Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Krása

Dostatečná hydratace i minimum slunění aneb Pět tipů proti vráskám

Info ikona
Vrásky

Nastudujte si náš podrobný manuál a radujte se z mladistvě vypadající pokožky co možná nejdéle.

Markéta Vörös | 9. 07. 2022

1. Nenechte pleť vyschnout

Předpokládáme, že nikoho z vás nepřekvapí, že s věkem pleť postupně ochabuje. Kontury už nejsou tak pevné, jako bývaly, mění se i hutnost a struktura kůže a to způsobuje, že se začínají objevovat první vrásky, zejména kolem očí a úst. Ty jemné kolem očí jsme ještě schopné skousnout, ale když věk a gravitace způsobí padající koutky úst, to už je jiná kapitola. Nikdo z nás přece nechce vypadat jako loutka z hororové série Saw, takže co s tím dělat? Základní pravidlo zní: udržujte svou pokožku hydratovanou. Zní to banálně, ale pro její dlouhodobé zdraví je to opravdu životně důležité. Bez hydratované a dobře fungující bariéry není pokožka chráněna před vnějšími vlivy a právě dehydratace může vést k předčasnému stárnutí. Abyste porazily Goliáše v podobě gravitace, jen samotné pití vody k tomu ale stačit nebude. Tedy za předpokladu, že není kouzelná. Zařaďte proto do boje i pravidelné pleťové masáže a nebraňte se používání vymakaných hi-tech pomůcek, které fungují na principu mikroproudu. Nemusíte se bát, je zcela bezpečný a s vašimi svaly pod kůži cvičí jako špičkový trenér. Vyzkoušet můžete i obličejovou jógu, kde záměrně izolujete a tonizujete obličejové svaly. 

2. Pozor na koukání do mobilu

Svůj otisk na našem obličeji zanechává i prachobyčejné otočení hlavou nebo koukání do telefonu. Z jeho každodenního používání se nám dokonce vytvářejí vrásky na krku. Nevěříte? Odborně se tomuto fenoménu říká technický krk a je to pěkný prevít. Jelikož při surfování na mobilu skláníme hlavu až o šedesát stupňů, nakládáme páteři váhu odpovídající sedmadvaceti kilogramům. Není divu, že následně úpíme bolestí, a ještě si přiděláváme zbytečné vrásky! Dermatologové se navíc shodují, že v poslední době vídají u dvacetiletých dívek takové vrásky na krku, jaké mívají ženy po padesátce. Co s tím dělat? Pokud musíte v posteli kontrolovat telefon, lehněte si na bok, abyste neskláněla bradu. Během dne, kdy budete surfovat na internetu nebo vyťukávat zprávy, si zvedněte telefon až k úrovni nosu. Obrovskou službu vám udělá i protahování krku. Pravidelné používání krému na krk a dekolt je naprostým základem. 

3. Kouzelný kolagen

Nejprve nám dovolte malé edukativní okénko. Kůže se skládá ze tří vrstev – epidermis, dermis a hypodermis (hluboká podkožní tuková tkáň). Dermis obsahuje fibroblasty, což jsou buňky, které produkují nám známý kolagen a elastin. Jak stárneme, fibroblasty přirozeně stárnou s námi a tím pádem produkují méně kolagenu. Struktura dermis trpí a důsledkem jsou viditelné změny na pokožce. Přesný věk, kdy tento proces začíná, nelze říct konkrétně, u každého je jiný. Obecně ale víme, že produkce kolagenu začíná v těle klesat kolem dvacátého roku života. Poté klesá přibližně o jedno procento za rok. V období menopauzy jsou změny mnohem markantnější, v prvních pěti letech dochází k poklesu kolagenu dokonce o třicet procent! Co dělat pro to, abyste kolagen neztrácely? Podporujte jeho tvorbu zevnitř i zvenku. Do své péče zařaďte aktivní látky, jako jsou například retinoidy, které zvyšují produkci kolagenu v kůži. Vitamin C zase hraje zásadní roli v procesu syntézy kolagenu a stabilizuje kolagen, který již máme. Kyselina glykolová naopak v těle spouští regenerační hojivou reakci. Přirozenou produkci kolagenu v těle podpořte i zevnitř, pomocí doplňků stravy s kvalitním kolagenem. 

4. Se sluněním opatrně

Patříte k zarytým vyznavačkám opálené hnědé kůže? Pak byste měly vědět, milé čtenářky, že až osmdesát procent příznaků stárnutí pleti, včetně ztenčení kůže a ztráty elasticity, je způsobeno UV zářením. A protože opakování je matka moudrosti, zopakujeme si, co se vlastně pod UV zářením skrývá, co má společného se sluncem a proč je nutné se před ním chránit. 

Sluneční záření se skládá ze spektra paprsků různé vlnové délky. Viditelné záření má vlnovou délku 400–700 nm, zatímco neviditelné ultrafialové (UV) záření má kratší vlnovou délku (280–400 nm). UV záření se vyskytuje ve třech formách: ultrafialové záření A (UVA) přispívá k poškození pokožky a předčasnému stárnutí; ultrafialové záření B (UVB) přináší energii, kterou pokožka potřebuje k tvorbě vitaminu D. Zároveň je příčinou spálení pokožky a přímého poškození DNA; ultrafialové záření C (UVC) je blokováno zemskou atmosférou, na pokožku se nedostane. Sluneční záření, zejména paprsky UVA a UVB, tak mohou způsobit spálení, předčasné stárnutí kůže, poškození očí, oslabení imunitního systému, fotoalergické a fototoxické reakce, v nejkrajnějším případě i rakovinu kůže. Každou část těla si proto při odchodu ven, a nejen při aktivním slunění, nezapomeňte natřít odpovídajícím množstvím ochranného krému s minimálním faktorem UV 20. Ptáte se, co je odpovídající dávka? To je množství krému přes celou dlaň, od špičky prostředníčku až po zápěstí. Namažete-li se množstvím velikosti hrášku, je to stejné, jako kdybyste žádnou ochranu nepoužily. 

5. Spěte na zádech

Znáte to, když se probudíte s otlaky od polštáře na obličeji a hrudi? Zatímco ve dvaceti to neřešíme, protože otlaky zmizí jak mávnutím kouzelného proutku, o pár desítek let později to tak snadno nejde. Na vině je klesající hladina kolagenu a vy si tím pádem můžete všimnout, že rýhy na těle drží jako pečlivě složené origami. Pokud se to opakuje denně, rýhy se prohlubují. Dokonce mají odborný název, říká se jim kompresní vrásky a vznikají neustálým tlakem na jednu oblast. Třeba když spíte na břiše se stranou obličeje zabořenou do polštáře. Jak tomu předejít? Úplně jednoduše, spěte na zádech. Snadno se to říká, hůře praktikuje, my víme. V tom případě doporučujeme investovat do hedvábného povlaku na polštář, protože hedvábí zabraňuje tření a po pokožce doslova klouže. Jakmile si na ně zvyknete, už nebudete chtít nic jiného. A řekněme si to na rovinu, je to levnější investice než botox.