Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Kolik kofeinu je příliš mnoho kofeinu?

Info ikona
Kofein

Patříte k zarytým milovníkům kávy, kteří na šálek černého moku nedají dopustit? Pak jste si pravděpodobně někdy položili téměř filozofickou otázku: Kolik kofeinu je příliš mnoho kofeinu?

K snídani, během dopoledne, po obědě, k odpolední svačině a klidně i po večeři. Příležitostí, kdy si dopřát nebo objednat kávu, je nespočet, a tak se může bez větší námahy stát, že člověk během dne vypije klidně i pět nebo šest šálků kávy. I když káva neobsahuje složky, které by samy o sobě byly životu nebezpečné, rozhodně platí, že bychom to s kávu, respektive kofeinem, neměli přehánět. Všeho moc škodí, a v případě kofeinu to platí dvojnásob. Jak tedy poznáme, že přišel ideální čas říct kávě pro dnešní den "ne"?

Zvyk je kofeinová košile

Na světě existují tři typy lidí – milovníci kávy, příležitostní „kafaři“ a kávoví abstinenti. Pokud se poznáváte spíše ve druhé nebo třetí skupině, pak pro vás platí, že byste s nadměrnou konzumací kávy měli být opatrní. Lidé, kteří vypijí maximálně jeden šálek kávy denně, a následně se dostanou do situace, kdy zkonzumují šálků šest, můžou předpokládat, že jejich tělo na zvýšený příjem kofeinu ihned zareaguje. „Následně může dojít ke krátkodobým zdravotním obtížím, mezi které řadíme zvýšení krevního tlaku či úzkost. K těmto problémům ale doopravdy dochází v momentě, kdy lidé vypijí mnohem více kávy než jsou zvyklí,“ vysvětluje nutriční terapeutka Emilia Thompson pro Stylist.

Pravdou ale zůstává, že také milovníci kávy by neměli černý mok pít po hektolitrech. Evropská agentura pro potravinové standardy například uvádí, že dospělý jedinec by neměl vypít více než 400 mg kofeinu denně, což zhruba odpovídá čtyřem šálkům kávy. Zároveň byste ale neměli zapomenout na to, že kofein není obsažen jenom v kávě. Pokud například rádi popíjíte čaj nebo energetické nápoje, pak byste automaticky měli snížit příjem kávy.

Samozřejmě, snížení kofeinu jde také ruku v ruce s těhotenstvím. Ačkoliv v minulosti panoval úzus, že těhotné ženy kávu nesmí pít, aktuálně, alespoň dle britské Národní zdravotní služby (NHS), platí, že konzumace 200 mg kofeinu nepředstavuje významné riziko pro matku a dítě. V ideálním případě ale nejprve proberte své kofeinové návyky se svým gynekologem. 

Info ikona
Káva

Kávou ku zdraví?

Přiměřené množství kávy lidskému organismu nejen neškodí, ale dokonce na něj má blahodárný vliv. O tom alespoň hovoří výzkum provedený vědcem Marjem Eskelinem a jeho kolegyní Miiou Kivipelto, ze kterého vyšlo najevo, že kofein funguje jako ochranný faktor před demencí a Alzheimerovou chorobou. Také před rokem publikovaná studie ukázala, že přiměřená konzumace kofeinu se pozitivně odráží na lidském zdraví. Podle vědců dochází u pravidelných pijáků kávy ke zlepšení motorické kontroly a bdělosti, díky čemuž „kafaři“ dokážou na podnět reagovat lépe než kávoví abstinenti.

Na druhou stranu platí, že bychom to s kávou neměli přehánět před spaním. Výzkumy, ale také vlastní zkušenosti, naznačují, že konzumace kávy během pozdního odpoledne nebo večera prodlužuje spánkovou latenci (dobu, než člověk usne)