Víte, kdo přišel s dnes už tolik známým CC logem u Chanel? A po kom se dříve jmenovala populární Birkin kabelka od Hermès? Přinášíme vám tyto a další zajímavosti ze světa kabelek a trendy toho nejvýraznějšího módního doplňku rozdělené podle dekád.
Promotion

50. léta

V poválečném období padesátých let došlo bezpochyby k revoluci v módě, kterou mimo jiné zapřičinil i Dior svým New Lookem. Pasy se zúžily, sukně sahaly lehce nad kotníky a ženy se sháněly po menších, dobře členěných kabelkách, které by vybalancovaly tuto novou ženskou siluetu. Důležité bylo, aby se kabelka hodila ke klobouku, botám a dalším doplňkům. Ženy v padesátých letech tedy musely vlastnit spoustu různých druhů kabelek, aby je mohly jednoduše ladit.

Konec války přinesl možnost používání materiálů, které dosud k dispozici nebyly. Oblíbenou se stala perleť a mramorování, někdy byly kabelky dokonce průhledné. Pozornost poutaly střihy a kovové detaily, které mnohokrát tvořily ústřední prvek celého looku.

Guccio Gucci vytvářel ucha kabelek z bambusu. Asi nejslavnější fanynkou těchto kabelek od Gucciho byla Jackie Onassis. V roce 1956 se díky Grace Kelly stala populární kabelka od Hermès, kterou si monacká princezna tiskla pevně k sobě. Později se ukázalo, že Grace tím chtěla zamaskovat těhotenství. V roce 1977 pak dostala kabelka Sac à Courroies název Kelly a později se velmi podobný střih stal Birkinkou.

Ovšem nejrevolučnější kabelku této dekády, kterou nosíme dodnes, nestvořil nikdo jiný než Gabrielle Chanel. Prošívaná kožená kabelka na dlouhém tenkém řetízku dostala jméno 2.55. Byla to vůbec první kabelka s dlouhým popruhem a započala tak éru "volných rukou".

 

60. léta

Období šedesátých let znamenalo mnohem větší svobodu žen v oblékání. Mladé ženy začaly místo kabelek stále častěji nosit raději šaty s praktickými velkými kapsami. Kabelka už nebyla nezbytností, ale zůstala dobrým způsobem, jak vyjádřit sebe a svůj názor. Paco Rabanne přišel s kolekcí dnes už ikonických řetízkových kabelek, které jako by se už narodily na tanečním parketu. Z luxusnějších značek přišla Bottega Veneta se "zaplétanou" kabelkou, Louis Vuitton s menší a praktičtější verzí modelu Speedy na žádost jejich věrné fanynky Audrey Hepburn a Emilio Pucci použil na lesklá hadvábná psaníčka tak trochu psychedelické potisky.

70. léta

V sedmdesátých letech byl v souvislosti s hippie érou velmi populární bohémský styl jak v oblečení, tak i u kabelek. Kabelky z jemné kůže či semiše se navrhovaly tak, aby si je ženy mohly na dlouhém úzkém pásku omotat kolem dokola. V roce 1971 přišel módní dům Mulberry se semišovými kabelkami zdobenými výšivkami. Karl Lagerfeld rozvíjel bohémský look kabelek Chloé exotickými detaily a španělská značka Loewe naopak veškerou hippie éru svobody uzamkla do nezdobené jednoduché praktické Amazony v ikonické žluté kůži. V roce 1977 se navíc otevřel klub Studio 54 v New Yorku, což byl naprostý opak hippie stylu. Takzvaná "Mesh bag" od Whiting and Davis byla všudypřítomná, zejména v kombinaci se zlatavým overalem od značky Halston.

80. léta

V "osmdesátkách" bylo v módě povoleno vše. Všeho bylo trochu moc a nikdy toho nebylo příliš. Konzumní životní styl bujel na všech frontách a kabelka byla ideálním prostředkem, jak co nejrychleji vyjádřit vlastní styl. Karl Lagerfeld si vzal na milost ikonickou "Classic Flap" Chanel kabelku a vyměnil tradiční otáčecí zámeček za propletené CC logo. Klasická prošívaná kabelka od Diora byla brzy přejmenovaná na Lady Dior na počest princezny Diany, která ji velmi ráda nosila a měla těchto kabelek početnou sbírku. 

CC logo u Chanela nebylo jediné, které měl Karl Lagerfeld na svědomí. Když v šedesátých letech přišel do módního domu Fendi, vytvořil ikonické FF logo i tam. To se právě v osmdesátých letech stalo znovu velmi populární. A Hermès přišel s dnes stále tolik žádanou Birkin kabelkou pojmenovanou po Jane Birkin.

90. léta

V devadesátých letech proběhlo mnoho důležitých "kabelkových" momentů, ale málokterá kabelka zažila takový popkulturní boom, jako právě Fendi Baguette. Na trhu se objevila v roce 1997, kdy ještě spoustu fashion insiderů nosilo hlavně praktický Prada batoh. Malá kabelka navržená tak, aby se víceméně ukrývala pod paží, se tak objevila právě včas. Velkou chvíli slávy zažila hlavně tehdy, když ji Carrie Bradshaw v seriálu Sex ve městě zkombinovala s botami Jimmy Choo nebo Manolo Blahnik, tylovou sukní a dalšími kousky pro Carrie tolik typickými. Nemohla samozřejmě chybět také na ramenou ikon, jako je Naomi Campbell nebo Madonna. Baguette se tak pravděpodobně stala první kabelkou, za níž ženy byly ochotné utratit víc, než je stál měsíční nájem. Zrodila se "It bag". Poptávka začala zdaleka převršovat nabídku, což vedlo k založení čekací listiny a od roku 1997 bylo vytvořeno přes 1000 nejrůznějších variant.

Současnost

Od roku 2000 se čekací listiny na ty nejžádanější kabelky staly zvykem. A přitom takové kabelky nebyly vždy tak docela praktické. Například Chloé Paddington vážila celé kilo, i když byla prázdná, a to kvůli visacímu zámku, který ji zdobil. To samé platí o modelu Rocco od Alexandera Wanga, který zespoda zdobily těžké cvoky.

Tím nejikoničtějším tvarem kabelky se však od počátku nového milénia stal Dior Saddle, s níž nedávno opět přišla současná kreativní ředitelka Maria Grazia Chiuri. Model pocházející z návrhu Johna Galliana byl vytvořen v nespočtu různých variant od novinového potisku až po klasickou černou se zlatým monogramem CD. Právě Dior Saddle také nechyběla v seriálu Sex ve městě. Konkrétně ve třetí sérii, kdy se Carrie seznámí s Aidanem, nosí jednu variantu za druhou.

Další nezapomenutelnou kabelkou se od roku 2000 stala bílohnědá s duhovými písmeny od Louise Vuittona ve spolupráci s Takashim Murakamim. Tu jsme mohli vidět u všech celebrit od Paris Hilton po Beyoncé.

V posledních letech je velmi populární značkou Balenciaga. Její Motorcycle Bag se málem ani nedostala do výroby. Byla údajně moc měkká a neforemná. Naštěstí však zaujala Kate Moss, díky které se z této kabelky okamžitě stala ikona. 

Promotion