Přejít k hlavnímu obsahu
Krása

Konec luxusní kosmetiky a rtěnek za 3500 korun? Ekonomická krize mění naše líčení víc, než jsme čekaly

O tom, že se právě nyní nacházíme uprostřed ekonomické krize, snad nemůže být pochyb. Svět krásy, módy a nejrůznějších drobných potěšení se tohoto krizového momentu obvykle nebojí. Takzvaný lipstick index totiž naznačuje, že za luxusní drobnosti zákazníci utrácejí i v dobách, kdy mají hluboko do kapsy. Nyní se ale svět krásy ocitá v zcela nové situaci. Proč?

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Tereza Spilková | 26. 08. 2025

Ceny letí nahoru, zájem o luxusní kosmetiku klesá

Jistě jste již slyšela o rtěnkovém indexu, lipstick indexu, který vymyslel Leonard Lauder, člen slavné rodiny, která stojí za společností Estée Lauder. Jednoduše hovoří o tom, že i když se ekonomická situace nevyvíjí příznivě, zákazníci si nedokáží odpustit drobné radosti. Třeba krásnou a drahou červenou rtěnku. Na to zřejmě vsázel i Louis Vuitton. Francouzský módní gigant totiž zkouší štěstí i v oblasti krásy. V dobách, kdy prodeje prudce klesají, se to zdá jako velmi logický a správný krok. Rtěnku si totiž většinou může koupit i ten, kdo momentálně na kabelku nenašetří. A hezké věci přeci občas chceme všichni. Hned první pohled na nejnovější luxusní kosmetiku ovšem vzbudil až nebývalý rozruch. Ceny jsou totiž více než astronomické.

Mohlo by se vám líbit

Celý rok bez nakupování: Trend „underconsumption“ vládne internetu a radí, jak ušetřit

Zvládla byste si celý měsíc nekoupit nic nového na sebe? A co třeba rovnou celý rok? Trend ze sociálních sítí, který nabádá k omezení nebo dokonce úplnému zastavení konzumu zbytečností, s příchodem roku 2025 sílí. Mezi zapovězené kategorie patří nejrůznější materiální zbytečnosti, móda i kosmetika. Přidáte se k nové vlně antispotřeby?
marianne.cz

Pozornost se soustředí hlavně na rtěnku s logem LV, jejíž cenovka dalece převyšuje i konkurenci ostatních luxusních módních domů. Podle prvních informací bude právě červená rtěnka stát 161 amerických dolarů, tedy necelých 3400 korun. Kosmetická řada je sice vytvořena ve spolupráci s elitní make-up artistkou Pat McGrath, i tak ale ceny budí pohoršení. Obzvláště v této ekonomice, kdy řada lidí řeší především cenu základních komodit. Jen pro srovnání, rtěnka značky Hermès, která dosud patřila mezi cenovou špičku, se prodává za 85 amerických dolarů, tedy zhruba 1800 korun.

Rtěnky netáhnou? Nejsou samy

Copak už si nemůžeme dovolit ani hezké věci? Ptal se nejeden komentující pod příspěvkem portálu Business of Fashion. Zdá se, že malé radosti se stávají nedosažitelnými i pro běžnou střední třídu. Jakmile ale musíte nad koupí drobných potěšení příliš dlouho přemýšlet nebo na její koupi dokonce šetřit, postrádá to onen bezstarostný moment impulzivního nákupu. I svět krásy, který se těšil mimořádné stabilitě i během náročných období, se nyní ocitá v nevídané krizi. Prodeje klesají, navzdory tomu, že jsme se od dob covidu staly doslova posedlými kosmetickým hyperkonzumem. Růst byl dlouho prakticky jistotou a prodeje líčidel i péče dosahovaly rekordů. Nyní ale hvězda tohoto zlatého období, americká značka Drunk Elephant, hlásí pokles prodejů meziročně o 65 procent. A „opilý slon“ není sám. A ani léty ověřený lipstick index si neví rady. 

Mohlo by se vám líbit

Nejmilovanější barva rtěnky se na podzim 2025 vrací: Tyto produkty vydrží na rtech celý den

Víte, co nikdy nevyjde z módy, i kdyby se všichni odborníci světa na hlavu stavěli? Červená rtěnka. Je to základ každé kosmetické taštičky a taky instantní dodavatel sebevědomí. V létě ji často nahrazujeme lehčími alternativami, ale na podzim 2025 opět nastane její čas a vrátí se v plné síle. Jaké produkty si tento rok určitě zamilujete, i když s rudou barvou třeba teprve začínáte?
marianne.cz

Krása už dávno není jen o rtěnkách

Důležité je samozřejmě připomenout, že svět kosmetiky se už dávno netočí kolem rtěnek. Mnohem více se nyní klade důraz na péči a celkový trend clean girl estetiky jde naproti spíše nenápadnějším kosmetickým produktům, jako jsou jemné tinty, balzámy a tvářenky. Divit se proto, že rtěnka najednou není záchranným kruhem značek během období klesajících prodejů, by nebylo na místě. I tak ale svět krásy zpomaluje. A důvod? Podle odborníků je odpovědí na nynější období sucha z velké části i to, že jsme kosmetickými výrobky doslova přezásobené. Doby, kdy jsme si mohly a chtěly dopřát všechny nezbytnosti, které nám doporučil Tiktok a Instagram, prostě způsobily, že teď už kosmetiku nemáme kam dávat. 

USA versus korejská kosmetika

I když ale trh v USA vyvozuje závěry, je potřeba se podívat také na jiné světové trhy. Korejská kosmetika zažívá opravdu skvělé časy. A už dávno to neplatí jen o té pečující. Dekorativní produkty jsou novou kategorií, s níž je potřeba počítat. Nižší ceny a spolehlivý výkon zkrátka mluví jasně. Zákazníci mění svoje preference a mají úplně nové oblíbence. A možná, že na to Louis Vuitton nakonec nejde zase tak špatně. Za luxus budeme chtít zaplatit vždycky. A jakmile před námi bude jasný cíl, tedy rtěnka za téměř tři a půl tisíce korun, možná, že naše úspory nasměrujeme právě tam. Proč? Prostě proto. Člověk totiž není zase tak racionální, jak by si přál být. 

Mohlo by se vám líbit

Pastelové tvářenky jsou hitem konce léta 2025: Tvář rozjasní a až překvapivě omladí

Když se řekne tvářenka, většina z nás si vybaví výrazně červenou či růžovou barvu, která má za úkol především vehnat do vaší tváře co nejvíce života. Čím dál častěji se ale objevují světlé, až téměř neznatelné odstíny, které bychom dříve ani nevzaly v úvahu. V čem spočívá kouzlo světlých zdravíček?
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×