Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak psychicky zvládnout rozvod a znovu uchopit život do svých rukou?

Info ikona
Žena otevírající dveře z temnoty

Období rozvodu je jedním z nejtěžších v životě. A žádná žena by na něj neměla být sama. My tu chceme být pro vás, a proto jsme spolu s koučkou, terapeutkou a autorku knihy NEzlomená rozvodem přichystali druhý díl rozvodové série. Tentokrát zaměřený na to, jak zvládnout rozvod a neztratit sebe samu, ale spíše znovu najít své pravé já.

Tereza Čaladi | 1. 12. 2022

V minulém díle naší rozvodové série jme se podívali na to, jak se ujistit, že se chcete rozvést. Rozebrali jsme v něm tak, že je dobré položit si několik zásadních otázek, zvážit, zda to opravdu chcete, co bude následovat, zda se nejedná pouze o chvilkovou krizi a o zklamanou idealistickou představu o lásce. A to vše především z toho důvodu, abyste toho potom nelitovaly.

Pokud čtete tento text, pak věříme, že si svým rozhodnutím již jisté jste. Teď ho zbývá už „jen“ realizovat. Což je snad ještě těžší část. Nečeká vás totiž pouze říct to manželovi, ale mnoho dalších klíčových bodů. (Ty se vás týkají i pokud jste byly na druhé straně a byla vám žádost o rozvod oznámena.) Mezi ně patří dohoda o vypořádání společného jmění manželů, která řeší rozdělení majetku; dále opatrovnický soud (pokud máte děti), který rozhodne o svěření dítěte do péče jednoho z rodičů, případně péče střídavé či společné a je v jejím rámci určena i výše výživného; a v neposlední řadě rozvod samotný, ke kterému dochází na posledním stání vynesením rozsudku o ukončení manželství. To vše bude psychicky velmi náročné a vy nesmíte zapomínat samy na sebe.

V bezprostřední situaci rozvodu, tedy v první fázi traumatu jedete spíše na autopilota. A tak postup malých kroků, drobných denních rituálů, které vás udržují při životě a vracejí do normálu, je i dobrá strategie přežití. Většinou jsou to povinnosti, které musíte tak či onak zvládat, péče o děti, domácnost, pracovní úkoly. Zároveň pomáhá mít někoho, kdo vám je nablízku, psychicky i prakticky – kamarádku, rodiče, terapeuta, abyste se měly na koho obrátit, pokud vás zaplaví vlna pochybností, lítosti, smutku či beznaděje. Vypovídat se, vyplakat, poradit se s někým, kdo je tu pro vás. I když každodenní život musíte zvládnout samy, učte se říct si o pomoc a přijmout ji, je to úlevné. Každý máme svůj individuální podpůrný systém, jak zvládat trauma. Někomu pomáhá vypsat se ze silných pocitů a dát si čas na přijetí nové skutečnosti, jiný potřebuje aktivity, nabitý program, které odvedou jeho myšlenky k něčemu jinému. Pokud máte děti, je to jednoznačné. Potřebujete jim být dobrou mámou i v této situaci. To je sice náročné, ale zároveň podpůrné, je to jasný cíl a strategie, o kterou se zároveň opíráte, jistota ve vašem životě. Mým klientkám pomáhá i vědomí, že bolest, kterou prožívají, je přirozená a patří k procesu hojení. Přijetí situace vyžaduje čas a je fajn si to uvědomit a opakovat,“ radí koučka, terapeutka a autorka knihy NEzlomená rozvodem Michaela Tetzeli.

Tyto aktivity, ať už všechny, či pouze některé z nich, vám nyní mohou pomoci. Je potřeba si uvědomit zejména to, že rozvodem váš život nekončí, jen se mění a je na vás, jak s touto změnou naložíte. Rozhodně nebude snadná, ať už jste chtěly rozvod vy, váš partner, nebo jste se na něm dohodli. Přeci jen – byli jste nějakou dobu manželé, žili spolu a milovali se. Ale jednou bude potřeba se z toho oklepat a jít dál. A čím dřív to uděláte, tím líp pro vás. Pak totiž svůj život snáz znovu nastartujete.

Buďte vizionářky, sněte.

Nebudeme vám lhát, nový start není jednoduchý. Ne nadarmo se říká, že je nejtěžší začít. Ale když překonáte počáteční náročnou fázi, uvidíte, že to stojí za to. „Postupně v té změně nalézáte smysl. Každý konec je i nový začátek a se smyslem se rodí i naděje, že přichází do vašeho života něco dobrého. V této fázi se zaměřujete více na sebe, zvažujete, co si opravdu přejete a jaké máte možnosti, jak dál. Vytvořte si svůj střednědobý plán, jak si přejete, aby vypadal váš další život a jaké kroky pro to uděláte. Buďte vizionářky, sněte. Po té přejděte do realisté fáze a naplánujte a realizujte konkrétní aktivity. V psychologii tomu říkáme přijetí zodpovědnosti a rozhodnutí za svůj život. Zaměření se na své potřeby, nastartování opravdové proměny, často v podobě návratu k sobě, ke své přirozenosti, spontaneitě vám vrací životní sílu a sebedůvěru. Začněte opět dělat věci kvůli sobě a pro sebe, od vnějších změn jako třeba změna účesu, návratu do kondice díky pravidelnému cvičení, ke změnám vnitřním, vnitřní práci. Uvědomit si, co je pro vás důležité, kde jsou vaše hranice komfortu, s kým a jak chcete trávit čas, jak budete pracovat na svém rozvoji, jak do sebe a své budoucnosti investovat. Nevracejte se do minulosti a k sebelítosti! Obraťte pozornost k dnešku a vaší budoucnosti, k tomu co můžete ovlivnit. V této fázi se vám do života vrací nejen naděje, ale i radost a uspokojení z pokroku. Friedrich Nietzsche to krásně pojmenoval: Amor Fati, což znamená vytvořte si osud, který milujete,“ doplňuje Tetzeli.

Rozvod přináší mnoho výzev. Již víte, jak se ujistit tím, zda ho opravdu chcete a jak ho zvládnout psychicky. V příštím díle rozvodové série, který vyjde ve čtvrtek 15. prosince, se s vámi podíváme na to, jak přijmout fakt, že už nejste vdaná.

Zdroj článku
Mohlo by se vám líbit