Přejít k hlavnímu obsahu
Krása

Jak škodí cukr vaší pleti?

Info ikona
Jak škodí cukr pleti?

Chuťové pohárky ho milují. Tělo ho potřebuje. Ale pokud to s ním přeženete, je jako časovaná bomba. Způsobuje nárůst civilizačních chorob a aby toho nebylo málo, tak i takzvanou cukrovou pleť. Víte, jak vypadá?

Markéta Vörös | 18. 01. 2021

Když se ráno podíváte do zrcadla, co vidíte? Pokud se vám zdá vaše pleť povadlá a bez elasticity, vrásky vám přímo přibývají před očima a do toho se vám pravidelně objevuje akné, je pravděpodobné, že jste se i vy stala obětí cukru. Vítejte v klubu žen s „cukrovou pletí“.

S největší pravděpodobností za to můžou ty dvě lžičky cukru (ano, i hnědý se počítá), co jste si ráno přidala do kávy, narychlo zhltnutá snickerska u počítače ve tři odpoledne nebo oblíbená sycená limonáda. Ne nadarmo je dnes většina hollywoodských hvězd sugar-free. Hlavně ale nezoufejte. Naštěstí existuje několik způsobů, jak se „cukrové pleti“ zbavit.

Sbohem, fidorko

Proč se vlastně cukr na pleti tak zásadně odráží? Je to velmi jednoduché. Přijaté sacharidy se v těle rozloží na glukózu, což okamžitě zvýší hladinu inzulínu. Ta není tělem zcela využita, její přebytek se proto částečně váže na proteiny, například kolagen nebo elastin. Procesu se říká glykace a ta je zodpovědná nejen za nelibý odraz v zrcadle, ale i za rozvoj či zhoršení mnoha degenerativních onemocnění.

Pokud jsme vás teď trochu vyděsili, žádný strach. S „cukrovou pletí“ lze bojovat – a naštěstí i jinak než jen nekompromisním vyškrtnutím cukru z jídelníčku. Skvěle fungují kosmetické produkty bohaté na kurkumu, pivoňky, mimózu (ta zastavuje a obrací glykační reakci) nebo karnosin (dipeptit omlazující buňky). Všechny tyto látky pleť zpevňují a napravují vzniklé škody. Pomohou vám též vitaminy, konkrétně niacinamid (B3) a vitamin C. Stimulují produkci kolagenu a postupně mění tón pleti z mdlé na mladistvě zářivou. Jen na zázračné krémy ale spoléhat nelze. Tím nejdůležitějším je pochopitelně změna jídelníčku, alespoň částečná. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny mohou pomoci zpomalit vstřebávání cukru. Možná to zní drsně, ale vyhnout se potravinám s přidaným cukrem, třeba formou několikadenního detoxu, je řešení.

Hodné a zlobivé cukry

Tělo samozřejmě glukózu potřebuje, aby mohlo produkovat energii. Ale co zkusit nahradit špatné cukry těmi dobrými? Komplexní sacharidy jako hnědá rýže a zelenina se rozkládají na glukózu pomaleji (a nezpůsobují ten otravný nárůst inzulínu). Nízkoglykemické potraviny jako fazole, ořechy a celozrnné výrobky zase zpomalují vstřebávání cukru a pomáhají kontrolovat jeho hladinu v krvi.

Nepřítel č. 1

Jednoduché sacharidy se rychle rozpadají na glukózu a vedou k nárůstu inzulínu, vyvarujte se proto potravin s vysokým glykemickým indexem. Jsou to bohužel ty, které nám přinášejí největší slast: bílý chléb, cukrovinky, smažená jídla, zmrzlina, džusy, těstoviny, kečup, smetanový sýr, džem, pizza, cukr (bílý i hnědý) a balené svačiny. My v redakci si ale čas od času stejně neodpustíme čerstvě napečené domácí buchty – za tu vrásku to stojí.

Oslaďte si život, zn. zdravě

  • Pořádně se vyspěte. Když nemáte dostatek spánku, vaše tělo uvolňuje stresový hormon kortizol. Ten následně mobilizuje zásoby cukru a způsobuje prudký nárůst inzulínu.
  • Snažte se minimalizovat stres. Právě stres může zvýšit hladinu inzulínu stejně jako konzumace cukru. Velmi často stojí například za vznikem akné.
  • Jezte často a vyváženě. Snížení příjmu cukru automaticky neznamená snížení příjmu potravy. Pokud je vaším cílem udržovat konzistentní hladinu cukru v krvi, dopřejte tělu nízkoglykemickou svačinku (luštěninové pomazánky).
  • Dbejte na přípravu jídla. Při vaření škrobů (brambory a potraviny s pšenicí) mějte na paměti, že teplo spojené s vařením způsobuje proces želatinace. A ten může vést ke zvýšení glykemického indexu potraviny.
  • Tuky jsou přítel. Tím samozřejmě myslíme zdravé tuky, jako jsou třeba omega-3 (losos). Nebo olivový olej, symbol dlouhověkosti. Právě zdravé tuky udržují pokožku krásně jemnou, pružnou a přímo zářivě mladistvou.