Přejít k hlavnímu obsahu
Krása

Moje dvanáctiletá dcera je posedlá make-upem: Kosmetika často není jen rozmar z Instagramu, ale signál psychických problémů

Mladí lidé často používají více kosmetiky než ženy o generaci starší. Poličky plné barevných produktů na odlíčení make-upu, exfoliaci i přípravků slibujících prevenci vrásek jsou dnes součástí beauty rutiny dokonce i u dětí ze základní školy. Myslíte, že jde jen o neškodnou zábavu? Už dávno ne. A poškození pokožky může být nakonec tím nejmenším problémem.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Tereza Spilková | 28. 08. 2025

Dárky od rodičů? Místo hraček nová kosmetika

Máte doma teenagera? Nebo spíš teenagerku? Pak asi víte, kolik nových potíží na internetu na náctileté čeká. Srovnáváním to jen začíná. Tiktok a Instagram jsou především místy, kde čím dál více bují hyperkonzum. A tlak na neustálé nakupování čehokoliv se nevyhýbá ani těm nejmladším. Ti sice ještě sami peníze nevydělávají, ale rodiče, zejména prý ti z generace mileniálů, jsou ochotní otevřít peněženky a vzít své ratolesti místo hračkářství do Sephory, jen aby měli klid. Tohle ale není jen otázkou přísné či benevolentní výchovy jednotlivých generací. Poličky plné nejrůznějších barevných produktů a touha pečovat o sebe podle odborníků souvisí s mnohem hlubším problémem. A tím jsou právě deprese a úzkosti, které postihují zejména nejmladší generace

Mohlo by se vám líbit

Plastické operace jako fenomén 21. století! Touží po nich už patnáctiletí teenageři

Už dávno odzvonilo časům, kdy teenageři toužili po novém mobilním telefonu, herní konzoli nebo značkovém oblečení. Vypadá to, že momentálně se na jejich seznamu přání objevují plastické operace a liposukce. Podle odborníků jsou na vině především sociální sítě, které holdují nereálnému ideálu krásy.
marianne.cz

Strach ze stárnutí začíná už v dospívání

Ageismus nebyl asi nikdy tak výrazný jako právě nyní. Tedy alespoň v digitálním světě. Sociální sítě umí být velmi nehostinným prostředím, kde se kdokoliv nad 24 let může cítit dost nepříjemně. Od nejrůznějšího rozebírání toho, kdo jak v kterém věku vypadá, až po nejrůznější rady, jak zabránit vzniku vrásek. Od těch poměrně mírných až po ty naprosto šílené. Pokud se v tomto kolotoči algoritmu ocitnete, odnesete si většinou jediné – strach ze stárnutí a pocit, že všechno děláte špatně. Může být potřeba o sebe známkou depresí a nespokojenosti se životem?

Podle řady výzkumů rozhodně ano. Odborníci již vyhodnocovali skincare rutiny náctiletých a dětí na sociální síti Tiktok a došli k závěru, že řada produktů, které se ve videích objevují, mohou způsobit podráždění kůže, alergie a další problémy. Vyhodnocované rutiny tak vůbec neodpovídaly ani věku ani potřebám pokožky mladých a dětí. Průměrnou cenu přitom vypočítali na částku 168 amerických dolarů, tedy zhruba 3 500 Kč. Zkuste si spočítat, kolik vás stojí vaše večerní péče o pleť

Mohlo by se vám líbit

Nové kosmetické bestsellery, které teď milují Korejky: Omladí vás a zatočí i se stresem

Pokud jde o krásnou pleť, není lepšího místa, kde hledat inspiraci a návod, než právě Korea. Tamní péče patří momentálně mezi nejpopulárnější na světě, a není divu – dokonalá pleť je díky ní přímo na dosah ruky. Jaké produkty patří právě teď mezi absolutní bestsellery?
marianne.cz

Největší odborník na kosmetiku je vrstevnice z Instagramu

Potíž totiž byla zpočátku i v tom, že rodiče ani netušili, co svým dětem kupují. To, že veselé růžové lahvičky obsahují příliš silné kyseliny, neřešili ani oni, ani samy děti. A prodavačky s tím mnoho nezmohly. Tohle sérum má oblíbená influencerka? Co na tom, že je o dekády starší. Kosmetika ale není jen hračka a její používání by se mělo řídit určitými pravidly.

Protože ani ta, kterou si jednoduše koupíte v nejbližší parfumerii rozhodně nemusí být neškodná. A to zejména pro velmi mladou pleť. I když už se i na webových stránkách řady kosmetických firem objevily doporučení a poučení, co teenagerům raději nekupovat, řešení situace tato snaha nepřinesla. Varování odborníků ani edukace rodičů totiž ve srovnání s tlakem vrstevníků nemá šanci.

Mohlo by se vám líbit

I dospělé děti občas potřebují pomoc: 7 vět, které prozradí jejich trápení

Ať už je našim dětem deset, dvacet nebo čtyřicet, nechceme je vidět trpět. Když dospějí, jen zřídka přiznají, že jsou nešťastné a potřebují naši podporu a pomoc. Často však pronášejí věty, které se na první pohled zdají nevinné, ale mohou být signálem hlubšího vnitřního boje. Zjistěte, které výroky podle psychologů často odrážejí trápení, jež člověk neumí nebo nechce pojmenovat přímo.
marianne.cz

Kosmetika jako lék na deprese, úzkosti a pocit méněcennosti

Deprese, úzkosti a problémy se sebevědomím se sociálními sítěmi neodpiratělně souvisí. Studie navíc ukázaly, že se náctiletí k rituálům péče o pleť uchylují v momentech, kdy se cítí úzkostně, jsou smutní či v depresi. Je to tak začarovaný kruh, kdy se péče o pleť a nepřiměřené nákupy kosmetiky stávají cestou ke klidu, který ale ubývá právě kvůli tlaku na dokonalost a stále mladou pleť. Potíž tak ani zdaleka není v tom, co si teenageři na obličej nanáší. Jistě, mohou to být zbytečně silné ingredience ve špatných kombinacích, které udělají přesný opak, než jaký byl původní záměr, tedy vytvoří ještě více pupínků či začervenání. Mnohem větší problém ale je, proč tato potřeba vzniká. 

Pokud tak zjistíte, že se vaše děti začnou dožadovat nejnovějších kosmetických hitů z internetu, spíše než jaké ingredience kosmetika obsahuje a zda je vhodná, se zeptejte proč? Potřeba zvýšené péče o zevnějšek totiž může poukazovat na nejrůznější psychické potíže a nemusí být vůbec tak neškodná, jak se zdá. Ostatně i mnohem starší ročníky často používají nákupy beauty produktů (a nejen těch) jako náplast na vlastní nespokojenost. A u náctiletých to nemusí být jinak. 

Mohlo by se vám líbit

Na vzhledu (ne)záleží: České ženy by za krásu vyměnily rok života i inteligenci, ukazuje průzkum

Pouze 2 % českých žen se cítí být krásné a do věku 26 let si to o sobě nemyslí ani jedna, ukázal průzkum Dove ze srpna 2024. Navíc by každá čtvrtá Češka byla ochotná obětovat rok života, aby dosáhla ideálu krásy. Nejvíce alarmující je však fakt, že každá čtrnáctá by se kvůli krásnějšímu vzhledu vzdala čtvrtiny své inteligence. Vracíme se snad zpět do doby, kdy bylo jediným úkolem žen zdobit muže a líbit se okolí?
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×