Přejít k hlavnímu obsahu
Zdraví

Víkendová migréna aneb Když volné dny trávíme s bolestí hlavy

Info ikona
Bolest hlavy

Celý týden se nemůžete dočkat zaslouženého víkendového odpočinku, ale namísto relaxace řešíte v sobotu ráno nesnesitelnou bolest hlavy? Seznamte se s tzv. víkendovou migrénou, nepříjemným společníkem, který lusknutím prstu zhatí víkendové plány.

Patříte k lidem, kteří jsou během pracovního týdne v jednom kole? Minimum spánku, pracovní stres i špatná životospráva následně způsobuje, že odpočítáváte minuty do pátečního odpoledne. A zatímco začátek víkendu s pompou oslavujete, v sobotu ráno se ozve nepříjemná bolest hlavy. Migréna! Nejde ale o ledajakou migrénu, tato si říká „víkendová“ a je způsobena buď náhlým uvolněním stresu, nebo bujarým pátečním večerem.

Když žijete jenom o víkendu

Každý z nás přistupuje k pracovnímu týdnu po svém. Někteří lidé se snaží najít tzv. work-life balanc, jiní pracují do roztrhání těla a spoléhají na uzdravující schopnosti víkendu. Pokud se řadíte do druhé skupiny lidí, pak svým přístupem jdete naproti právě víkendové migréně. Tento typ migrény se od klasické liší pouze v tom, že přímo souvisí se změnou rutiny, hladinou stresu či narušením spánkových vzorců. Profesorka neurologie Dawn Buseová ale upozorňuje, že víkendovou migrénu nezpůsobuje stres jako takový, nýbrž rychlá změna ze stavu vysokého stresu do stavu relaxace. „Pokud mezi 12 až 24 hodinami dojde k náhlé změně nálady ze ‚smutný‘ a ‚nervózní‘ na ‚šťastný‘ a ‚uvolněný‘, pak je o 20 % vyšší pravděpodobnost, že vás zasáhne víkendová migréna,“ vysvětluje Buseová pro Migraineagain.

Nutno dodat, že víkendová migréna může být způsobena také pátečním bujarým. Mnoho lidí totiž během volného dne konzumuje alkohol, pije velké množství kofeinu, chodí spát později, a především si vychutnává jídla, která během pracovního týdne nejí (zdravíme hranolky z rychlého občerstvení). Následně je už jenom otázkou času, zda se víkendová migréna dostaví v sobotu odpoledne nebo vás neohlášeně zaskočí v neděli ráno.

Info ikona
Bolest hlavy

Jak bojovat proti víkendové rutině

Pokud se chcete víkendové rutině zcela vyhnout, měli byste během volných dnů dodržovat podobný režim jako při pracovním nasazení. V praxi to znamená, že by vám budík měl zazvonit ve stejný čas jako ve všední den. Nad migrénou vyzrajete také tím, když omezíte konzumaci alkoholu nebo pití hektolitrů kávy. Naopak mějte po ruce vždy lahev s čistou vodou, díky čemuž se vyhnete dehydrataci, která taktéž patří ke spouštěčům migrény. Mnoho lidí také o víkendu zapomíná snídat (případně čas snídaně zaspí). I když by se mohlo zdát, že vynechání jednoho jídla ještě žádného člověka nezabilo, věřte, že v boji proti migréně je klíčové, abyste měli plný žaludek a dostatek energie. V neposlední řadě se vyplatí, když se zamyslíte nad svým pracovním nasazením. Rozhodně nebude na škodu, když sundáte nohu z plynu a alespoň trošku zvolníte.

Zdroj: psychcentral.com, migraineagain.com, health.com