Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Jak se vyznat mezi jogurty?

Info ikona
Jogurt

Jogurty jsou kysané mléčné výrobky obsahující probiotika, tedy bakterie, které přirozeně obývají trávicí trakt a pozitivně ovlivňují lidské zdraví. Jenže, není jogurt jako jogurt. Nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová vám proto poradí, jaké jogurty zařadit do zdravého jídelníčku.

Promotion
Promotion
Andrea Mokrejšová | 25. 05. 2021

Na úvod bych zmínila, že jogurty a mléčné výrobky jsou skvělým zdrojem vápníku, ačkoliv v posledních letech koluje čím dál tím více poplašných zpráv a mýtů, které se to snaží vyvrátit. Jogurty jsou také dobrým zdrojem bílkovin. Zároveň mám dobrou zprávu pro lidi, kteří trpí lehkou intolerancí laktózy. V jogurtech, respektive ve všech kysaných mléčných výrobcích, jsou totiž zmiňovaná probiotika, která laktózu štěpí. Mnoho lidí s nižším stupněm laktózové intolerance může jogurty, alespoň v menším množství, do jídelníčku bez obtíží zařadit. Nejméně laktózy pak obsahuje níže zmíněný řecký jogurt a skyr.

Ideální volbou jsou vždy jogurty bez příchutě, ačkoliv se některé mohou tvářit, že obsahují vysoké množství ovoce, i tak jsou velkým zdrojem cukru. Pokud se už teď bráníte, že jsou jogurty bez příchutě příliš kyselé a prostě je nesníte, přidejte si do nich raději ovoce nakrájené doma. Do těla přijmete mnohem více prospěšných látek, a ještě vás taková svačina dokonale zasytí. Ochucené varianty zařazujte výjimečně a spíše jako dezert. 

Klasický bílý jogurt

Myslíte si, že poctivý jogurt je ten, ve kterém stojí lžička? Pravda je mnohem složitější. Jogurty se mohou vyrábět dvojím způsobem, a to buď kysáním (zráním) v kelímku, nebo v tanku, ze kterých se až následně stáčí do kelímků. Ty, které zrají rovnou v kelímku, vypadají hustší. Po rozmíchání ale hustota rychle pomine. Pamatujte si tedy, že hustota jogurtu automaticky neznamená, že je jogurt kvalitnější. 

Nejčastěji byste měli sáhnout po jogurtech, které obsahují kolem 3,5 % tuku. Smetanové jogurty (s 10 % tuku) vám mohou sice chutnat o něco víc, ale většinou jsou v jídelníčku zbytečným zdrojem tuku a akorát se „ošidíte“ o příjem bílkovin z jogurtu. Do čistého bílého jogurtu nesmí být přidán cukr, proto se nemusíte bát, že při výběru šlápnete vedle. Čistě bílé jogurty jsou vhodné i pro děti, ale nevybírejte pro ně nízkotučné a odtučněné varianty. Obsahují více bílkovin, což není pro děti vhodné. Učte děti, že toto je jogurt. Sladké varianty jogurtů, nebo smetanové dezerty, které se tváří, že jsou tím nejlepším zdrojem „zdraví“ pro děti, pro ně nejsou příliš vhodné a minimálně je učí špatnému návyku na velmi sladké potraviny. Ukažte dětem, že tyto varianty jsou dezerty a nekonzumují se tak často jako běžné bílé jogurty. 

Info ikona
Jogurt

Řecký jogurt

Řecký jogurt je v posledních letech takovým zlatým grále zdravé, a zejména fitness, výživy. Na tento pomyslný piedestal se dostal díky svému vysokému obsahu bílkovin a nízkému obsahu tuku. Nenechte se však zmást, podíl tuku u řeckých jogurtů je různý a závisí na tučnosti mléka, ze kterého je vyroben. Řecké jogurty tak můžeme v regálech najít ve variantách bez tuku i ve variantách s obsahem až 10 %. 

Tyto jogurty se vyrábí z dvojnásobného množství mléka, a po fermentaci se z nich odebírá část syrovátky. Díky tomu mají svou typickou hustotu a obsahují 2x více bílkovin. Ve složení najdete mléko/smetanu a jogurtové kultury. Pokud je ve složení ještě mléčná/sušená bílkovina, jedná se o jogurt, který je vyráběn levnější metodou. To pocítíte zejména při použití. Z takových jogurtů se vám nepodaří vyrobit tzatziki či jiný dip se správnou konzistencí. Jednoduše vám to poteče. 

Skyr

Mezi jogurty je také velmi často řazen skyr. Skyr je ale ve své podstatě sýr, protože je při jeho výrobě použito syřidlo. Má však ještě jednu specialitu, a to je právě kysání. Je to vlastně takový fermentovaný tvarohSkyr je také znám pro svou typickou konzistenci i chuť. Z tohoto důvodu ho spíše řadíme mezi jogurty. Svými vlastnostmi je podobný řeckému jogurtu a díky vysokému obsahu bílkovin je oblíbenou položkou ve zdravé výživě. Přesto je důležité myslet na to, že právě kvůli vysokému obsahu bílkovin, není vhodné skry, stejně jako řecký jogurt, zařazovat do dětského jídelníčku. 

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion