Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Kolik budíků je moc budíků aneb Jakým způsobem je nejlepší vstávat

Jsou jen dva typy lidí z rána – ti, co se probudí okamžitě, a ti, co potřebují několik budíků. Který jste vy? A jak to sladit, pokud jste v tomhle s partnerem každý jiný?

Tereza Čaladi | 19. 09. 2022

Nejspíš to také znáte. Následující ráno víte, že musíte vstát do práce, tak si nastavíte budík na 6:30, 6:35, 6:45, 6:46, 6:47, 6:48, 6:49, 6:50, 6:55, 6:58, 7:00, 7:10. Nebo jste ten druhý typ, co si nastaví jen na 7:00 a pro jistotu na 7:10, kdyby to na první nevyšlo? Nebo máte vážně pouze jeden a budíte se ještě před ním?

A co teprve když nebydlíte sami, ale máte partnera a každý to máte naopak? Takže on má nastaveného jednoho budíka na 7:00, zatímco vám vedle vás drnká telefonu už půl hodiny a ani to s vámi nehne?

Pravdou je, že podle letošního amerického průzkumu mají vícero budíků 2/3 lidí, přičemž průměrný Američan si nastaví 4 budíky. Často je tlačítko „odložit“ používáno ze začátku týdne (jen se přiznejte, kolik z vás jej použilo dnes?), nejvíce ovšem ve středu. Důvodem pro delší poležení jednoduše bývá touha „dospat se“. Podle Angely Bradleyové, hlavní psycholožky a ředitelky terapeutických služeb v centru nálady a mysli v Gold Coast, je to ale špatně, protože jste tak vytahováni z hlubších fází spánku, kdy váš mozek odpočívá, ukládá vzpomínky z předchozího dne a zbytečné narušení těchto procesů z dlouhodobého hlediska nepomůže vaší energii ani náladě. Když mozek ochudíte o tuto činnost, bude zmatený (a krom toho to není dobré pro vaše fyzické zdraví celkově, srdce zejména). Odkládání budíku tak vyúsťuje akorát v horší kvalitu spánku, jelikož když svůj proces probouzení rozložíte, ve skutečnosti už nebudete spát.

I když promeškat pouhých 30 minut spánku za noc se nemusí zdát mnoho, když to děláte neustále, ztrácíte téměř 4 hodiny spánku týdně. Hodiny se zkrátka sčítají a čím déle tento vzorec trvá, tím se začínáte cítit hůř. Dospělý člověk by měl spát 7,5-8 hodin za noc, aby mohl efektivně fungovat během dne. Mnoho lidí ale spí daleko méně. Mají tak dostatek spánku, aby fungovali, ale ne dost, aby fungovali optimálně. Výsledkem je zaspávání budíku. A když si jich nastavíte více, nepomůže to.

Mohlo by se vám líbit

Proč na podzim nedokážeme vstát s prvním zazvoněním budíku?

Jedno, druhé, třetí i čtvrté zamáčknutí ranního budíku značí jediné – je podzim! A spolu s ním vstoupila do našich životů i ranní neochota vstát, a následně se vydat vstříc tmavému a mlhavému počasí.
marianne.cz

Jak si optimálně nastavit budík

Je tak daleko lepší být realističtí ohledně toho, kdy dokážete vstát a nastavit si pouze 1 budík (maximálně 2). Máme pro vás tipy, jak na něj skutečně vstát.

1. Zvolte příjemný zvuk

Pokud věříte, že čím drastičtější či hlasitější alarm si nastavíte, tím spíše vstanete, pak tomu tak rozhodně není. Studie z roku 2015 zjistila, že děti měly 3x vyšší pravděpodobnost, že se probudí, pokud slyšely hlas své matky namísto pípání. Na hlas se probudilo 80-90 % z nich, na pípavý zvuk pouze 20 %. Lidské osoby jsou jednoduše uzpůsobeny tomu, aby slyšely hlasy, ne mechanické drnčení. Nastavte si tedy zvuk, který je vám milý.

2. Pro budík si dojděte

Z postele vás rovnou dostane, když si pro svůj telefon, který vás budí, budete muset dojít. Hlavní je si potom už znovu nelehat!

3. Využijte technologii

V dnešní době existují aplikace (např. Sleep Cycle), do kterých zadáte, kdy jdete spát, a ony se pokouší monitorovat vaši REM a N-REM fázi, tedy fázi hlubokého spánku a divokých snů a tu, kde jste v polospánku. V té by vás také měla vzbudit.


Pokud je vícero budíků jediný způsob, jak se dokážete probudit a i ty občas zaspíte, znamená to, že máte celkově problém se spánkem. S velkou pravděpodobností může jít o chronický nedostatek spánku a váš mozek zoufale potřebuje spát ještě pár minut. Či pokud vám chybí motivace vstát, doporučujeme obrátit se na odbornou psychologickou pomoc.

Mohlo by se vám líbit

5 tipů na rychlé a zdravé snídaně pro školáky, na kterých si pochutnají i dospělí

Letošní letní prázdniny jsou už oficiálně u konce. Je tu škola a s ní opět i uspěchaná rána. Nechcete svým dětem dávat ráno jen lupínky do mléka, ale zároveň na přípravu jídla nemáte víc jak 10 minut? To není problém. Tyto snídaně vaše požadavky splňují.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Proč vyrazit ven „naostro“? Snížíte riziko kožních alergií i poranění

Proč vyrazit ven „naostro“? Snížíte riziko kožních alergií i poranění

Zdraví
Zdravý jídelníček podle Pavla Berkyho z Masterchefa: Originální recepty nejen pro sportovní šampiony

Zdravý jídelníček podle Pavla Berkyho z Masterchefa: Originální recepty nejen pro sportovní šampiony

Zdraví
Jediný pomocník, se kterým posílíte celé tělo: Snadné cviky s kettlebellem zvládne každý

Jediný pomocník, se kterým posílíte celé tělo: Snadné cviky s kettlebellem zvládne každý

Zdraví
Jak se zbavit pocení a koláčů v podpaží krok za krokem: Vliv může mít strava i oblečení

Jak se zbavit pocení a koláčů v podpaží krok za krokem: Vliv může mít strava i oblečení