Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Už žádné výčitky! 6 tipů, jak se přes svátky nebát jídla

Cukroví, vánočka, bramborový salát, kapr, chlebíčky… České Vánoce nejsou zrovna přehlídkou zdravého jídla a přibírání přes svátky se někteří bojí už od listopadu. Jak se vyhnout stresu z nedodržování režimu o svátcích?

Eliška Vrbová | 23. 12. 2022

Vánoce sice každý slavíme trochu jinak, ale kromě času stráveného s rodinou, dárků a všeobecné pohody hraje velkou roli často i jídlo – v některých rodinách dokonce v takové míře, jaká nemá za celý rok obdoby. Pokud pravidelně cvičíte, jíte zdravě, snažíte se dodržovat přísný režim a třeba jste s ním začala teprve nedávno, možná se bojíte, jak s tím vším naložíte o Vánocích, kde se plným tácům na návštěvách zpravidla nejde vyhnout. Ale co když se jim vlastně ani vyhýbat nemusíte?

Fenomén přibírání z přejídání je s Vánoci neodmyslitelně spojený a studie ukazují, že celkem oprávněně. Nejde o žádný horor, průměrně se přes Vánoce sice nepřibírá nijak razantně, ale nárůst váhy o půl kila až kilo za zhruba deset posledních dní v roce lze v populaci zaznamenat. Autoři studie publikované v New England Journal of Medicine sledovali téměř tři tisíce účastníků výzkumu z USA, Německa a Japonska, aby zjistili, o kolik procent se jejich hmotnost v průběhu vánočních svátků zvýší. Došli k číslům 0,4 % v USA, 0,6 % v Německu a 0,5 % v Japonsku.

Co z toho vyplývá? Pokud jinak během roku jíte vyváženě, máte pravidelný pohyb a aktivní životní styl, nebude pro vás přibírání přes vánoční svátky nijak zásadní, a jestliže přeci jen nějaké to deko přibude, bude pro vás hračka se ho po Vánocích zase zbavit. V případě, že si stravu a pohyb nijak zvlášť nehlídáte, jíte, na co máte chuť, a nesportujete, můžete mít s dopnutím oblíbených kalhot po svátcích možná o trochu větší problém, ale pochopitelně záleží na rychlosti metabolismu a dalších okolnostech. Když ale nepojmete Vánoce jako jeden velký cheat day s ládováním se od rána do večera, nemusíte si s ochutnáním cukroví či salátu vůbec dělat hlavu. Máme pro vás pár tipů, jak se vyhnout výčitkám z dobrého jídla.

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Vánoce a hubnutí

V minulém článku jsem se věnovala cukroví, a především tomu, zda existuje zdravé cukroví, jak se vyhnout přejídání a v jaké formě si cukroví dopřát. Dnes se pro změnu zaměřím na to, jak zvládnout Vánoce i bez zbytečného stresu z jídla.
marianne.cz

Zařadit přirozený pohyb

Oběd u babičky, po obědě káva a vánočka nebo cukroví. A co potom? Místo sezení u televize u osmdesáté reprízy filmu Sám doma vezměte rodinu a vyrazte na procházku po okolí – během Vánoc nebývá žádný velký mráz, a tak by hodinová procházka venku neměla být nic nepříjemného. A pokud příbuzní či známí, které o Vánocích navštěvujete, třeba bydlí ve stejném městě, klidně si namísto běžné sedavé návštěvy naplánujte společnou procházku. Jestli máte čtyřnohé mazlíčky, ti to rozhodně ocení, a teprve pak si můžete všichni sednout ke zmíněné kávě, cukroví a pohádce. Kdyby nás náhodou čekaly bílé Vánoce alespoň na horách, můžete vyjet i na běžky nebo se poohlédnout po ledové ploše a vyrazit na brusle.

Talířek místo tácu

Všichni známe ten vývoj od „Nejezte to cukroví!“ před Vánocemi až po „Dejte si, prosím vás, u nás to nikdo nejí“ během svátků a po nich. Podnosy s cukrovím na konferenčním stolku jsou mezi Štědrým dnem a silvestrem všudypřítomné a někdy se jen tak nevědomky ládujete sladkými kousky, aniž by vám vlastně nějak zvlášť chutnaly. Jak se nepřejíst? Pokud máte na sladké chuť, vezměte si malý talířek nebo podšálek a vyskládejte si na něj z podnosu pár kousků. Podnos nechte v jiné místnosti a talířek si vezměte k sobě. Zvítězí chuť na další porci, nebo to, že se vám nebude chtít se zvedat z pohodlného křesla?

Nebát se říct ne

Taky máte pocit, že babičky se někdy při nandavání jídla na talíř ptají na velikost porce jen tak, aby řeč nestála? I když řekneme dva knedlíky, přistane nám jich na talíři dvakrát tolik, a ještě se babičky často snaží vnutit nám přídavek. Lamentování nad hubeností, i když se tak vůbec necítíme, nemusíme už ani zmiňovat. Zkuste protentokrát říct své „ne, děkuju“ o něco rozhodněji. Zbytečné přejídání neprospívá nikomu, a vyhazování nedojedené porce už vůbec ne. Nebo nabídněte mamince či babičce, že tentokrát budete porce servírovat vy – ony si odpočinou a vy si naberete tolik, kolik budete schopná sníst.

Vlastní invence

Pokud si jídelníček hlídáte teprve krátce a snažíte se o striktní dodržování všech hodnot, byly by pro vás klasické chlebíčky, bramborový salát a cukroví zbytečným stresem. Zkuste letos Vánoce pojmout jinak a připravit zdravější varianty oblíbených jídel i pro ostatní. Na návštěvu doneste něco na ochutnání a sama si také dejte něco dobrého z vlastních zásob.

Tekuté kalorie

Často se až obsesivně hlídáme v jídle, ale zapomínáme na pití. Sladké nápoje jdou s vánočním časem ruku v ruce – v čele s oblíbeným svařákem či perníčkovým latté v kavárenských řetězcích. Omezovat během svátků alkohol je pro většinu z nás utopie, ale můžete se alespoň pokusit vybrat si mezi dezertem a sladkým nápojem a nekombinovat obojí. Co třeba tentokrát vyzkoušet černou kávu bez mléčné pěny?

Sbohem, výčitky!

Nezapomínejte, že když se budete úpěnlivě bát, abyste přes Vánoce nepřibrala ani gram, přivodíte si jen zbytečný stres, kterého už máme v životě i bez toho až moc. Při dodržování zdravého životního stylu hraje velkou roli psychika, a zejména přes Vánoce byste si neměla upírat možnost být v naprosté psychické pohodě. Pokud během roku často cvičíte a sportu se věnujete pravidelně, tělo malou pauzu na regeneraci ocení. A pokud by se to s dobrým jídlem přes Vánoce přece jen trochu zvrtlo, není nic špatného na tom, začít zase znovu. Kvůli dvěma (nebo třem?) lžícím bramborového salátu navíc se svět ani váha nezboří.

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Zdravé cukroví, jde to?

Vánoce se pomalu blíží a s nimi možná kromě radosti i strach, jak je tentokrát přežít bez kil nahoře. Jak na to? A jde to vůbec?
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Ráno bez kocoviny: Praktické tipy, jak zvládnout letní grilovačky a oslavy ve zdraví a bez bolesti hlavy

Ráno bez kocoviny: Praktické tipy, jak zvládnout letní grilovačky a oslavy ve zdraví a bez bolesti hlavy

Zdraví
Jak na zdravé stravování v létě? Vsaďte na sezónní potraviny a pitný režim, radí nutriční terapeutka Karolína Beranová

Jak na zdravé stravování v létě? Vsaďte na sezónní potraviny a pitný režim, radí nutriční terapeutka Karolína Beranová

Zdraví
Trenér Milan Konopásek radí: Jak správně sportovat v horkých letních dnech

Trenér Milan Konopásek radí: Jak správně sportovat v horkých letních dnech

Zdraví
Mindfulness jako cesta k plnému soustředění a vnímání: Stačí jej trénovat pár minut denně

Mindfulness jako cesta k plnému soustředění a vnímání: Stačí jej trénovat pár minut denně