Přejít k hlavnímu obsahu
Zábava

Proč lidé mají potřebu sdílet svůj život na sociálních sítích

Info ikona
Život na sociálních sítích

Instagram a Facebook dnes využívá téměř každý. Nefungují ovšem pouze pro kontaktování lidí mezi sebou, ale zároveň pro vkládání fotek, videí a dalších příspěvků. Proč tu je však ta potřeba ukazovat věci ze soukromého života ostatním? Na koho jimi míříte? A jsou někdy určeny pouze jedné osobě? O tom všem níže.

Tereza Čaladi | 17. 09. 2022

Představte si, že jste si po dlouhé době udělali hezké pomalé ráno pro sebe. A zatímco jiné dny vůbec nesnídáte a cestou do práce jen popadnete hrnek kafe, dnes jste si připravili domácí lívance s javorovým sirupem a dozdobili jste si je borůvkami. K tomu i ta káva, protože ta nesmí po ránu chybět, džus a voda...no a vypadá to krásně! Své dílo si tedy vyfotíte a máte tendenci fotku sdílet na Instagramu. Ale proč? Jaké bude vaše sdělení? Že máte čas snídat a ostatní ne? Že chcete, aby vám ostatní záviděli? Že jste si dnes vyhradili čas sami pro sebe a že to je fajn?

Na jednu stranu nedává smysl, proč mají lidé potřebu na sociálních sítích všechno sdílet. Je to přeci váš život a ostatní o něm nemusí nic vědět. Na druhou stranu to dělá každý, tak to musí mít své důvody. A také že má! Podle průzkumu New York Times nazvaného Psychologie sdílení jich je hned 5!

1. Chcete přinášet hodnotný a zábavný obsah ostatním

Toto je podle výše zmíněného průzkumu nejčastějším důvodem, proč lidé sdílejí obsah na sociálních sítích. Týká se 94 %! Lidé jednoduše chtějí informovat, pobavit a pomáhat lidem ve svém životě.

2. Máte potřebu se definovat před ostatními

Každý je originální a chce se vymezovat vůči ostatním. Není proto překvapením, že sdílíte obsah na sociálních sítích, abyste sdělili druhým, kdo jste a na čem vám záleží. Jednoduše věci sdílíte, abyste ukázali světu svou identitu.

3. Skrz sociální sítě udržujete a rozvíjíte vaše vztahy

Lidé sociální sítě ve většině případech také využívají jako prostředek k navazování a udržování spojení. 73 % lidí sdílí něco online, aby se setkali s ostatními lidmi se stejnými zájmy a 78 % kvůli tomu, že jim to umožňuje komunikovat s lidmi, se kterými by jinak nezůstali v kontaktu.

4. Jednoduše vás to naplňuje

Člověk může rád sdílet věci i z prostého důvodu, kterým je, že ho to baví, pomáhá mu to cítit se více propojený se světem a v důsledku toho ho to naplňuje.

5. Chcete svým sledujícím něco sdělit

Můžete chtít předat vaše nápady, podporu určitých projektů, ale třeba i doporučení na značky, se kterými spolupracujete a které chcete propagovat. I tak sociální sítě dnes z velké části fungují.
 

Sociální sítě jsou kapitolou samy o sobě a je pravda, že během posledních 20 let, kdy se začaly rozšiřovat, výrazně proměnily každodenní realitu a staly se nástrojem manipulace. Na Instagramu si můžete vytvořit složku „blíz přátelé“, pro které sdílíte obsah, který by se neměl dostat na veřejnost, ale zároveň se o něj s někým chcete podělit; velice snadno si můžete lidi na sociálních sítích zablokovat, a tak jim jednoduše zamezit přístup do vašeho života; či můžete něco sdílet jen kvůli tomu, abyste tím někoho oslovili, což se nejčastěji děje pomocí funkce „příběhů“ (bublinek, které zobrazují, co nasdílíte, pouze 24 hodin).

Sledování toho, kdo vás sleduje

Co udělalo rapidní změnu v oblasti sociálních sítích jsou právě ony „příběhy“. Nejprve s nimi přišel Snapchat, později je přebral i Instagram a Facebook. A vzhledem k tomu, že Instagram je králem sociálních sítí, pojďme se na ně podívat právě na něm.

U „příběhů“ můžete vidět, kdo se na ně podíval, a dnes vám k němu mohou dát vaši sledující i srdíčko či 1 z 6 reakcí. Dle odborníků slouží především k tomu, že si lidé skrz ně vymezují své postavení ve společnosti. Každý chce zkrátka vědět, kam patří. A tím, že vidí, kdo se na jejich příběhy dívá, vědí, koho jejich život zajímá. Díky tomu dochází také ke spojení celého tohoto procesu s dopaminem (hormonem štěstí) ve vašem mozku, který se vyplaví, když si váš příběh zobrazí ten, pro koho byl v podstatě určený (například když se vám někdo líbí), či jeho dvojitá dávka, když vám na něj zareaguje. Pravdou je, že mimo všechny výše zmíněné důvody, proč lidé sdílejí něco na svých sociálních sítích, může jedním být i ten, že se například skrz „příběh“ snažíte vyvolat reakci u nějaké konkrétní osoby.

Příběhy na Instagramu celkově změnily způsob flirtování v posledních letech. Jsou více autentické, více osobní a nabízejí tak více příležitostí k neformálnímu rozhovoru a umožňují, aby se výměna reakcí odehrávala zcela v soukromí. Není to jako na seznamovacích aplikacích, kde musíte vymyslet nějakou okouzlující balící hlášku. Pokud se vám někdo líbí a chcete v něm jednoduše vyvolat reakci, stačí, když nasdílíte něco, u čeho víte, že v něm vzbudí zájem – například do příběhu přidáte jeho oblíbenou písničku. A když to půjde dobře, můžete si ho přidat do blízkých přítel. Podobně to funguje i s prohlubováním nových přátelství, či když chcete vyprovokovat svého ex.

Sociální sítě jsou dnes zkrátka součástí každodenního světa a nedají se jednoduše oddělit od toho offline. Je ovšem na vás, jak moc je necháte do svého života prostoupit.

Zdroj článku