Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Potřebujete po obědě šlofíka? Možná je chyba ve vašem jídelníčku

Info ikona
Odpočinek

Asi každý člověk někdy zažil únavu po velkém nedělním obědě u příbuzných. Bohužel, na některé z nás dopadá únava i během pracovních dnů, kdy si nemůžeme po obědě dopřát odpočinek na kanapi. V takový moment se vyplatí, když popřemýšlíme o složení jídelníčku.

Promotion
Promotion
Andrea Mokrejšová | 8. 09. 2021

Příliš mnoho tuku

Složení jídla ovlivní rychlost, kterou bude trávenina žaludek opouštět. Vysoký obsah tuků žaludeční peristaltiku výrazně zpomalí, proto se po jídle s větším obsahem tuků můžete cítit „těžcí“

Do této kategorie nespadají pouze české klasiky se smetanovými omáčkami, řízek nebo smažák. Stejně tak se může jednat o smažené přílohy, velké porce ořechů, saláty koupající se v olivovém oleji nebo typická jídla z fast foodů, jako jsou burgry, hranolky či smažené nudle. 

V ideálním případě volte libové maso, rybu, neobalovaný (a méně tučný) sýr a vhodnou přílohu (hranolky vyměňte za brambory, smažené nudle za vařenou rýži atd.) a nezapomeňte ani na zeleninu. 

Obrovská porce

„A tady budeš, dokud to nedojíš!“ Tak na to rychle zapomeňte, raději si nechte přebytek jídla zabalit s sebou a můžete ho použít jako součást vaší večeře, případně si krabičku uložte do lednice. Jídlo na vás počká, nikdo netvrdí, že ho musíte hned vyhazovat. 

Problémem nadměrných porcí je především to, že velká náplň žaludku vysílá signály, že je potřeba mnohem větší zásobení krve okolo trávicího traktu. To znamená, že se velká část krve přesune z jiných částí těla právě k trávicímu traktu. Mozku pak krev „chybí“ , což má za následek vyčerpanost a sníženou výkonnost, kterou se často snažíme ošálit šálkem espressa po obědě.

Velká příloha na úkor zbytku talíře

Příloha by ve vašem jídelníčku rozhodně neměla chybět. To už jsme si koneckonců vysvětlili v mnoha předchozích článcích. Přílohou totiž předejdete chutím na sladké a vlčímu hladu v druhé polovině dne. 

Pravdou ale zůstává, že nic se nesmí přehánět a velký talíř špaget politý rajčatovou omáčkou a posypaný trochou sýra, rozhodně není vyvážené jídlo. V každém vašem jídle byste měli myslet na komplexní sacharidy, bílkoviny a zeleninu. Příloha by pak měla zabrat zhruba 1/3 vašeho talíře, stejně tak 1/3 nechte pro bílkoviny a zbytek pro zeleninu. Nebojte se o tuky, ty se v menším množství použijí na přípravu jídla. 

Info ikona
Jídlo

Lehký salát

Přehánět byste to neměli ani s příliš lehkou variantou jídla. Jen malý salát, často ochuzený o bílkoviny i sacharidy, nebo polévka vás nezasytí a nedodají vám dostatek energie. Po těchto jídlech si sice nemusíte jít „hned lehnout“ jako po tučném obědu, ale únava se vám rozhodně nevyhne. Navíc je pravděpodobné, že během odpoledne budete mít chuť na sladké

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion