Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Podceňované doplňky, které by neměly chybět na vašem pracovním stole

Info ikona
Pracovní stůl

Začátek nového týdne se pro většinu z nás nese ve znamení hordy úkolů, chaosu a plné e-mailové schránky. Není tedy divu, že si pondělí vysloužilo nálepku nejnáročnějšího pracovního dne, který bychom nejraději prospali. Pokud však nemáte na vybranou a musíte pondělí zvládnout, pak na svůj pracovní stůl povolejte armádu doplňků, které dokážou hotové zázraky.

Probudit se s úsměvem, vypít si ranní kávu a začít tam, kde jsme v pátek skončili. Tak zní naše mantra, kterou si pondělí co pondělí opakujeme. Bohužel, realita je často úplně odlišná. Telefonáty střídají pracovní schůzky, naštvané kolegy střídají naštvaní zákazníci a atmosféra celého pondělí je rázem na bodu mrazu. Naštěstí existuje několik drobných doplňků, díky kterým lze pondělní den zvládnout bez únohy a větším klidem na srdci. Dobrou zprávou je, že tato armáda pomocníků nemluví, nestěžuje si a ani vás nezahlcuje novými a novými úkoly.

1. Hodiny

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o další ze zbytečných lapačů prachu, který je na vašem pracovním stole zcela zbytečně. Pravdou ale zůstává, že přítomnost analogových hodin dokáže zcela změnit vaše pracovní návyky. Není totiž žádným tajemstvím, že bychom si během pracovního dne měli dopřávat krátké pauzy na protažení a zregenerování mysli. Zatímco hodiny na notebooku nebo mobilním telefonu snadno přehlédneme, analogové hodiny budou hlídat, abyste během pracovního dne zvolnili a důležitou pauzu si naordinovali. Mimochodem, věděli jste, že i krátká přestávka zvyšuje produktivitu, a naopak snižuje riziko syndromu vyhoření a stresu?

2. Denní plánovač nebo to-do list

Rychlé přepínání z jednoho úkolu na druhý či zvládání dvou činností zároveň – tak vypadá klasický multitasking, který praktikuje mnoho z nás. Bohužel, tento způsob práce nenese kýžené výsledky a podle průzkumu zveřejněném v Psychology Today dokonce snižuje produktivitu až o 40 %. Jak se tedy multitaskingu vyhnout? Pořiďte si papírový denní plánovač, do kterého si v pondělí ráno napíšete, co musíte udělat, a následně budete splněné úkoly odškrtávat. Nic nebrání ani tomu, abyste si na papír sepsali klasický to-do list.

Organizace času v práci není důležitá jen pro naši produktivitu, ale také pro duševní zdraví. Ukázalo se, že jakmile si zapisujeme splněné úkoly, snižuje se hladina stresu. Pokud si navíc dokážeme určit priority a organizujeme si čas efektivně, je méně pravděpodobné, že pocítíme návaly stresu či nepříjemnou úzkost.

Info ikona
Pracovní stůl

3. Rostlina

Snad v každé druhé romantické komedii vidíme, že zaměstnanci mají na svém pracovním stole pokojovou rostlinu. V tomto ohledu bychom se filmy měli inspirovat, a ihned si nejméně jednu pokojovku pořídit. To kvituje i studie provedená vědci z univerzity v japonském Hyogu, která zjistila, že zaměstnanci, kteří měli na stole rostlinu, pociťovali menší stres než pracovníci bez pokojovky. Do kanceláře i na home office si vyberte nenáročnou pokojovou rostlinu, která přežije i vaši (ne)péči. Případně můžete sáhnout po roztomilé řasokouli.

4. Svíčka

Pokud jste v menší kanceláři, nebo pracujete z domova, pak svůj pracovní stůl vybavte svíčkou. Snažte se vybrat vůni, která ve vás evokuje klid, mír, a především pohodu. Krok vedle neuděláte například s levandulovou svíčkou, jejíž relaxační účinky potvrdila i studie provedená vědci z japonské univerzity v Kogoshimě. Na druhou stranu je důležité poznamenat, že vůně jsou velmi subjektivní záležitostí, a tak při výběru záleží především na vašich preferencích.

Podstatné je pouze to, aby svíčka byla vyrobena z čistého vosku, např. sójového. Klasické svíčky jsou totiž vyrobené z parafínu, který vzniká jako vedlejší produkt při výrobě nafty a motorového oleje. To znamená, že při pálení svíčky se do ovzduší uvolňují nežádoucí látky, jako je acetaldehyd, formadehyd, toluen či benzen.