Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Vánoce a hubnutí

Info ikona
Vánoce

V minulém článku jsem se věnovala cukroví, a především tomu, zda existuje zdravé cukroví, jak se vyhnout přejídání a v jaké formě si cukroví dopřát. Dnes se pro změnu zaměřím na to, jak zvládnout Vánoce i bez zbytečného stresu z jídla.

Andrea Mokrejšová | 14. 12. 2021

Jde o Vánocích hubnout?

Ano, samozřejmě to jde, ale pravděpodobně to bude o něco těžší než jindy. Já osobně doporučuji redukci odložit. Nedávno jsem viděla hezký popisek, že hubnutí o Vánocích je stejné jako sáňkování v létě. Jde to, ale je to mnohem těžší. Tím slovem odložit vás rozhodně nenabádám k tomu, aby se Vánoce staly svátkem obžerství. Chci tím pouze říct, že když se nestresujeme a nezakazujeme si něco, celé Vánoce mnohem lépe zvládneme. 

 

Nehladovte

I z talířku cukroví můžete vykouzlit plnohodnotné jídlo, viz minulý článek. A obdobně to jde i s dalšími svátečními jídly. Ani na majonézu se nedá koukat jako na něco nezdravého, protože je složena ze žloutků a řepkového oleje, takže je zdrojem vitamínu E a omega 3 mastných kyselin. Ano, ve velkém množství nám bude vadit, avšak to samé platí třeba i o ořechových máslech. Pokud si ale majonézu dáme k jídlu, neznamená to, že jídlo je automaticky nezdravé a kaloricky bohaté. Je potřeba koukat na celý kontext jídel.

Pokud je ale něco, co vám rozhodně nedoporučuji, pak je to přístup, kdy celý den nebudete jíst, protože vás čekají tři dny návštěv u babiček a příbuzných, kde se budete přejídat. Čím více se budete přes den omezovat, tím spíše se pak přejíte. Odolat nátlaku typu: Dej si ještě tohle a tohle, připravovala jsem to pro tebe, sice není úplně lehké, ale zkuste říct: Je to opravdu výborné, ale bylo by mi akorát špatně. Rád/a si ale vezmu s sebou. To by mohlo fungovat, ne? 

Také se zaměřte na vyváženost jednotlivých jídel, to vám pomůže i v boji s chutěmi na sladké a neřízenými nájezdy na ledničku. Hlídejte si v jídlech dostatek zeleniny nebo ovoce, dostatek komplexních sacharidů a bílkovin. Podrobněji jsme už tuto tematiku probrali v předešlých článcích, viz Jak vyzrát na chutě na sladké? A zeleninu můžete na štědrovečení tabuli doplnit třeba pečenou zeleninou s bylinkami

Info ikona
Jídlo

Není to jen o jídle a alkoholu

Ani o Vánocích nemusíte strávit veškerý čas jedením salátu z mísy nebo cukroví z velkého tácu. Vánoce by pořád měly být o našich blízcích. Proto místo otravéného a znuděného koukání na pohádky, zkuste vyrazit na procházku za blízkými, na lyže s přáteli nebo si zahrajte novou deskovku. Zkuste si místo neustálého stěžování vyslechnout vaše okolí, povídejte si s nimi o hezkých věcech, pochvalte je, vyprávějte jim o svém životě.

Já vím. Svařák, vaječňák a další alkohol. Většina lidí má pocit, že k Vánocům alkohol prostě patří, ale uvědomte si, že ho nemusíte mít každý den. Nejde jen o energetickou hodnotu, kterou alkohol obsahuje, ale o celkový vliv na lidské zdraví. A nezapomínejte k alkoholu také dostatečně pít. Jednak to zpomalí vaši konzumaci alkoholu, a navíc vám druhý den bude mnohem lépe. 

Pohyb i o svátcích

Pohádky i odpočinek jsou důležité, ale co takhle vyrazit ven na procházku, na lyže, na brusle, zajít do bazénu, nebo si doma zacvičit jógu. Ideálně zapojte i další členy domácnosti.

Užijte si Vánoce, jsou jenom jednou za rok!

Na závěr jen malé připomenutí. Zkuste si vychutnat každou chvilku koukání na pohádky, procházek ve sněhu a rodinných návštěv. Zrovna v tento čas vážně není potřeba myslet na to, že jsme po včerejší větší večeři oteklí a že je na čase hubnout. Buďte na sebe hodní, jsou to svátky klidu a míru. 

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.