Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Když je čas váš nepřítel! Ovládněte kouzlo time managementu

Info ikona
Time management

Ať jste vysokoškolák, maminka na mateřské dovolené, pracující nebo třeba důchodce, určitě je vám věta „Promiň, nestíhám.“ velmi povědomá. Proč máme takový problém stíhat všechny naše povinnosti? 

Promotion
Promotion
Alžběta Rybářová | 27. 02. 2019

Nesnídám, nesvačím, nestihnu to, nestačím. Promiňte, vážení, mám veliké zpoždění. 
Také si tento úryvek ze Včelích medvídků broukáte, když vám teče do bot? Nebo na prozpěvování už vůbec nemáte čas? Skloubit všechny naše denní aktivity dá zabrat. Krutou pravdou navíc je, že s časem bojují naprosto všichni

V první řadě je důležité zjistit, jak probíhá váš den. Zkuste si po celý týden zapisovat, jaké úkoly jste přes den plnili, a kolik času vám zabraly. Nezapomeňte monitorovat i váš volný čas. Je důležité vědět, jak dlouho jste skrolovali na Instagramu či sledovali přátele na Facebooku. Teprve následně můžete opravdu posoudit, co patří mezi žrouty vašeho času, a čemu naopak věnujete málo pozornosti.

Základní pravidla time managementu:

  1. Organizace

Pokud milujete všemožné lepíky, bločky, diáře a sešity, pak vaše srdce jistě zaplesá. Konečně je můžete vytáhnout ze šuplíku a začít plně využívat. Time management je v první řadě o dobrém plánování a organizaci vašich aktivit. Mnoho lidí si už nedokáže svůj život představit bez to-do listů, tedy papírků, na které si zapíše aktivity, které během dne chcete stihnout. Nezapomeňte si také chytře plánovat schůzky a úkoly tak, aby na sebe plynule navazovaly. Pokud se bojíte, že lístečky s úkoly poztrácíte, vsaďte na mobilní aplikace.

To-do list
Foto: GETTY
  1. ABC analýza

Při psaní to-do listů by vám mohla pomoci metoda ABC. Její princip spočívá v tom, že není v našich silách, abychom zvládli a splnili všechny úkoly. Mnohem důležitější je, když si budeme vědomi toho, jakou prioritu daný úkol má. Díky tomu budeme vědět, co musíme stihnout ještě dnes, a co naopak můžeme odložit na zítra.

A = úkoly, které jsou nanejvýš důležité, a musíte je stihnout ještě dnes

B = činnosti, které jsou důležité, ale nejsou naléhavé

C = úkony, které můžete odložit na zítra

ČTĚTE TAKÉ: Ovládněte čas a staňte se manažerkou rodiny

  1. Offline mód 

Jedním z největších rozptylovačů jsou bez pochyby sociální sítě. Jenom na vteřinku se podíváme, co je nového na Instagramu, abychom za půl hodiny odlepili oči od obrazovky a zjistili, že nám vychladla káva a okoral odpolední dezert. Občas je těžké ubránit se náporu Instagramu, Messengeru nebo Facebooku, ale o to lepší pocit zažijete, když to dokážete. Zkuste si ztišit notifikace, nebo si aplikaci na pár dnů úplně odinstalujete. Sami uvidíte, kolik času vám tento, zpočátku nepříjemný, krok přinese.

Time-management
Foto: GETTY
  1. Trpělivost

Začali jste nad svým časem více přemýšlet, organizujete si úkoly, neprokrastinujete na sociálních sítích, a přesto nestíháte? Rozhodně nepropadejte panice. V první řadě je možné, že si toho na sebe kladete příliš. Zkuste se zbavit úkolů, které vám nepřináší radost ani dostatek peněz. Uvidíte, že se vám bude lépe dýchat a zbytek povinností zvládnete levou zadní. Zároveň je také důležité, abyste se nehroutili v momentě, kdy si z to-do listu neodškrtnete ani řádek. Jsme jenom lidi a občas je důležité vypnout a nenutit se do práce, kterou bychom stejně neudělali na 100 %. Raději si daný den naordinujte odpočinek. Uvidíte, že následující ráno se s chutí pustíte do rozdělaných úkolů.

Time management je náročná disciplína, která nejde pokrýt jedním článkem. Pokud tedy chcete na organizaci svého času ještě více zapracovat, určitě se vydejte do knihkupectví, kde na toto téma naleznete nespočet motivačních knih. Zároveň je time management i předmětem mnoha kurzů a přednášek.

ČTĚTE TAKÉ: Kde najít volný čas?

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion