Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Ve jménu digitálního zdraví! Naučte se používat mobilní telefon zdravým způsobem

Info ikona
Mobil

Používáte mobilní telefon, sociální sítě a internet na každodenní bázi? Pak je nejvyšší čas, abyste začali pečovat o své digitální zdraví.

Pracujeme na notebooku, s rodinou komunikujeme prostřednictvím telefonu a zábavu hledáme na sociálních sítí. Digitální média prostupují životem moderního člověka jako červená nit, a tak je zcela nemožné, abychom se od nich naprosto oprostili. Přesto platí, že bychom digitálním médiím měli nastavit pevné hranice, přes které je nepustíme. Jedině tak podpoříme naše digitální zdraví a nedopustíme, abychom se stali otroky těchto médií. V opačném případě hrozí, že ruku v ruce s používáním digitálních médií přijde úzkost, spánková prokrastinace nebo závislost na sociálních sítích.

Mohlo by se vám líbit

Zaostřeno na digitální zdraví

Když se řekne digitální zdraví, většina lidí si představí digitální detox, tedy naprosté vypnutí všech digitálních přístrojů. I když se digitální detox nárazově doporučuje, například během rodinné dovolené, rozhodně není dlouhodobě udržitelný. Je třeba si uvědomit, že digitální média hrají ve společnosti čím dál tím důležitější roli, a tak je téměř nemožné z online světa nadobro zmizet. Podle odborníků se naopak vyplácí, když k digitálním médiím budeme přistupovat jako k výživnému jídlu. Velké porce jídla člověku nedělají dobře a obdobně to funguje také s digitálními médii. Pokud se ale budeme stravovat střídmě, tzn. konzumovat digitální média v rozumné míře, pak bude naše digitální zdraví jenom prospívat.

Nedokážete si představit, jak taková střídmá konzumace digitálním médií vypadá? Nehledejte za ní žádné složitosti. Jednoduše řečeno jde o to, abyste digitální média používali pouze ve chvíli, kdy musíte, případně na omezenou dobu ve svém volném čase. Žádné nahodilé prohlížení Instagramu při práci nebo bezmyšlenkovité surfování internetem před spaním. Pokud se například rozhodnete prohlédnout sociální sítě, nastavte si limit, který dodržíte. Nejnovější příspěvky na Instagramu nebo Tik Toku zvládnete prohlédnout klidně i do dvaceti minut. Zodpovědně přistupujte k digitálním médiím také v práci. I když otevřený notebook svádí ke čtení příspěvků na sociálních sítích nebo nejnovějších zpráv ze světa, vyhraďte si na tuto aktivitu pouze pár „prokrastinačních“ minut. Stejně tak není od věci používání různých aplikací, které vám během pracovní doby blokují návštěvu některých stránek nebo sociálních sítí.

Info ikona
Mobil

Digitální média jako novodobý démon?

Možná jste si sami všimli, že o digitálních médiích se hojně hovoří s negativním nádechem. Pro někoho jsou cestou do pekel, jiní upozorňují na to, že způsobují závislost nebo ničí pozornost. Pravdou ale zůstává, že digitální média nejsou bílá ani černá. Jsou odrazem toho, jak je používáme a k čemu je využíváme. To potvrzuje také Gillian Binks, vedoucí studie o úzkosti produktivity, podle kterého mohou mít technologie při správném používání pozitivní vliv na náš život. „Především jde o skvělý nástroj, díky kterému můžeme komunikovat s rodinou, přáteli a známými. A jak víme, komunikace je pro naše duševní zdraví klíčová,“ říká pro Stylist.

Aplikace, které vám „zatrhnou“ prokrastinaci

App Block

Potřebujete být z pracovních důvodů online, ale zároveň se bojíte toho, že vaše nezbedné prsty zabloudí do aplikací typu Instagram nebo Facebook? S aplikací App Block si můžete na vámi stanovený čas zablokovat všechny aplikace, které nechcete používat. Zároveň s nimi i notifikace, které by vás mohly rušit od práce. Jednoduchá, avšak efektivní appka. 

Forest

Patříte mezi lidi, kteří vědí, co je to FarmVille? Pokud ano, pak si zamilujete i Forest. Aplikace se vymyká nejen svým gamifikačním charakterem, ale především environmentálním přesahem. Navíc je její používání opravdu zábavné. Na vás je, abyste určili, jak dlouho nechcete být ničím a nikým rušeni. Po tuto dobu bude v aplikaci růst váš stromeček, ze kterého následně můžete vytvořit celý les. Pokud ale aplikaci opustíte dříve, svůj strom zabijete! No řekněte sami – kdo by měl to srdce zabít strom? V případě, že si udržíte prokrastinaci od těla, Forest team ve spolupráci s organizací Trees for the Future za vás vysadí jeden opravdový strom.

Focus Me

Focus Me pracuje na podobném principu jako App Block. Jediný rozdíl je v tom, že je určen pro váš počítač. Už žádné dívání na Youtube videa v práci či sledování vašich oblíbených blogerek, s touto aplikací si můžete zablokovat „prokrastinační weby“ na dobu neurčitou a nerušeně se věnovat pracovním povinnostem.

Focus – Time Manager

Chcete intenzivně pracovat, ale zároveň víte, že si během práce potřebujete dělat krátké pauzy? Pak se seznamte s Focus – Time Managerem, který dohlídne na to, abyste v rámci pracovního vzrušení nezapomínali ani na důležité pauzy. S touhle aplikací bude vaše pracovní rutina ještě mnohem efektivnější a produktivnější.

Zdroj: health.com, stylist.co.uk

Mohlo by se vám líbit