Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Overthinking aneb Když jste otrokem svých myšlenek

Info ikona
Myšlenky

Jmenuji se Alžběta a jsem overthinker! Během vteřiny dokážu vymyslet tisíc katastrofických scénářů o tom, že vykolejí vlak, ve kterém dneska jedu do práce. A stejně hbitě večer přemýšlím, proč jsem daný den řekla to nebo ono. Přemýšlení je pro mě jako živá voda, které se ale často dokážu přepít. Obzvláště, když ještě ve dvě v noci dumám nad uplynulým dnem.

Všeho moc škodí! A v případě přemýšlení to platí dvojnásob. Možná ve svém okolí také máte někoho, kdo ustavičně nad něčím přemýšlí. V anglicky mluvících zemích vzniklo pro takové jedince výstižné označení overthinker. Ať už sami k overthinkerům patříte (vítejte v klubu), nebo máte overthinkery v rodině (sílu s vámi), pravděpodobně tušíte, že neustálé přemýšlení není žádný med. Naopak, vymýšlení různorodých scénářů, dumání nad věcmi, které se ještě ani nestaly nebo přemýšlení o tom, co jsme řekli či neřekli, je jedním slovem vyčerpávající! A nejen to, neustálé přemýšlení může vést k úzkostem, depresi nebo nadměrnému pití. Nezbývá tedy nic jiného, než zkrotit naše mozkové závity a dopřávat si doslova bezmyšlenkovitý čas.

Já, overthinker!

Říkáte si, že na neustálém přemýšlení není nic špatného? Ano, kdybychom pouze přemýšleli a soustředili se na hledání řešení, pak může být overthinking opravdu nápomocný. Bohužel, málokdo dokáže s overthinkingem chytře nakládat, a tak se častokrát stane, že od hledání řešení naprosto odbočíme a dostaneme se do slepé uličky složené z neustálého přemýšlení, negativních emocí, černých scénářů a zbytečného stresu. V této uličce dokážeme strávit hodiny a hodiny, a to bez kýženého výsledku. A víte co? Nakonec nás z overthinkingu vytrhne „nový“ problém, nad kterým opět potřebujeme dumat a spekulovat. Jsme jako křečci v kolečku!

Naštěstí platí, že křeččí život nemusíme následovat. Overthinking je totiž zvyk, který lze odnaučit. Neříkáme, že to bude jednoduché. Neříkáme, že to nebude vyžadovat mnoho času, energie i sebezapření. Pokud ale dokážete následovat některé rady, pak jednoho dne zjistíte, že jste vystoupili z kolečka neustálých myšlenek.

Teď a tady!

Už jste slyšeli o mindfulness, tedy všímavosti? Tento stav mysli, kdy máte odstup od svých myšlenek, a zároveň vnímáte každý okamžik za okamžikem, je ideálním pomocníkem v boji proti overthinkingu. Díky mindfulness se totiž naučíte žít tady a teď, v přítomném okamžiku.

I když mindfulness zní jako hračka, opak je pravdou. Zkuste si na chvilku sednout, zhluboka se nadechněte a nechte myšlenkám volný průběh. Jakmile pocítíte, že se na danou myšlenku nabalují scénáře od A do Z, stopněte ji. Uvidíte, že zprvu bude „stopnutí“ velmi náročné. Zapomeňte tedy na všechna „kdyby“ a „coby“, která jdou s overthinkingem ruku v ruce. Pokud budete mindfulness procvičovat pravidelně, dočkáte se sladké odměny v podobně přemýšlení „teď a tady“.

Info ikona
Myšlenky

Věci, které nelze změnit

Všichni overthinkeři mi jistě dají za pravdu, že denně přemítají nad tím, co (ne)řekli nebo (ne)udělali. Takové myšlenky následně vedou k rozsáhlým scénářům, které člověku doslova nedají spát. Co ale přijmout skutečnost, že věci, které se staly, už nemůžeme změnit? A když něco nemůžeme změnit, pak je přeci zbytečné, abychom nad tím neustále přemýšleli! „Jako lidé se často snažíme ovládat všechno kolem nás, a to nejen situace, ale také lidi. Upřímně řečeno, toto je recept na katastrofu, úzkost a pocit selhání, protože prostě nemůžeme ovládat všechno,“ říká Paul Mort pro Stylist.

Ano, možná jste v práci udělali chybu, možná jste byli nepříjemní na prodavačku v obchodě a možná jste připálili dnešní večeři. Všechny tyto situace jsou ale minulostí, ze které se můžete pouze ponaučit. Nemáte totiž zázračný stroj času, díky kterému byste své chování změnili a chyby napravili. Pokud se naladíte na tento způsob přemýšlení, výrazně se vám uleví. Vyzkoušeno za vás!

Dechová technika

K overthinkingu bohužel patří také velmi negativní myšlenky. Nejrychlejším řešení, jak tyto nepříjemné myšlenky setřást, jsou různá dechová cvičení. Mně se osvědčilo dýchání v poměru 1:2. Při nádechu počítejte do tří, a následně při výdechu napočítejte do šesti. Po několika minutách pocítíte kýžený klid na duši, a zároveň se rozloučíte s negativními myšlenkami. Pokud vám tato dýchací technika nevyhovuje, určitě najdete na internetu jiné techniky, díky kterým dokážete negativní myšlenky odsunout na druhou kolej.