Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Jak utéct trápení, které přináší údajně nejdepresivnější měsíc v roce: únor

Člověk nemůže být neustále šťastný, a tak čas od času přijde období, kdy má pocit, že je vše na nic a úplně neví, jak z toho ven. Pro mnohé je údajně toto období právě v únoru. Stačí přitom následovat jednoduché praktiky, která vám mohou pomoci každodenní problémy zvládat lépe.

Tereza Čaladi | 7. 02. 2023

V lednu je sice den, který je označen za nejdepresivnější z celého roku (16. leden), ale únor je mnohými považovaný za nejdepresivnější měsíc, a to i přesto, že je tím nejkratším (ještě že tak!). Mrzne, dny jsou pořád krátké, sluníčka je málo a pokud jste single, tak fakt, že v polovině měsíce je Valentýn, vám na náladě také moc nepřidá.

V mnoha případech není člověk v depresi jako takové, to je úplně jiný problém. Ale cítí se tak nějak mrzutě. Má pocit, že na něj vše padá a vše se hromadí, ale nevidí ten svůj vzestupný bod, kdy to zase bude dobré. A v takových chvílích si všechno bere více než obvykle, v hlavě si říká, že je neschopný a že by měl možná se vším seknout, protože by pak bylo všem lépe.

Vzhledem k tomu, že se ale jedná o dočasné pochmurné období, tedy alespoň v to doufá, nechce se mu s tím chodit úplně na terapii. Pokud se to týká vás, těchto 5 praktik vám možná pomůže vymanit se z tohoto stavu a trochu rozjasní vaše dny:

  • promluvte si se svým mladším já

Občas jsou lidé na sebe zkrátka příliš přísní. Podívejte se na své mladší já. Na to osmileté dítě, kterým jste byli. Mluvili byste takhle k němu? Chtěli byste, aby na sebe vyvíjelo takové nátlaky? Aby takhle žilo? Asi těžko, že… Buďte soucitní a empatičtí nejen k druhým, ale především k sobě.

  • mějte na paměti, že si za pár dní na aktuální problém ani nevzpomenete

Je-li člověk příliš zakomponovaný do každodenních malicherností a až moc je řeší, často jim propadne, i když je to úplně zbytečné. V tu chvíli se zeptejte, zda je to problém, který budete řešit i příští týden, měsíc či rok. Nejspíš si na něj vůbec nevzpomenete. Tak se jím tolik netrapte.

  • získejte nadhled tím, že se podíváte na situaci jako nezávislá osoba

Přílišné přemýšlení nad vším, co děláte, kterému se v angličtině říká overthinking, nikdy nedělá dobrotu. Představte si, že jste poslali zprávu někomu, koho máte rádi, ale dotyčný vám neodepsal. V hlavě se vám možná objeví veškeré černé scénáře, v nichž obviňujete zejména sami sebe a říkáte si, jakou jste udělali hloupost, že ta zpráva byla možná až moc dlouhá, upřímná a ta k podobně. Pravdou ale je, že stejně jako v předchozím bodu, i tady je člověk příliš polapen problémem, který za nějakou dobu vůbec nebude řešit. Pomáhá tak vystoupit ze situace jako vy a podívat na ni jako třetí nezaujatý člověk. Myslíte, že by nad těmito věcmi vůbec přemýšlel? Nejspíš ne. Proto příště, až pošlete někomu milou zprávu a on/a vám několik dní neodepíše, podívejte se na to těmahle očima a zjistíte, že problém rozhodně není ve vás.

Mohlo by se vám líbit

Kdy je prokrastinace pouze prokrastinace a kdy se jedná o symptom deprese

O prokrastinaci mluví všichni v souvislosti se studiem. Na střední a vysoké je vcelku běžné, že vše odkládáte na poslední chvíli, nechce se vám učit a se vším začínáte až večer. Ale co když se to děje v souvislosti s prací? I u dospělých se prokrastinace běžně vyskytuje. Tam je ale složitější rozeznat, kdy jde vážně pouze o ni.
marianne.cz
  • pořešte, co vás trápí, s přáteli

Není lepší terapie (tedy kromě té skutečné) než to, když si můžete někomu postěžovat a on vám řekne, že vás chápe. Vědci z harvardské univerzity zjistili, že když lidé mohou mluvit o sobě a svých problémech s přáteli, uvolňuje se v jejich těle dopamin, což je hormon, který způsobuje vznik příjemných pocitů v reakci na různé události či aktivity, dal by se tak nazvat hormonem úlevy. Když držíte informace v sobě, nastává právě přílišné přemýšlení nad nimi a zamotávání se do nich. Když je můžete vypustit a srovnat si je, je vám lépe.

  • žijte teď a tady

Jistě, je možné čekat, až únor skončí, a doufat, že vás jarní sluníčko a rozkvetlé stromy přenesou do lepší nálady. Ale proč plýtvat celým měsícem, než budete spokojeni? Navíc kdo vám zaručí, že se tak stane? Vaše štěstí je o vás a o vašem úhlu pohledu na svět. Proto nečekejte na březen, na víkend, nebo na dovolenou, než budete dělat více věcí, které vás naplňují. A ani se netrapte tím, co bude a co nemůžete ovlivnit. Snažte si najít hezké věci ve svém každodenním životě a jak radí latinské rčení carpe diem, jednoduše si užívat dne. Zde je na místě zmínit, co řekla zpěvačka
Jane Marczewski vystupující pod pseudonymem Nightebirde v roce 2021 v soutěži Amerika má talent:

Nemůžete čekat, až život nebude těžký, než se rozhodnete být šťastní.

Svými slovy dostala i nejpřísnějšího z porotců – Simona Cowella. Jane měla rakovinu a měla pouhá 2 % na přežití. Přesto dělala, co ji činilo šťastnou. Před svým odchodem si tak splnila svůj sen a stala se světoznámou zpěvačkou.

Mohlo by se vám líbit

Stresslaxing aneb Když jste tak ve stresu, že vás i relaxování stresuje

Odpočívání je velmi důležité, mnoho lidí to ovšem kvůli dnešnímu zrychlenému světu neumí a i když se o to snaží, tak nedokáží pořádně vypnout. Důvody jsou jednoduché, řešení o něco složitější.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Zdraví
Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Zdraví
Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Zdraví
Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály

Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály