Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Vyřešte krizi elegantně aneb Jak zvládnout stresové situace?

Info ikona
Krize

Pravděpodobně není den, kdy by vás nepotkal minimálně jeden zátěžový moment. Někdy na něj narazíte doma, jindy vás takříkajíc „testují“ kolegové v práci a mnohdy zažijete kombinaci obojího. Lze vůbec stresové situace ustát s grácií?

Veronika Lechnerová | 14. 06. 2022

Nejspíše si teď říkáte, že na některé situace se zkrátka nelze připravit. A rozhodně máte pravdu! Mnohdy nelze ovlivnit, co se vám v životě odehrává, na druhou stranu to, jak na to budete reagovat, už ovlivnit dokážete. Proto se zkuste na stres připravit předem a najděte si techniky, které vás vždy zaručeně uklidní. Někomu mohou tyto mechanismy pomáhat jako pomyslné záchytné lano, které funguje jako jištění v náročných chvílích.

Pravidlo tří hlubokých nádechů

Jednou ze skvělých technik pro zvládání stresu je pravidlo tří nádechů. Co to obnáší? Ve chvíli, kdy už máte pocit, že se dostáváte do otáček, se na chvíli zastavte a než zareagujete, zhluboka se třikrát nadechněte. S každým výdechem pak myslete na to, jak vás stres pomalu opouští. Pomalé a hluboké dýchání vám nejen pomůže se zklidněním, ale také mnohdy oddálí zbytečně přehnanou reakci, která by mohla z vaší strany přijít. Díky tomu získáte cenný čas pro „rozdýchání“ situace a kdo ví, třeba nakonec nebudete reagovat vůbec.

TIP: Místo hlubokého dýchání můžete také zkusit při stresové situaci napočítat do pěti. Přinese vám to podobnou míru zklidnění jako při dechových cvičení.

Info ikona
meditace

Žádná reakce je taky reakce

Věděli jste, že nemusíte na vše hned reagovat? Někdy dokonce nemusíte reagovat vůbec. I to se totiž počítá jako reakce. Některé stresové situace jsou natolik vypjaté, že vás snadno mohou zahnat do kouta. A pod tlakem může člověk říct spoustu věcí, kterých bych hned vzápětí mohl začít litovat. Proto pokud víte, že z vás nic pozitivního ani konstruktivního nevypadne, raději nereagujte vůbec. Záležitost s rozčíleným šéfem nebo podrážděným partnerem můžete vyřešit kdykoliv jindy, a to za mnohem klidnějších podmínek.

Pracujte se sebekontrolou

Zvládání jakýchkoliv těžkostí v životě záleží na míře vaší sebekontroly. Nepleťte si proto vysokou míru empatie a citlivosti s výbušností. Je dobré umět projevovat svoje pocity, na druhou stranu je ještě lepší, nenechat se jimi ovládat. Emoce jsou skvělým sluhou, ale špatným pánem. Snadno se tak dostanete do víru bouřlivých pocitů, které budete horko těžko krotit. Proto se snažte pravidelně pracovat se svou sebekontrolou. Zaměřte se na techniky mindfulness, pilujte komunikaci i práci s vlastními emocemi a uvidíte, že časem vám snaha přinese ovoce.

Zdroj: autorský článek, health.com