Počítáte před spaním ovečky, nebo usínáte jako Šípkové Růženky? Ať tak či onak, měli byste znát nejznámější mýty, které jsou se spánkem spojovány.
Promotion

Mýtus č. 1: Není normální se v noci probouzet

Když usínáme, přejeme si jediné – spát nerušeně celou noc a probudit se dorůžova. Bohužel občas je realita od snu naprosto odlišná, a tak se během noci i několikrát probudíme a ráno místo růžových líček máme tmavé kruhy pod očima jako panda. Pokud jste se domnívali, že probouzení v noci není v pořádku, pak pro vás máme dobrou zprávu. "Je naprosto normální, když se dospělý člověk v noci probudí. Vlastně platí, že dospělý se za noc probudí klidně i desetkrát, akorát není vždy plně při vědomí. Pokud se probudíte, zkuste zůstat v pohodlné pozici a zaměřte se na své dýchání do bříška,“ radí pro NetDoctor spánková terapeutka Nerina Ramlakhan.

Mýtus č. 2: O víkendu lze spánek dohnat. 

Přes týden uleháme do postele pozdě a budíček nám zvoní ještě před prvním kokrháním kohouta. Tenhle režim si následně omlouváme tím, že o víkendu spánek doženeme. Bohužel jde o naprostý mýtus, který navíc škodí zdraví. Je třeba si uvědomit, že spíme v devadesátiminutových cyklech a každý cyklus je nezbytně nutný pro uzdravení jiného aspektu našeho zdraví. Chybějící fáze spánku mohou po čase vést ke zdravotním problémům. Obzvláště bychom si měli dát pozor na devadesátiminutovou fázi spánku před půlnocí. Ta je důležitá pro vyvážení nervového systému a snížení hladiny adrenalinu.

Mýtus č. 3: Odpolední šlofíček narušuje spánkový režim

Dát si dvacet, šlofíček nebo dvaciášek. Ať už říkáte odpolednímu podřimování jakkoliv, jedno je jasné. Na dvacetiminutovém odpočinku není vůbec nic špatného. Důležité pouze je, abyste neupadli do hlubokého spánku, ze kterého by vás nevytrhlo ani hučení sirén. Nejlepší čas pro relax je mezi druhou až čtvrtou hodinou a v ideálním případě by měl trvat pouze zmiňovaných dvacet minut.

Spánek

Mýtus č. 4: Alkohol pomáhá s usínáním 

Večerní sklenička vína pravděpodobně váš spánek nenaruší, horší je to v momentě, kdy je alkohol vaším společníkem po celý večer. Nejen, že vám alkohol nedovolí, abyste hluboce usnuli, navíc má negativní vliv také na důležitou fázi spánku REM.

Mýtus č. 5: Špatný spánek zničí následující den

Čeká vás důležitá prezentace v práci? Pohovor? Nebo třeba rozhodující sportovní výkon? Pak pravděpodobně nemůžete usnout, což vás ještě víc stresuje a spánek oddaluje. Pokud si ale myslíte, že zpackaná noc bude mít přímý vliv na váš výkon, pak jste na omylu. Jedno nevyspání maximálně způsobí, že ráno budete unavení a rozlámání, během důležité akce se ale dokážete koncentrovat!

Mýtus č. 6: Člověk nedokáže usnout za světla

Každé tělo vyžaduje něco jiného. Jsou lidé, kteří nedokážou usnout v momentě, kdy jim do okna svítí lampa. Pak také existují lidé, kterým nedělá problém usnout pod několika zářivkami. I když je spánek ve tmě nejzdravější, nenechte se rozrušit tím, když například v hotelovém pokoji nebude naprostá tma. Naše tělo si s tímto občasným výkyvem dokáže hravě poradit.

Mýtus č. 7: Problémy se spánkem jsou dědičné

„Můj děda nemůže spát, můj táta nemůže spát a já taky nemůžu spát. To dává logiku, ne?“ Nedává! Rozhodně v DNA není zakódováno, zda budeme mít problémy se spánkem, nebo budeme usínat jako miminka. 

ČTĚTE TAKÉ: 8 potravin, které zlepší váš spánek

Promotion