Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Jak rozpoznat, že jste v zajetí toxického vztahu

Info ikona
Vztah

Vztahy jsou komplikované. Páry mohou vypadat naprosto šťastně, přitom si v nich partneři ubližují navzájem. Jindy připadají perfektní i vám samotným a pak se přistihnete, jak usínáte s brekem. Otázkou je, kdy je láska zcela ztracená a zbyla jen nenávist. Máme pro vás tipy, jak to zjistit.

Tereza Čaladi | 17. 08. 2022

Toxický vztah je takový, v němž se cítíte nepodporovaní, nepochopení, ponižovaní a napadáni. Teoreticky každý vztah, ve kterém se cítíte častěji hůře než lépe, lze nazvat toxickým. Ať už je to na emocionální, psychické či fyzické úrovni. Běžně se do nich dostávají narcisté a sociopati, ale velmi snadno se objeví i v běžné domácnosti. A rozhodně se nejedná pouze o vztahy partnerské. Dají se najít i v rodině, mezi přáteli, na pracovišti, zkrátka kdekoliv. Nicméně my se zaměříme především na ty romantické.

Možná si kladete otázku, proč by někdo v takovém vztahu byl. Odpověď je snadná – sám to neví, nebo si to spíše nechce připouštět.

Jste v toxickém vztahu?

Neříká se jen tak, že láska dokáže být slepá. Občas lidé přes své city nevidí, jak jsou nešťastní. Že je někdo v tomto typu vztahu totiž rozhodně neznamená, že se ti dva nikdy nemilovali. Možná právě naopak. Emoce dokážou myšlení lidí celkem snadno zmást a přimět je dělat věci, které by nedělali, kdyby uvažovali racionálně. Někdo je může upozorňovat celou věčnost na to, že je jejich vztah jedovatý až alarmujícím způsobem, ale oni stejně neslyší. Zkrátka si na to musí přijít sami. Je možné, že se tato problematika týká i vás samotných. Ověřit si to můžete následujícími otázkami. Pokud na ně s vaším partnerem narážíte, s největší pravděpodobností v jednom z těchto toxických vztahů jste.

Připadáte si nerespektovaní?

Pokud necítíte partnerovu podporu, naopak máte pocit, že vás spíše shazuje, je to jasná red flag a měli byste být opatrní.

Vaše komunikace obvykle končí hádkou?

Vaše konverzace jsou plné sarkasmu, kritiky, opovrhování a zvýšených hlasů. Bojíte se cokoliv zmínit, abyste toho druhého nenaštvali. A tak kolem něj chodíte po špičkách a vyhýbáte se problematickým tématům.

Máte pocit, že vám váš partner závidí a žárlí na vás?

Ve zdravých vztazích se lidé v páru chtějí vidět na cestě k úspěchu a stát po svém boku. Pokud je váš partner nepřejícný a ignoruje, že se vám daří, namísto toho, aby se z toho těšil, není to „ten pravý“.

Schováváte se za lži?

Každý kvalitní vztah je založený na tom, že spolu ti dva dokážou mluvit na rovinu. Pokud zjistíte, že vám váš protějšek lže o svém životě, či se přistihnete, že vy sami si vymýšlíte historky, abyste se vyhnuli jeho štiplavým poznámkám či nepříjemné konverzaci, také to není dobře.

Cítíte se neustále pod kontrolou?

Kontrolní chování je jednou z forem psychického násilí. Je v pořádku, když se o vás vaše drahá polovička zajímá, ale sleduje-li vás na každém kroku a vy si nemůžete ani vydechnout, měli byste být opatrní.

Vaše sebevědomí se během vztahu výrazně snížilo?

Tento typ vztahu může velice snadno vést k tomu, že potlačíte sebe samé, své potřeby a celkově se začnete „cítit malí“. To rozhodně nemusí znamenat, že ten druhý je lepší. Naopak, pokud vás nechal v těchto pocitech, není. Partneři vedle sebe mají zářit a zlepšovat si životy, nikoliv naopak.

Přijdete si neustále ve stresu?

Tohle plyne z výše zmíněného. Dáváte víc než dostáváte. Vztah vás vysává. Potom, co jste byli s danou osobou, se cítíte unavení. Jste nervózní, když se s ní máte vidět. A celkově máte tenzi v celém těle.

Vyvoláte v sobě s vaším protějškem to nejhorší?

Vzájemně spolu nerostete, ale naopak klesáte. A vy tak nemáte rádi člověka, kým jste se s vaším partnerem stali.

Info ikona
vztahy

Jak se z něj dostat

Máte-li pocit, že se vás výše zmíněné body týkají, je načase jednat. Tento vztah je neudržitelný a čím déle v něm setrváváte, tím větší škody bude mít na svědomí.

  1. Promluvte si s někým

Je jasné, že teď máte mnoho smíšených pocitů – vztek, smutek, láska, úleva, deprese a mnoho dalšího. Neměli byste to držet v sobě. Svěřte se svým přátelům, rodině, případně terapeutovi. Výzkumy ukazují, že podpora blízkých v těžkých situacích snižuje psychické potíže. Uleví se vám a mohou vám pomoci s dalšími kroky na cestě ven ze vztahu.

  1. Nezapomínejte, že máte na víc

Roky, které jste strávili ve vztahu, kdy vám bylo opakováno, že by s vámi nikdo být nechtěl a že si nikoho lepšího než dotyčného nezasloužíte, se na vás jistě podepsaly. Snižování vaší hodnoty a sebeúcty je metoda, kterou toxičtí partneři používají, aby udrželi své oběti uvězněné ve vztahu. Ale teď je čas říct si, že čeho je moc, toho je příliš a vy tohle nemusíte nadále trpět. Každý je strůjcem svého štěstí.

  1. Vytvořte si konkrétní plán odchodu

Pokud jste se rozhodli vztah ukončit a osvobodit se, je potřeba svůj odchod dobře promyslet. Nejenom naplánovat, jak tomu druhému konec vztahu oznámíte, ale i kam potom půjdete, jaký majetek si s sebou vezmete a co potom budete dělat. Jedná se o velkou změnu, která vás zasáhne. Možná jste byli poslední roky odříznuti od svých přátel, znovu je zkontaktuje, nebo si najděte nové, ať nejste sami. Či pokud jste nepracovali, necestovali nebo nestudovali kvůli vašemu partnerovi, zvažte, jak si najít novou životní vášeň, která vás v tomto nelehkém období udrží nad vodou.

V případě, že vám tyto kroky nejsou dostatečnou inspirací pro opuštění toxického vztahu, doporučujeme vám seriál Sedmilhářky, kde tuto problematiku řešila jedna z hlavních hrdinek (ztvárnila Nicole Kidmanová). Je zastrašující ukázkou toho, kam až toxický vztah může dojít.

Zdroj: verywellmind.com, healthline.com, choosingtherapy.com