Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Plníte práci v nerealistických termínech? A nepamatujete si, kdy naposledy jste měli dovolenou? Známky toho, že v práci nemáte nastavené zdravé hranice

Nedokážete říct "ne" nadřízenému? A dovolenou jste neměli ani nepamatujete? Pak je nejvyšší čas, abyste si v práci nastavili zdravé hranice.

Nastavit si v práci zdravé limity, přes které nepojede vlak? Pro někoho samozřejmost, pro jiného úkol, na kterém pracuje klidně i několik let. Obzvláště v podřízené pozici není jednoduché vyslovovat „ne“ na pravidelné bázi, případně přiznat sobě (a především nadřízenému), že toho máte až nad hlavu. Jenže, čím častěji budete překračovat, případně posouvat hranice, tím pravděpodobnější je, že bude trpět vaše duševní i fyzické zdraví. Podle britské zprávy Embracing The Age Of Ambiguity popisují dva zaměstnanci z pěti svou pracovní pohodu jako „horší“ a více než třetina dotázaných zase uvedla, že pokračují v práci i v momentě, kdy se necítí dobře. Nejen tato zpráva naznačuje, že s nastavením hranic má problém mnoho z nás, a je tedy nejvyšší čas, abychom si nastavili zdravé pracovní návyky.

Mohlo by se vám líbit

Namísto nemocenské si ordinujeme home office aneb Proč dnešní společnost neumí stonat?

Rozmohl se nám tu takový nešvar. Jakmile se probudíme s bolestí v krku, zvýšenou teplotou nebo nevolností, automaticky saháme po notebooku a píšeme nadřízenému omluvný e-mail s prosbou o home office.
marianne.cz

Nerealistické termíny

Možná jste sami zažili moment, kdy po vás nadřízený chtěl padesátistránkovou prezentaci „asap“, tedy ideálně do večera, maximálně do zítřejšího rána. I když jste v daný moment propadali mdlobám, přesto jste ze sebe vyhrkli „ano“ a začali se modlit k bohu práce, abyste požadovanou prezentaci stihli alespoň částečně vytvořit. Jak už jsme zmiňovali, není jednoduché říci ne, přesto není v pořádku, když musíte odevzdávat práci v nerealistických termínech. Pokud podobná situace znovu nastane, promluvte si s nadřízených a asertivně ho požádejte, aby vám úkoly předával s náskokem. Stejně tak není fér, když děláte práci za své kolegy. Ano, sem tam můžete pomoci kolegyni s excelovou tabulkou nebo za ní připravit smlouvu pro klienta, avšak nikdo by vaší dobré vůle neměl zneužívat.

Zasloužená dovolená

Kdy naposledy jste si vzali v práci dovolenou? A jak taková dovolená ve skutečnosti probíhala? Pokud jste na plážovém baru „chytali“ wi-fi, abyste mohli nahlédnout do e-mailové schránky, pak rozhodně není něco v pořádku. I když v současném digitálním světě je časté, že lidé z dovolené pracují nebo odpovídají na e-maily, rozhodně nejde o žádnou ušlechtilost. Naopak, pokud si na dovolené neodpočinete a takříkajíc „nevypnete“, může se dříve nebo později stát, že po pracovní stránce vyhoříte. Podobně to platí také s čerpáním sick days nebo nemocenské, o kterém jsme psali v předešlém článku Proč dnešní spolčenost neumí stonat.

Nebojte se na další dovolené vypnout služební telefon, ztišit Teams a nastavit v e-mailu automatické odpovědi. Každý člověk má právo na pět týdnů nerušené dovolené, během kterých načerpá novou sílu, energii a motivaci do dalších týdnů práce.

Info ikona
Práce

Zadarmo? Ani kuře nehrabe

Ať chceme nebo ne, peníze hrají v životě výraznou roli. I proto je důležité, aby vaše práce byla náležitě finančně ohodnocena. V potaz byste měli vzít také současnou inflaci, kvůli které ve skutečnosti vyděláváte méně než v před rokem. Opět platí, že konverzace s nadřízeným o mzdě jsou velmi nepříjemné, avšak pamatujete, že nikdo jiný to za vás neudělá. Samotnou kapitolou jsou také neplacené stáže. Samozřejmě, v některých profesích vám tři týdny „zadarmo“ dají více než tři roky vysokoškolského studia, avšak nedovolte, aby společnost „využívala“ vašeho mládí nebo nezkušenosti.

Zdroj: Embracing The Age Of Ambiguity, stylist.co.uk

Mohlo by se vám líbit

Proč v Nizozemsku zbožňují home office?

Home office, práce z domova nebo 'remote job'. Tři slova, která v posledních měsících byla v pracovních hovorech nejčastěji skloňována. Není divu, vždyť příchod pandemie koronaviru způsobil, že malé i velké firmy ze dne na den přesedlaly na tento způsob pracovního dne. Jenže zatímco u nás šlo o novinku, holandští zaměstnanci už dávno na home officu byli...
marianne.cz

Související články

Životní styl

<span>Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?</span>

Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?

Životní styl

<span>Přátelstvím ku zdraví aneb Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?</span>

Přátelstvím ku zdraví aneb Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?

Životní styl

<span>Omlouváte se až přespříliš? Naučte se, jak to změnit, jinak se budete trápit celý život</span>

Omlouváte se až přespříliš? Naučte se, jak to změnit, jinak se budete trápit celý život

Životní styl

<span>Vztahy mladých: Jak se seznamuje generace Z a co ve vztazích hledá?</span>

Vztahy mladých: Jak se seznamuje generace Z a co ve vztazích hledá?