Smlsnete si na avokádu, kokosu, papáje nebo červené řepě kdykoliv během měsíce? Pak byste se, milé dámy, měly svému jídelníčku podívat řádně na kloub.

Náš hormonální cyklus ovlivňuje spousta faktorů a jedním z nich je jídlo. Nejen během samotné menstruace, ale i celého měsíce. Už se vám do ruky dostala kniha Happy Hormones? Napsala ji certifikovaná expertka na hormony, Shannon Leparski. Najdete v ní návod, jak pomocí rostlinné stravy upravit hormonální nerovnováhu, poradit si s PMS nebo menopauzou. Na jejím blogu The Glowing Frigde navíc můžete najít jídelníček, který pomůže dostat hormony do latě. Jak vypadá?

1. Fáze menstruační (trvá 3-7 dnů)

Berte tuto menstruační fázi jako "zimní období pro tělo". Máte nutkání odpočívat, šetřit energii a častěji spát. Fáze, kdy je třeba doplňovat do těla minerály, jako je železo nebo zinek. Zaměřte svou pozornost na miso polévky, vývary a dušené pokrmy. Zařadit do jídelníčku můžete fenykl, kokosovou vodu, kadeřávek, borůvky, vodní meloun, černé fazole, hroznové víno. Doplňovat můžete chlorofyl nebo kelp. 

skdjslkflsůkf
Miso polévka s tofu

2. Fáze folikulární (trvá 7-10 dnů)

Tato fáze nastává bezprostředně po periodě, tělo se připravuje k ovulaci. Je to tzv. „jarní“ sezóna pro tělo. V tomto období jste kreativní, šťastné, energické a zvyšuje se libido. Jezte spoustu zdravých tuků, potraviny s vysokou hladinou vitamínu B6, draslíku, vitamínu A a C i vlákniny. Zaměřte se na olivy, avokádo, chřest, hrášek, špenát, třešně, švestky, granátová jablka, ořechové máslo, omáčky a zálivky na bázi octa, klíčky z brokolice a naklíčené fazole. Podle Shannon byste měly pomocí doplňků tělu dodávat zinek, jód, selen, vitamin B6 a probiotika.

jdslfkds
Jezte zdravé tuky, které obsahuje třeba avokádo

3. Fáze ovulační (trvá 3-4 dny)

Je tady léto, tedy aspoň tak, jak ho vnímá vaše tělo! Ovulace je nezbytnou součástí menstruačního cyklu, během které doslova záříte. Pleť je zářivější, bělmo vašich očí jasnější, vlasy perfektní a vy jste neuvěřitelně komunikativní a oslnivá. Libido je bodu maxima. Potraviny, které byste měly konzumovat jsou čistící, plné vlákniny a protizánětlivé. Je čas se zaměřit na syrové ovoce a zeleninu, jako jsou jablka, hrušky, banány, hrášek nebo celer. Mezi další potraviny, na které je třeba upřít pozornost patří meloun, maliny, guava, fenykl, lilek, kurkuma, pistácie a amarant.

sdkskfslůf
Dopřete si jablka k svačině

4. Fáze luteální (trvá 12-14 dnů)

Tělo hlásá podzim. Je čas se připravit na „zimu“ a udělat věci, které jste odkládaly celý měsíc. Budete ochotné dokončit rozdělané projekty i odhodlané řádně uklidit dům či byt. To vše díky progesteronu, uklidňujícímu, antialxickému hormonu, který reguluje vaši náladu a podporuje hluboký spánek. Je to zároveň fáze, kdy hrozí námi nesnášené PMS, hormonální výkyvy a s nimi pubertální pupínky na obličeji. Nižší hladiny estrogenu znamenají méně kolagenu, takže se nebudete cítit natolik zářivě, jako v době ovulace. Kardio cvičení vyměňte za jógu a dopřejte si hřejivé a detoxikační pokrmy. Pozornost upřete na česnek, cibuli, pastinák, rozinky, pampelišku, jahody, okurku, rajčata, kokos, papáju, kiwi, díky, mandle, slunečnicová semínka a proso.

jaljskf
Už jste zkusily pampeliškový med či sirup?

 

Promotion