Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

5 superpotravin z českých luhů a hájů, které můžete jíst namísto těch exotických

Když se řekne „superpotraviny“, možná si hned vybavíte chia semínka, kurkumu či mango, které jsou na živiny velmi bohaté. U nás ale rostou plody, které jsou pro středoevropský organismus mnohem přirozenější. Které to jsou?

Tereza Čaladi | 14. 11. 2023

Za „superpotraviny“ jsou označované ty potraviny, které přinesou našemu tělu něco víc než běžné pokrmy, tedy obsahují nadstandardní množství kvalitních živin a tím příznivě působí na lidský organismus. „Jedná se zejména o vysoký obsah vitamínů, minerálních látek, vlákniny a antioxidantů, které pomáhají tělu zbavovat se škodlivin,“ vysvětluje výživová poradkyně KetoDiet Martina Weisserová.

České superpotraviny

Mnoho lidí má za to, že se musí jednat o exotické superpotraviny, ale to není tak docela pravda. Rostou i na českých zahrádkách, polích i v lesích. A navíc jsou ty z tuzemska levnější, jelikož se u nich nemusí platit za dovoz ze zahraničí. Které to ale jsou?

1. Kysané zelí

Kysané zelí a další fermentované potraviny se řadí na seznam českých superpotravin. Fermentované produkty působí příznivě na naše zdraví, protože obsahují probiotika, která nám zajišťují rovnováhu střevní mikroflóry, podporují trávicí systém a díky velkému množství vitamínu C podporují imunitu, což se hodí zejméma s přicházejícím chladnějším obdobím. Výborné je například s pečeným kuřetem.

2. Vlašské oříšky

Vlašské ořechy jsou významným zdrojem zdravých tuků, ale i bílkovin a vlákniny. „Díky velkému obsahu omega 3 mastných kyselin jsou vlašáky potravou pro mozek. Mají pozitivní vliv na funkci mozku, dokážou nás psychicky povznést a známé jsou také pro jejich antioxidační účinky,“ tvrdí výživová poradkyně Martina Weisserová. Dokáží tak zlepšit náladu. Zároveň však doporučuje konzumovat vlašské ořechy střídmě, jinak hrozí těžký žaludek.

Mohlo by se vám líbit

Nemůžete zhubnout? Chyba není ve vás, ale v dietě, kterou držíte

Na začátek jedno přiznání: nemám sklony k tloustnutí a můj BMI ukazuje spíše na podváhu. Asi si teď říkáte, že někdo jako já si nemá na co stěžovat. Jenže moje horní polovina se vejde do velikosti 34, kdežto dolní obléká velikost 38. Spojená se svým tělem jsem nebyla nikdy.
marianne.cz

3. Červená řepa

Červená řepa vyniká vysokým obsahem vitamínu C, vitaminů skupiny B a obsahuje důležité minerály, jako jsou draslík a zinek. Mimo to obsahuje pektin, který podporuje zdravou střevní mikroflóru a pomáhá snižovat cholesterol. Zároveň má pozitivní vliv na sportovní výkon. Dusičnany v červené řepě mohou mít efektivní vliv na zvyšování sportovní výkonnosti jak aerobního, tak i silového a rychlostního charakteru,“ přibližuje osobní trenérka ze sítě Form Factory Tereza Horová a její slova potvrzuje i několik zahraničních studií.

4. Lesní plody

Lesní plody, tedy borůvky, maliny, ostružiny či brusinky, jsou považovány za ideální ovoce na hubnutí. Výborně se tak hodí do diety, protože v nich je správná koncentrace vitamínů a obsahují minimální množství cukrů i tuků. To však není hlavní benefit jejich konzumace. „Borůvky chrání tělo před infekcemi a mají blahodárný účinek na zrak. Kromě toho pomáhají korigovat hladinu cholesterolu a tuku v těle,“ tvrdí Martina Weisserová. Maliny pomáhají s kožními problémy. Ostružiny jsou skvělým pomocníkem při zánětech dutin, ale i chřipce či kašli. A brusinky? Ty jsou známé jako pomocník při zánětu močových cest.

5. Dýně

Dýně nás obklopují každý podzim a ani s ní neuděláte krok vedle. Takovou dýňovou polévkou hezky oživíte stereotypní jídelníček. Dýně jsou totiž ceněné pro vysoký obsah látek s antioxidačním účinkem. A když ji budete konzumovat i se slupkou, k čemuž je vhodná dýně Hokkaido, dostanete do těla i velký podíl vlákniny.

Mohlo by se vám líbit

Jak vaše vnitřní hodnoty a přesvědčení ovlivňují vaše zdraví

Je jasné, že to, čemu věříte, značně ovlivňuje váš život. Ale do jaké míry? A proč je obvykle potřeba přenastavit si své hodnoty v dospělosti? O tom níže.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
„Krém s vysokým SPF je základ. Kůži ošetřujte i tehdy, chodíte-li na manikúru a ruce dáváte do UV lampy,“ říká dermatoložka MUDr. Lucie Jarešová

„Krém s vysokým SPF je základ. Kůži ošetřujte i tehdy, chodíte-li na manikúru a ruce dáváte do UV lampy,“ říká dermatoložka MUDr. Lucie Jarešová

Zdraví
Zlepšení vztahu i dobrá nálada: 9 důvodů, proč vám pravidelná jízda na kole zlepší život

Zlepšení vztahu i dobrá nálada: 9 důvodů, proč vám pravidelná jízda na kole zlepší život

Zdraví
Rozlučte se s nepohodlnou obuví: 5 pádných důvodů, proč nosit barefoot boty

Rozlučte se s nepohodlnou obuví: 5 pádných důvodů, proč nosit barefoot boty

Zdraví
Nestíháte po ránu snídat? Zkuste tyhle rychlé, zdravé a jednoduché recepty

Nestíháte po ránu snídat? Zkuste tyhle rychlé, zdravé a jednoduché recepty