem či instruktorkou naváděny k sobě samé. K soustředění na vlastní dech, udržení rovnováhy či zklidnění myšlenek. Právě tyto techniky jsou skvěle aplikovatelné i pro mindfulness, jelikož vás udržuje v přítomném okamžiku. Zkuste do svého života zařadit pravidelné lekce jógy a uvidíte, že vaše mysl bude zase o něco lépe zvládat stresové situace.

Meditace a dechová cvičení

Meditace a dechová cvičení úzce souvisí nejen s jógou, ale zároveň se perfektně hodí jako samostatné mindfulness techniky. A co je na nich nejlepší? Můžete je využívat takřka kdekoliv. Jednoduchou meditaci si totiž dopřejete i v pracovním křesle a stejně tak i dechové cvičení. Pokud si ale na tyto činnosti chcete vyšetřit trochu více času, zařaďte je třeba ráno nebo večer. Meditaci i dechová cvičení zkuste spojit například s hrnkem meduňkového čaje a vytvořte si tak jedinečnou relaxační rutinu, která bude jen a jen vaší chvilkou kýženého klidu.

TIP: Pokud si na meditaci samy netroufáte, zkuste například aplikaci Headspace. V ní najdete desítky řízených meditací a relaxačních cvičení.

Journaling

Pokud vás meditace ani jóga příliš nelákají, možná se vám bude líbit technika zvaná journaling. Její princip je jednoduchý, jedná se o vedení deníčku, do kterého si můžete zapisovat nejen to, co se vám zrovna odehrává, ale například také věci, za které jste vděční.

Pořiďte si obyčejný sešit, do kterého si budete zapisovat, co vás zrovna napadne nebo vyzkoušejte speciální deníky určené pro journaling. Patří mezi ně například deník vděčnosti nebo pětiletý deník Tam & Zpět. Díky psaní se totiž opět vracíte do přítomného okamžiku a lépe si uvědomujete, co se zrovna kolem vás děje.

Vědomé jezení

Ruku na srdce, jak často skutečně jíte v klidu a vědomě? Mnoho lidí obědvá u počítačů, snídani si koupí někde u stánku a nebo hůř, úplně ji vynechá. Nemluvě o tom, že jenom co dojíte, už vlastně ani nevíte, co jste jedli.

Vědomé jezení a pití nápojů je pak další skvělou technikou mindfulness, kterou lze zařadit do denního režimu takřka ihned. Stačí si vyhradit čas na jídlo během dne, zasednout ke stolu a opravdu vědomě si užívat každé sousto.

Jak začít s mindfulness?

Začít s mindfulness můžete doslova teď hned. Je to velmi podobné jako se cvičením nebo s vizí, začít jednou provždy žít zdravě. Pokud to budete neustále odkládat a čekat na další pondělí, nikam se neposunete. Zkuste si nyní dopřát alespoň tři minuty pro sebe, které věnujete několika vědomým nádechům. Nebo si vezměte do ruky papír a tužku a sepište si tři věci, za které jste dnes vděční. Zařaďte do své denní rutiny několik malých střípků v podobě technik mindfulness a uvidíte, že se život kolem vás nejen zpomalí, ale že si ho užijete zase o chlup víc.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion