Před sto lety byla veškerá kosmetika vyráběná z dnešního pohledu absolutně ekologicky. Jenže pak přišla doba plastová a naše kosmetické taštičky zaplavily produkty na bázi ropy. Nyní se vracíme ke kořenům. Co přijde dál?

Kdysi dávno, před sto lety, byla kosmetika absolutně udržitelná. Vyráběla se zásadně z přírodních ingrediencí a skladována byla v obalech z papíru, dřeva nebo skla. Z dnešního pohledu ideál! Pak ale přišel na řadu plast a ekologie šla stranou. Žena toužící po dřevěném obalu či eticky vyrobeném krému před dvaceti lety byla okamžitě zařazena do neatraktivní kategorie bláznivé bioženy. Jenže doba se naštěstí mění. Otevřenější je nejen naše mysl, ale i vedení kosmetických korporací. 

Doba plastová

Nejprve krátká exkurze do dob zlaté kosmetické éry. Ve 20. letechminulého století došlo k obrovskému nárůstu v segmentu kosmetického průmyslu. V Hollywoodu sklízel úspěch obchodník Maksymilian Faktorowicz. Že vám jeho jméno nic neříká? Jde o zakladatele firmy Max Factor. Nejdříve vzbudil pozdvižení s Pan-Cake Make-upem vyrobeným pro filmová plátna, později s první dekorativní řadou Society Make-up inspirovanou hollywoodskými hvězdami, ale určenou pro běžnou ženu. Za jeho tehdejší elegantní dózy z tuhého papíru či kovové tubusy rtěnek by dnes influencerky vraždily. 

Zhruba ve stejné době otevřela v New Yorku na Páté Avenue Elizabeth Arden kosmetický ráj pro ženy, Salon d’Oro. Se svou životní rivalkou  Helenou Rubinstein se neustále předháněly ve vývoji nových produktů, a tak mohly díky nim ženy už v této době používat tonikum nebo krém na póry. A ty nádherné skleněné obaly!

Od Hollywoodu k DDT

Jenže během druhé světové války zlatá kosmetická éra skončila. Americké vládní dotace podpořily těžbu ropy, a ta se začala používat na výrobu všeho, co šlo. Domovy rodin po celém světě se plnily nemačkavými oděvy, koberci, na kterých neulpívají skvrny, plastovými hračkami i kosmetickými produkty chemickými uvnitř i navenek. V té době nikoho nenapadlo, že by ropa měla mít negativní účinky na zdraví nebo špatný vliv na životní prostředí. Byla jednoduše vnímána jako pokrokový a cenově dostupný materiál...

...CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V ČERVENCOVÉ MARIANNE, kterou si nyní můžete objednat až domů do schránky s POŠTOVNÝM ZDARMA. Objednávejte zde.

Červnová Marianne

Promotion