Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Trávíte celé dny před zářící obrazovkou? Naordinujte si oční jógu

Info ikona
Oči

Jógamatky ani sportovního oblečení netřeba! Tento druh jógy se zaměřuje výhradně na oční víčka a slibuje zázraky, o kterých se vám ani nesnilo. Vyzkoušíte oční jógu s námi?

Promotion

Osmihodinovou pracovní dobu trávíme u počítače, ve volných chvílích projíždíme sociální sítě a během rodinného večera sledujeme oblíbený seriál. Vítejte ve světě, kde dny trávíme před obrazovkami a displeji. Není divu, že následně pociťujeme únavu očních víček, nepříjemný tlak nebo řezání očí. Naštěstí i v tomto ohledu lze unaveným očím pomoci. Kromě pravidelné relaxace a digitálního detoxu si můžeme naordinovat také oční jógu, která posiluje oční svaly, zmírňuje únavu i stres.

Vzhůru na oční jógu

Zatímco na klasickou jógu si musíte vyhradit nejméně hodinu čistého času, oční jógu zvládnete za pár minut. Nejedná se totiž o cvičení v pravém slova smyslu, nýbrž o jemné pohyby očními víčky, zaostřování předmětů nebo zrychlené mrkání. I když se na první pohled může zdát, že jde o zbytečné úkony, které oči zatěžují, opak je pravdou. „Oční jóga snižuje únavu očí, která souvisí s neustálým hleděním do obrazovky počítače nebo mobilu. Pokud se při cvičení zaměříme i na dech, pak oční jóga dokáže zmírnit také stres,“ říká oftamoložka Diane Hilal-Campo. Dobrou zprávou je, že oční jóga není žádná velká věda. Zvládne ji každý, kdo chce svým očím dopřát alespoň několik minut nerušeného odpočinku.

Cvik č. 1: Zaostřování

1. Vzpřímeně se posaďte a zaměřte svůj pohled na vzdálený předmět.

2. Zhluboka dýchejte a po chvilce zaostřete na jiný předmět.

3. Podobně pokračujte nejméně pětkrát.

Cvik č. 2: Sledování špičky nosu

1. Narovnejte se a na pět až deset vteřin se podívejte na špičku svého nosu

2. Poté minutu odpočívejte se zavřenýma očima.

3. Opakujte nejméně desetkrát.

Cvik č. 3: Mrkání

1. Najděte si předmět, který je pár metrů před vámi a sledujte ho.

2. Následně široce otevřete oči a přehnaně mrkejte, a to nejméně desetkrát za sebou.

3. Oči na půl minuty zavřete. Jakmile je otevřete, můžete cvik ještě několikrát zopakovat.

Cvik č. 4: Relaxace

1. Přiložte dlaně k sobě a třete je tak dlouho, dokud nebudou teplé.

2. Zavřete oči a přiložte na ně teplé dlaně.

3. Zatímco máte zavřené oči, zhluboka dýchejte a užívejte si pocit klidu tak dlouho, dokud je vám to příjemné. Ideální cvik pro všechny, které trápí suché oči.

Info ikona
Oči

Oční jóga není lék

Oční jóga nedisponuje kouzelným proutkem, který by vás zázrakem zbavil krátkozrakosti nebo astigmatismu. Pouze jde o jednu z technik, která přináší dočasnou úlevu namáhaným očím. Pokud tedy víte, že většinu dne trávíte u zářící obrazovky, pak je oční jóga stvořena přímo pro vás. Přesto nezapomínejte, že řeší důsledek, nikoliv příčinu. V ideálním případě zkroťte svůj čas před obrazovkou a dopřejte svým očím klid alespoň ve večerních hodinách. Poděkují vám nejen oči, ale také spánková rutina.

Není totiž žádným tajemstvím, že displej mobilního telefonu vyzařuje ono proklínané modré záření, které blokuje produkci hormonu melatoninu, a tím potlačuje únavu. Náš mozek si následně o půlnoci myslí, že je ještě produktivní den a touží pracovat na 100 %. Možná sami znáte stav, kdy ve tři hodiny ráno přemýšlíte nad smyslem života, jste kousíček od nápadu na nový vynález nebo se vám v hlavě odehrává příběh hodný Oscara. Ano, pravděpodobně jste před spaním brouzdali po internetu, což oblblo váš mozek i přirozený cirkadiánní rytmus. 

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion