Přejít k hlavnímu obsahu
Zábava

Chystáte se na letní festival? Tipy, jak se dobře vyspat ve stanu

Info ikona
Stan

Ať už se chystáte do stanového městečka v Karlových Varech, nebo je před vámi některý z hudebních festivalů, jistě nám dáte za pravdu, že spaní ve stanu se povětšinou rovná minimu spánku. Co můžete udělat proto, abyste se i na festivalu vyspali do růžova?

Letošní léto se opět ponese ve znamení filmových i hudebních festivalů. Kulturní zážitek je povětšinou doplněn o krutou realitu v podobě stanového městečka, které ani z dálky nepřipomíná luxusní místo ke spánku. I když existují lidé, kteří i za hluku hudby usnou do vteřiny, povětšinou se setkáváme spíše s opačnými typy festivalových návštěvníků. Pokud už teď máte osypky z noci ve stanu, pak pro vás máme dobrou zprávu. Existuje několik tipů, díky kterým bude váš spánek mnohem komfortnější.

Zrádný alkohol

Ruku na srdce, alkohol na festivalech teče proudem. Pokud se skleničce nebo panákům nebráníte, pravděpodobně víte, co vás v noci čeká. „Alkohol funguje jako sedativum a je zřejmé, že díky němu rychleji usnete. Nutno ale dodat, že kvalita vašeho spánku je skutečně narušena, a tak je možné, že se několikrát za noc probudíte,“ vysvětluje spánková terapeutka Lindsay Browning.

Většina lidí má následně problém znovu usnout, což je dáno především vlivem okolního prostředí. Na hudebních festivalech totiž hraje hudba non-stop, navíc klid na spánek narušuje také okolní světlo a hluk z vedlejších stanů. „V případě, že jste na hudebním festivalu zamhouřili oči až okolo druhé hodiny ranní, pamatujte, že rozednívat se bude už okolo páté hodiny. I tento faktor může narušit váš spánkový režim,“ dodává spánková terapeutka.

Málo spánku vs. probdělá noc

Ano, nedostatek spánku rozhodně nemá pozitivní vliv na naše tělo. Následující den mnoho lidí bojuje s únavou, také je vyšší pravděpodobnost nachlazení nebo nechuť k výživnému a zdravému jídlu. Přesto platí, že kratší a nekvalitní spánek je pro naše tělo lepší volbou než spánek nulový. Navíc platí, že pokud jste na několikadenním festivalu, pak je pravděpodobné, že v druhé polovině budete váš spánek kvalitnější. Usnete totiž rychleji, a to i navzdory hluku, světlu a dalším rušivým faktorům.

Info ikona
Stan

Tipy, jak se kvalitně vyspat na festivalu

Pravidlo číslo jedna, které byste nikdy neměli opomíjet - hydratace je základ! Nejenže byste měli pít dostatek čisté vody, ale také není na škodu, když si ráno dopřejete silnou kávu. „Ranní dávka kofeinu vás povzbudí, pomůže vám s probuzením a dodá vám sílu na následující den,“ říká Browning. Ihned po ranním probuzení byste se měli jít nadýchat čerstvého vzduchu. Rozhodně není žádoucí, abyste ještě hodinu po probuzení leželi ve vyhřátém stanu s dusným vzduchem.

Dbát byste měli také na výběr vhodných pokrmů. Pravda, nedostatek spánku namixovaný s kocovinou povětšinou vede k tomu, že máme chuť na fast foodové pochoutky. „Na festivalech se ale raději zaměřte na potraviny, které podporují spánek, což znamená, že jsou bohaté na tryptofan. Tato aminokyselina podporuje výrobu melatoninu, spánkového hormonu, v našem těle,“ vysvětluje spánková terapeutka. A jaké pochoutky obsahují tryptofan? Především jde o ořechy, semínka, bílé maso a mastné ryby. Na festivalech se tedy poohlédněte po falafelu s cizrnou nebo třeba kuřecím kari s hnědou rýží. Zapomenout byste neměli ani na příjem komplexních sacharidů. Pokud je to jenom trošku možné, dopřejte si k snídani ovesné vločky nebo chléb.

Podpořit svůj spánek můžete také vlastní výbavou, kterou si na festival přivezete. Hlavní roli bezesporu hrají špunty do uší a masky na oči, díky kterým bude usínání mnohem příjemnější. Stejně tak nic nebrání tomu, abyste si na festival přivezli zásoby vlastního zdravého jídla, například nutričně vyvážených musli tyčinek.

Zdroj: stylist.co.uk, health.com