Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Lidé a místa

Podnikat začal v osmnácti letech, seznamte se s výrobcem exkluzivního nádobí Fabini

Info ikona
Podnikat začal v osmnácti letech, seznamte se s výrobcem exkluzivního nádobí Fabini

Učarovala mu komunita lidí, která se pohybuje v gastronomii, a tak se Jan Fabini rozhodl vstoupit do tohoto světa s vlastním nádobím. Dnes je mu dvaadvacet let a jeho výrobky jsou hitem.

Promotion
Promotion
Terezie Benoni | 25. 07. 2021

Jak napadne dvacetiletého kluka, že bude vyrábět vlastní nádobí?

Měl jsem dvě hlavní motivace. Věděl jsem, že chci vyrábět vlastní produkt. Něco, co má trvalou hodnotu, pod co se můžu podepsat. Podnikat jsem totiž začal už trochu dříve, v osmnácti letech. Ale velmi brzy jsem si uvědomil, že provozování e-shopu, kde fakticky jen přeprodáváte věci, co vyrobili jiní, není to, čemu bych se chtěl věnovat. S kulinářskými potřebami jsem se také setkal už dříve a bez přehánění můžu říct, že mi učarovala ta komunita lidí, která se kolem jídla a vaření pohybuje. Jsou to všechno ohromně sympatičtí nadšenci. Když jsem zjistil, že na trhu chybí kvalitní nádobí za dostupnou cenu, věděl jsem, že je to výzva určená právě mně. A jsem neskutečně vděčný, že stejně podpůrná komunita skvělých lidí se vytvořila i kolem naší značky.

V čem je nádobí Fabini jiné?

Nádobí Fabini vyrábíme z vícevrstvé nerezové oceli. Díky tomu vede opravdu skvěle teplo. Nejen, že se rychleji rozpálí, teplota nekolísá a déle teplo udrží, ale navíc ho vede opravdu po celém objemu až k okrajům. Zákazníkům díky tomu stačí třeba jen poloviční výkon vařiče. 

Kromě tepelných vlastností dbáme na celou řadu dalších aspektů, jako je ergonomie rukojetí, vychýlené a uzavřené okraje, díky kterým produkty déle vydrží a lépe se s nimi pracuje, nebo co nejlépe izolované rukojeti. Dbáme zkrátka na celkovou kvalitu zpracování a děláme, co je v našich silách, aby byla co nejlepší. Vždyť za ni ručím svým jménem. :) Na produkty se proto nebojíme poskytovat záruku deset let. 

Jsem také přesvědčený, že je naše nádobí opravdu krásné. Je velmi jednoduché, ale zároveň připomíná tradiční francouzské či italské kousky. Navrhovali jsme ho tak, aby se líbilo nám a já mám radost, že jsme se trefili i do vkusu našich zákazníků.

Vnímáte svůj nízký věk jako překážku nebo jako výhodu?

Nízký věk je jednoznačně výhodou. Zaprvé, máte čas učit se a dělat chyby. Zadruhé, lidé, ať už obchodní partneři nebo i zákazníci (už jsem zmiňoval, že máme úplně senzační komunitu zákazníků?) jsou trošku shovívavější a víc vám odpustí. A zatřetí – když se zadaří, máte víc času do toho šlápnout a posunout projekt dál. A když se náhodou nezadaří, jsme zpět u zaprvé.

Lidé obvykle nevědí, jak rozpoznat kvalitní nádobí od předraženého. Měl byste nějaké tipy?

Existuje několik obecnějších pouček, které platí univerzálně. Pokud máte například příležitost vzít nádobí do ruky, prvním ukazatelem je váha. Bytelné a těžké nádobí je z kvalitnějších materiálů a tím pádem více vydrží. S váhou také souvisí tepelná vodivost, těžké nádobí bude lépe vést teplo. A pak následuje celá řada jednotlivostí, které mohou působit jako detaily, ale v součtu mají velkou vypovídající hodnotu o tom, zda vás nádobí bude provázet celý život nebo ne. Například přidané sendvičové dno, se kterým mohou být problémy, nebo umělohmotné rukojeti, které se vám budou pálit na plynovém vařiči a nádobí nebudete moct dát do trouby. A když už jsme u trouby a plynových vařičů, to je také dobré si pohlídat, nádobí by mělo být vhodné na všechny typy vařičů, včetně indukce, a standardem je mytí v myčce. Doporučuji také kontrolovat, zda je nádobí z certifikovaných materiálů. Ty totiž zaručují vyšší standard. 

Jak se vám podařilo sehnat peníze do začátku?

Napsal jsem si byznys plán, ve kterém jsem svou strategii vysvětlil, a oslovil přední české investory – Jiřího Hlavenku a Martina Rozhoně. Ti se na můj nápad podívali, poslechli si, v čem by měl být produkt unikátní a rozhodli se jít do toho se mnou. Myslím, že je zaujala právě ta myšlenka kvalitního nádobí za dostupnou cenu. A možná se jim také líbilo, že se pouštím do konzervativního, skoro by se dalo říct zastaralého odvětví, a vnáším do něj nový vítr. 

Co byste doporučil těm, kteří chtějí začít podnikat?

Nejdůležitější je začít. A hned jak to bude možné, obklopit se lidmi, na které se můžete spolehnout a kteří vám pomůžou vaše nápady zrealizovat.

Ještě zpátky k nádobí, zdůrazňujete, že jste česká značka. Vyrábí se nádobí Fabini u nás?

V České republice naše firma vznikla, působí, produkty zde navrhujeme, ale nevyrábíme. Neexistuje tu totiž továrna, která by s vícevrstvou nerezovou ocelí uměla pracovat. Proto vyrábíme v jedné rodinné továrně na severu Itálie u jezera Como.

Jaké máte plány do budoucna, kde se vidíte za deset let?

Deset let je dlouhý horizont a netroufám si cokoliv předvídat. Jisté je, že se budeme i nadále snažit posouvat se dále, připravovat nové produkty založené na stejných hodnotách a s podobnými důrazy. Už teď víme, že bychom naše výrobky chtěli co nejdříve nabídnout v zahraničí, tak snad budeme v dalším desetiletí na několika nových trzích, ideálně směrem na západ.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion