Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rodina a děti

Zvoní klasickým dětským hračkám hrana?

Info ikona
hračky

Narodily se do světa, kterému vládnou chytré telefony, internet a co nevidět také umělá inteligence. Sledování pohádek prokládají hraním počítačových her či scrollováním na sociálních sítích. Dávají děti školního věku vale klasickým hračkám ze dřeva nebo plastu? Nebo existují hry, které dokážou s dnešní zrychlenou dobou udržet krok?

„Když si chci hrát, většinou sáhnu po mobilu, kde mám plno her,“ odpovídá mi jedenáctiletá Aneta na otázku, s čím si nejraději hraje. Podle jejích slov ji obyčejné hračky nudí a hraje si s nimi pouze ve chvíli, kdy jí rodiče zakážou mobil nebo počítač. Jinak tomu není ani u devítiletého Filipa. „Během přestávek nejraději hraju hry na mobilu se spolužáky. Když je hezky, tak po škole jdeme hrát fotbal, teď v zimě jdu ale většinou domů, kde si udělám s mámou úkoly, a pak můžu jít na počítač,“ popisuje svou „hrací“ rutinu Filip. Také výzkum provedený v roce 2019 společností Childwise found ukázal, že děti ve věku od 5 do 16 let tráví průměrně tři a půl hodiny denně hraním počítačových her a dvě hodiny denně hraním her na mobilních telefonech a tabletech. Na druhou stranu tráví pouze hodinu denně hraním deskových her. Opravdu ale klasickým hračkám odzvonilo? Nebo dokážou vstát z popela a ukázat, v čem je jejich síla.

Mohlo by se vám líbit

Z tradiční české hračky udělali moderní hit!

Dřevěná hračka má v naší zemi pevně zapuštěné kořeny a její nadčasovost je neuvěřitelná. S hravostí se ji rozhodli oprášit tvůrci značky Kutulu a dodali hračkám moderní šmrnc, ale na osvědčenou klasiku nezapomněli.
marianne.cz

Hračky v duchu 21. století

Možná své děti držíte od chytrých vynálezů zkrátka, možná patříte k rodičům, kteří se technologií nebojí a vidí v nich budoucnost. Ať tak či onak, jistě nám dáte za pravdu, že současné děti mají naprosto odlišné potřeby od dětí, které vyrůstaly v minulém století. A možná právě v tom je zakopaný pes. Zatímco vývojáři her, internetoví tvůrci či scénáristé pohádek znají své dětské publikum, někteří výrobci klasických hraček tak trošku „zapomněli“, kdo je jejich zákazník.

Výzkumníci z Eastern Connecticut State University strávili více než deset let studiem toho, jak si děti hrají, jaké hračky dokážou udržet jejich pozornost, a jaké hračky zlepšují kreativitu, jazyk nebo sociální dovednosti. A výsledek? Podle jejich závěrů má ideální hračka pro současné děti splňovat tři základní atributy – jednoduchost, nekonečnost a nevšednost. Pojďme se pozastavit u posledních dvou vlastností. Hračku s otevřeným koncem lze použít mnoha způsoby, a tudíž posiluje dětskou kreativitu, představivost a udržuje jejich pozornost. Stejně důležitá je také nevšednost – pokud dítě ve hře spatří něco, co zatím z reálného světa nezná, začne klást otázky a rozvíjet svou fantazii.

Když hračka „prožívá“ skutečné emoce

Prohlédněte si nabídku hraček v hračkářství a schválně sledujte, zda hračky odrážejí reálný život? Pravděpodobně rychle zjistíte, že mnoho hraček si doslova žije svou pohádku, ve které nejsou žádné pády, úskalí nebo problémy. Jenže, současné děti chtějí, aby jejich hračka odpovídala skutečnému světu. To alespoň potvrzuje nový výzkum, za kterým stojí LEGO Group. Ze studie vyšlo najevo, že dvě ze tří dětí (68 %) si přejí, aby hračky a postavičky více zobrazovaly různé emoce, které by lépe odrážely skutečný život. Více než čtvrtina dětí (27 %) uvedla, že je to proto, že každý se někdy cítí špatně, a 22 % dětí uvedlo, že by jim pomohlo vědět, že ostatní cítí totéž. Dobrou zprávou také je, že současné děti vidí hodnotu v rozmanitých přátelstvích - devět z deseti (93 %) souhlasí s tím, že je dobré mít různorodou skupinu přátel, která vás může naučit různým věcem.

Zdá se, že děti touží po hračkách, které mají své příběhy. Někdy šťastné, jindy smutné nebo překvapivé. Po hračkách, které odráží skutečný svět – se vším dobrým i špatným. Na tento dětské požadavek zareagovala například nová řada LEGO Friends, která zahrnuje postavy s nejrůznějšími odstíny pleti, kulturním zázemím, postižením a neurodiverzitou, všechny s autentickými osobnostmi a vztahy. Uvedením této nové generace produktů Lego doufá, že děti uvidí v postavách více ze sebe a lépe porozumí ostatním, což jim pomůže orientovat se ve vlastních zkušenostech a následně se stanou lepšími přáteli.

Hračky budoucnosti

Pokud bychom si měli hrát na jasnovidce, pak v naší věštecké kouli vidíme následovné: dřevěné nebo plastové hračky, panenky, autíčka nebo knížky z dětských pokojíčků nezmizí. Pouze změní svou podobu. Možná budou čím dál tím častěji propojené s mobilní aplikací, možná budou mnohem interaktivnější i kreativnější. Postavičky a panenky nebudou opředeny pohádkovým příběhem plným dobra, ale pravděpodobně budou odrážet skutečnost. Protože i panenka může být na vozíčku, prožít ztrátu rodičů nebo bojovat se stydlivostí. S takovou hračkou se totiž dítě ztotožní stejně, jako se dnes a denně ztotožňuje s videi na TikToku nebo YouTube. A jaké je to nejdůležitější sdělení? Zkuste při výběru hraček svému dítěti skutečně naslouchat. Uvidíte, že společně dokážete najít hračku, která strčí do kapsy i mobilní telefon nebo počítač.

Mohlo by se vám líbit

Je v pořádku, když děti baví násilné hry? Co v takovém případě dělat?

Dětské hry mají mnoho podob a v některých se objevuje i násilí. V takových situacích si rodič často říká – je to ještě v pořádku, nebo mám zasáhnout a zastavit je? Tuto otázku nedávno objasnil americký psycholog.
marianne.cz
Zdroj článku