Když jsem si procházela vás životopis, napadlo mě, že vás život v mnoha ohledech nešetřil. Během několika let jste přišla o oba rodiče i sestru. Měla jste chvíle, kdy jste si říkala: proč se to děje zrovna mně?
Určitě. A nebyla to krátká fáze. Myslím, že bez toho pádu do propasti to nejde. A v té propasti si člověk klade přesně takové otázky: proč já, proč to bolí, proč se cítím tak ztracená. Patří to k životu. Jen je důležité se v tom nezaseknout a snažit se s tím pracovat. Prošla jsem si několika ztrátami a bylo to velmi bolestné. Je naprosto normální říct si v tu chvíli, že jsem smutná a že se cítím ztracená. Naopak by bylo divné, kdyby to tak nebylo. Pro mě je láska vždycky spojená i s rizikem bolesti. Na debatách kolem Roku vdovy jsem se snažila lidem připomínat, že je v pořádku být smutný a že není nic špatného na tom, trpět. Jenže společnost tlačí na to, že máme být pořád šťastní a v pohodě. Když někdo trpí, má pocit, že je divný, že je s ním něco v nepořádku. Každý ale máme nějaké trápení, život není jen samý highlight.
Setkáváte se na debatách i s tím, že když se načne téma smrti, otevřou se u lidí stavidla s potřebou sdílet?
Ano a na začátku mě to strašně překvapilo. Pak jsem ale pochopila, že lidé jsou hladoví po možnosti sdílet svůj smutek, své zkušenosti. Bylo neuvěřitelné sledovat, jak sdílení funguje. Stačilo, aby někdo začal, a hned se přidávali další. Viděla jsem, jak se navzájem léčí. Někteří plakali, jiní se rozčilovali a za chvíli se smáli nad historkami z pohřbu. Je to obrovská úleva, když smrt přestaneme vytlačovat ze života, najednou i ten život plyne lehčeji.
Pomáhá otevřenosti lidí i to, že sdílíte své vlastní zkušenosti? Že v tu chvíli nejste jen někdo zvenku, ale jedna z nich?
Určitě. Když jste ochotná ukázat vlastní bolest, vytvoříte druhému prostor, aby mohl sdílet tu svou. Připomíná mi to jeden starý buddhistický příběh. Za mistrem přišla žena, které zemřela celá rodina, a prosila ho o pomoc. On jí řekl: „Obejdi celou vesnici a najdi někoho, komu nikdo nikdy neumřel. Pak přijď zpátky.“ Žena obešla vesnici a vrátila se s tím, že nikoho takového nenašla. A mistr se jí zeptal: „A jak se cítíš?“ A ona odpověděla: „Je mi líp.“ Opravdu neznám nikoho, komu by nikdo nikdy neumřel. A nedá se porovnávat, kdo trpí víc nebo míň. Já jsem ztratila maminku, tatínka i sestru - to bylo nesmírně těžké. Znám lidi, kteří byli třeba silně navázaní na babičku, a když odešla, prožívali to stejně intenzivně. Smrt je vždycky konfrontace s konečností, a to je pro každého těžké.
Použila jste slovo konečnost. Dalo vám vaše setkání se smrtí vědomí, že by se nic v životě nemělo promarnit?
Myslím, že ano. Těžko to ale můžu posoudit, protože jiný život si nepamatuju. Každopádně vidím, že když lidé téma smrti vytěsňují, mají často větší strach i z jiných věcí. Mnozí psychologové i duchovní říkají, že na počátku všech strachů je strach ze smrti. Chceme mít věci pod kontrolou, ale realita je, že život si s námi dělá, co chce. Utrpení vzniká tím, že chceme, aby věci byly jinak. A když nejsou, jsme smutní.
Jste věřící. Jak přemýšlíte o tom, co je po smrti?
Upřímně, moc se tím nezabývám. Existuje spousta konceptů: v křesťanství je nebe, očistec, peklo, buddhismus mluví o reinkarnaci. Cítím, že v nás je něco věčného i něco konečného, ale jak to konkrétně vypadá, nedohlédnu. Věřím svému pocitu, že to, co přijde, není strašidelné. Nemyslím si, že by nás čekalo peklo. Pro mě se peklo i očistec odehrávají tady, na zemi. Moc dobře znám chvíle, kdy jsem se cítila jako v pekle. Znám i stavy očistce, i období, kdy jsem byla v nebi. Všechno je to už tady a teď.
Vaše zkušenost se smrtívás přivedla k iniciativě Dožít doma a jejich mobilní hospicové péči. Jde o přímé propojení s vašimi osobními ztrátami?
Ano, i když ten příběh je delší. Když jsem tím procházela, potkala jsem se s Marií Svatošovou, zakladatelkou prvního českého hospice. Myslím, že i tahle cesta mě dovedla k filmu Rok vdovy, který se toho tématu dotýká. Potom se mi začaly ozývat různé organizace s nabídkou, abych se stala jejich ambasadorkou. Nakonec mi největší smysl dávalo spojit se s iniciativou Dožít doma - je širší a zahrnuje to podstatné. Letos jsem se rozhodla zaštítit jejich Papučový den.
Co přesně je Papučový den?
Je součástí kampaně Dožít doma. Papuče jsou symbolem domova a jde o to, aby lidé věděli, že péče na konci života může probíhat doma. Víc než polovina Čechů o domácích hospicích nikdy neslyšela, i když některé z nich fungují už mnoho let a stále vznikají nové. Během umírání je nejcennější komoditou čas. Najednou záleží na maličkostech: jestli si dáte doma kávu ze svého hrnku, místo abyste jeli záchrankou na další hospitalizaci. Mobilní hospice zajistí zdravotní službu i psychickou podporu pro rodinu. I ta potřebuje čas, aby situaci přijala.
Setkala jste se osobně s někým, kdo služeb domácího mobilního hospice využil?
Ano, spousta lidí mi o tom vyprávěla a já jim to vlastně až závidím, protože já tu možnost neměla. Všichni, kdo to zažili, o tom mluví jako o jednom z nejsilnějších okamžiků v životě. Říkají, že možnost někoho vyprovodit je obrovský dar.
Vraťme se ještě k víře: jakou podobu pro vás má to „něco", co nás přesahuje?
To je v Česku citlivé téma. Tomáš Halík tomu hezky říká něcismus - že věříme v „něco“. Jsem velký kritik všech církví, včetně té, ve které jsem byla pokřtěná. Ale zároveň vnímám, že tradice a kultura, které církve nesou, jsou důležité. Jsou kotvou. Pokud se ale ptáte na konkrétní podobu, určitě to pro mě není žádný pán na obláčku ani pupkáč v lotosovém květu. Spíš cítím pohyb, něco, co je stálé, a přitom rozhýbává všechno ostatní. Je to pro mě láska a harmonie. Mám ráda citát svatého Augustina: „O čemkoli si myslíme, že je Bůh, to určitě není Bůh.“ To mi přijde přesné - Bůh je tajemství, které nás přesahuje.
Chodíte pravidelně do kostela?
Jak kdy. Jsou období, kdy chodím každý týden, a pak mám dlouhé pauzy, kdy nemůžu mezi katolíky ani vkročit, protože mě rozčilují. Ale mám moc ráda křesťanský rok, všechny ty svátky a tradice, protože v nich vidím hluboký cyklus přírody. Stejně tak mě inspirují i buddhistické obřady. Byla jsem měsíc v Indii na meditačním kurzu v tichu a bylo to úžasné.
Jak to tam probíhalo?
Byli jsme v klášteře, kde spolu seděli katolíci, buddhisté, muslimové, dokonce i kluk, který věřil na ufony. (smích) A jen jsme mlčeli. Denně sedm a půl hodiny meditace, k tomu práce na zahradě, ranní vstávání, večer jsme chodili brzy spát. Byla to taková domácí, důchodcovská verze života - jen v tichu. Dneska se někdy asijské meditace popisují jako Disneyland, ale pro mě je to hlavně hledání vnitřního pokoje a ticha. Sedíte sami se sebou a všechno, co vyplouvá, je vaše. A učíte se na to dívat laskavě. Efekt jsem poznala až po návratu, spoustu věcí jsem už ve svém životě nechtěla. Tehdy jsem pochopila, že meditace není nic exotického. Je vlastně velmi obyčejná, a právě v tom je její síla.
KDE PAVLU UVIDÍTE:
Na prknech Národního divadla můžete Pavlu Beretovou vidět například v představeních Kytice, Naši furianti, Mefisto, Wernisch a Privatizace. Zahrála si také v řadě filmů a seriálů. Mezi nejnovější snímky patří Amerikánka a Rok vdovy. PAVLA BERETOVA Narodila se roku 1983 v Ostravě. Vystudovala tamní Biskupské gymnázium a pak Divadelnífakultu Akademie múzických umění v Praze. Během studia hostovala například v Divadle v Celetné. Od roku 2008 je členkou Činohry Národního divadla v Praze. V roce 2009 byla nominována na cenu Alfréda Radoka jako talent roku a nominována byla i na cenu Thálie v kategorii nejlepší ženský herecký výkon za roli v divadelní hře Kauza Salome. Letos získala sošku Českého lva jako nejlepší herečka v hlavní roli za snímek Rok vdovy.
COJE PAPUČOVÝ DEN:
Pavla Beretová je ambasadorkou iniciativy Dožít doma a zaštiťuje její Papučový den, který připadá na 8. října. „Vyzýváme lidi, aby si vzali papuče i do práce nebo do školy, vyfotili se v nich a sdíleli fotku na sociálních sítích. Je to jednoduché gesto, které má zviditelnit myšlenku domácí hospicové péče o lidi v závěru života. Součástí budou i koncerty, besedy, divadelní představení nebo filmové projekce po celé republice. Pro mě jsou papuče hlavně symbol domova - a když je člověku nejhůř, domov je to, po čem touží nejvíc," říká Pavla Beretová.