Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Záplava růžové i téma starých pověstí. Co nás zaujalo na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku?

Info ikona
Vanda Janda

Pražský týden módy Mercedes-Benz Prague Fashion Week je u konce a tentokrát přinesl zejména přehlídky studentů oděvní tvorby, ale také ostřílených českých i slovenských jmen jako LAFORMELA, Michael Kováčik, Vanda Janda nebo Pavol Dendis. Nechyběla samozřejmě také soutěž pro mladé talenty VAN GRAAF Junior Talent, kterou vyhrál Tomáš Němec z pražské UMPRUM. Které kolekce nás na fashion weeku nejvíce zaujaly?

Eliška Vrbová | 12. 04. 2022

Ačkoliv se fashion week z velké části odehrával v prostorách Pražské tržnice v Holešovicích, Liběna Rochová a její studenti z Ateliéru designu oděvu a obuvi pražské UMPRUM zvolili jinou lokaci. Jejich nedělní přehlídka se uskutečnila ve zbrusu novém prostoru hotelu Andaz v bývalém Cukrovarnickém paláci na Senovážném náměstí. Liběna Rochová a její studenti Julia Sadloňová, Alexandra Gnidiaková, Barbora Kotěševcová, Magdalena Rajnohová, Jan Smejkal, Hana Valtová a Vojtěch Bašta vytvořili kapsulovou kolekci deseti modelů, která je inspirována starými pověstmi českými a úzce propojená právě s designem hotelu Andaz Prague. 

Modely jsou, stejně jako design hotelu, inspirovány českými mýty a legendami. V jejich popředí stojí legenda o knížeti Bruncvíkovi a jeho dobrodružném putování – setkání s bájným ptákem Nohem i bílým lvem, jenž se stal součástí jeho erbu. Inspirací se studentům při tvorbě stala také kněžna Libuše, která proslula svými věšteckými schopnostmi. Kolekce se vyznačuje ostrými barevnými kontrasty černé, červené a bílé, propracovanými detaily, jako je šněrování, řasení, plisování či vrstvení látek a precizním zpracováním nepřehlédnutelných objemných střihů.

Už tradičně na MBPFW nechyběla přehlídka prací studentů ateliéru Designu oděvu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Tentokrát šlo o práce zaměřené na tvorbu autorského potisku. Inspirací pro kolekci Heda. Barbory Miklíčkové se staly návrhy rodinných výšivek, které před více než padesáti lety navrhla na vyšívání košil její prababička Hedvika. Hlavní myšlenkou bylo navázání na její práci ve formě přenesení kreseb do digitální podoby. Střihy vycházejí ze základní krojové konstrukce. 

Kateřinu Koutkovou inspirovaly ikonické společenské hry Člověče, nezlob se, Žebříky a skluzavky, Twister nebo Bludiště. Pro maximální pohodlí nositele jsou jednotlivé modely volné a vytvořené ze lnu, konopí a bio bavlny. Tamara Koperová ztvárnila v kolekci Desert motiv vodní hladiny, který evokuje vývoj nového života, Eliška Zemanová kolekci nazvala Nesahej na mě!, čímž odkazuje na náladu v období pandemie. Antonín Meissner ve své kolekci vycházel z děl malíre Zdeňka Sýkory a z ideje využití matematiky v umění. Jeho kolekce Bye Storm je futuristickým experimentem s netradičními materiály a funkčními detaily.

V rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku se opět představili i čtyři finalisté soutěže pro začínající módní návrháře VAN GRAAF Junior Talent. Mezi uchazeče o titul nejtalentovanějšího začínajícího návrháře se dostala absolventka Katedry designu Technické univerzity v Liberci, současně studentka Fakulty umění a designu UJEP Vendula Menšíková a studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Tomáš Němec, Tobias Schubert a Jaroslav Vích. Na základě rozhodnutí odborné poroty se vítězem stal Tomáš Němec, který prezentoval kolekci nazvanou Thank God I'm an Atheist inspirovanou filmem Lux Aeterna francouzského režiséra Gaspara Noého. Tomáš Němec získal finanční příspěvek na zhotovení nové kolekce, kterou představí v rámci podzimní edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, a také PR podporu ze strany MBPFW.

Velkolepým finále jarní edice MBPFW se stala přehlídka Vandy Jandy, která opět předvedla, že smysl pro show je jí zkrátka vlastní. Kolekci plnou černé, růžové a pastelově modré nazvala Walk of Fame (Chodník slávy), a i tentokrát pracovala s výraznými siluetami. Nechybí zdobení pštrosím peřím, ručně vyrobená paličkovaná krajka, výšivky skleněnými korálky nebo štrasem. Právě kvůli detailním ručním pracím tvorba kolekce trvala déle než šest měsíců. Na výrobě paličkované krajky ve tvaru hvězd pracovala Vandina maminka.

„Vznik kolekce jsem konzultovala s celou rodinou. Dostali jsme se k motivu hvězdy, což je velmi známý motiv, a tak jsme řešili, jak jej uchopit jinak. Zjišťovali jsme hvězdné konstelace dle data narození žen, které pro mě něco znamenají. Hvězdnou symboliku jsme zařadili i do samotné módní show, vždyť kdo by si nepřál kráčet po hvězdách na slavném hollywoodském Walk of Fame?“ komentuje Vanda svoji kolekci.

Kolekce je vytvořená ze stoprocentního hedvábí, kašmíru a vlny. Kvalitní pevný tyl vytváří efektivní přeexponované siluety pro Vandinu práci typické. Většina looků je mini verzemi ikonických Vanda Janda siluet  soustředěných na horní část těla, a to také proto, aby ponechaly dostatečný prostor obuvi. „Osobně si dávám na botách velmi záležet. Většinou nejdřív vím, jaké boty si chci vzít, a teprve potom vymýšlím, co k tomu obléci. Obuv definuje ráz celého modelu. V kolekci jsem volila délky modelů tak, aby byly boty viditelné. I celý set-up přehlídky nutil oko diváka směřovat k podlaze, která byla ze všeho nejvýraznější.” Přehlídka nejnovější Vandiny kolekce se uskutečnila za podpory značky Jenny Fairy, jejíž obuv koupíte v obchodech CCC.