Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak se přestat stresovat věcmi, které nemůžete ovlivnit?

Info ikona
Žena pociťující klid

Mozek zbožňuje pocit, že má všechno pod kontrolou. Ale to bohužel reálně není možné. Proto pro vás máme několik tipů, které vám pomohou se s tím vyrovnat.

Tereza Čaladi | 15. 05. 2023

Mít svůj život pod kontrolou je úžasná věc. Problémem se to stává tehdy, když se snažíte ovládat neovladatelné a plýtváte svou energii starostmi o věci, které jednoduše nejdou kontrolovat.

Když má člověk pocit, že nemá co mluvit do vývoje svého dne, své práce nebo důležitých životních záležitostí, může na to reagovat jako na hrozbu, která vrcholí, ale nikdy se nevyřeší; což může vyvolat neustálý, chronický stav stresu zrozený z nejistoty a bezmoci,“ vysvětlila magazínu Stylist psycholožka a autorka knihy The Stress Prescription: Seven Days to More Joy and Ease pojednávající o tom, jak zpomalit a nastolit pohodu ve svém každodenním životě – Elissa Epel.

Svět je ovšem plný nepředvídatelných událostí, proto je lepší naučit se, jak s nimi pracovat. V opačném případě – když se člověk přehnaně pokouší kontrolovat určité životní situace – to vede nejen k navýšení jeho hladiny stresu, ale i k vyčerpání, nespokojenosti a může to vést i k celkovému zhoršení psychického stavu.

Mohlo by se vám líbit

6 tipů, jak se přestat stresovat věcmi, které nemůžete ovlivnit

Pokud po zamyšlení zjišťujete, že patříte mezi ty, kteří si dělají starosti o nějaké věci, které nemůžete kontrolovat, zde je několik způsobů, které vám s tím mohou pomoci. Pro Psychology Today je sepsala klinická psycholožka Amy Morin.

1. Určete, co můžete ovládat.

Když zjistíte, že si děláte starosti, věnujte chvíli zkoumání věcí, které máte pod kontrolouBouřce nezabráníte, ale můžete se na ni připravit. Nemůžete ovlivnit, jak se chová někdo jiný, ale můžete ovlivnit, jak reagujete.

Uvědomte si, že někdy vše, co můžete ovládat, je vaše úsilí a váš postoj. Když vložíte svou energii do věcí, které můžete ovládat, budete mnohem efektivnější.

2. Zaměřte se na svůj vliv.

Můžete ovlivnit lidi a okolnosti, ale nemůžete věci přinutit, aby byly podle vás. Takže i když můžete dát svému dítěti nástroje, které potřebuje, aby například získalo dobré známky, nemůžete ho přinutit, aby mělo samé jedničky na vysvědčení. A i když můžete naplánovat dobrou párty, nemůžete lidi přimět, aby se bavili.

Abyste měli co největší vliv, zaměřte se na změnu svého chování. Buďte dobrým vzorem a stanovte si zdravé hranice. Když máte obavy z rozhodnutí někoho jiného, ​​sdílejte svůj názor, ale sdílejte jej pouze jednou. Nesnažte se změnit lidi, kteří o to nestojí.

3. Identifikujte své obavy.

Zeptejte se sami sebe, čeho se bojíte, že se stane. Předpovídáte katastrofický výsledek? Pochybujete o své schopnosti vyrovnat se se zklamáním? Obvykle ten nejhorší scénář nebývá tak tragický, jak si možná představujete. Navíc jste dost možná silnější, než si myslíte.

Někdy jsou lidé tak zaneprázdněni přemýšlením o věcech jako „nemohu dovolit, aby můj podnik zkrachoval“, že si nenajdou čas na to, aby se sami sebe zeptali: „Co bych dělal, kdyby můj podnik zkrachoval?“ Uznání, že zvládnete nejhorší scénář, vám může pomoci vložit energii do produktivnějších cvičení.

4. Rozlišujte mezi přemítáním nad problémy a jejich řešením.

Přehrávání si konverzací v hlavě nebo představování si katastrofických výsledků znovu a znovu nepomáhá. Ale vyřešit problém ano.

Zeptejte se sami sebe, zda je vaše myšlení produktivní. Pokud aktivně řešíte problém, například tím, že se snažíte najít způsoby, jak zvýšit své šance na úspěch, pokračujte v práci na jejich řešeních.

Pokud však ztrácíte čas přemítáním, změňte kanál ve svém mozku. Uvědomte si, že vaše myšlenky nejsou užitečné, a vstaňte a jděte na pár minut dělat něco jiného, ​​aby se váš mozek soustředil na něco produktivnějšího.

5. Vytvořte si plán na zvládnutí stresu.

Cvičení, zdravá strava a dostatek spánku jsou jen některé klíčové věci, které musíte udělat, abyste se o sebe postarali. Musíte si také udělat čas na zvládnutí stresu, abyste mohli pracovat efektivněji.

Najděte si zdravé prostředky na uvolnění stresu, jako je meditace, koníčky nebo čas s přáteli. Věnujte pozornost své úrovni stresu a všímejte si toho, jak se s ním vyrovnáváte nejlépe. Odstraňte nezdravé dovednosti, jako je například stěžování si druhým nebo přílišné pití alkoholu.

6. Rozvíjejte zdravé afirmace.

Existuje spousty afirmací, v tomto případě může pomoci například tato. Pokud se přistihnete, že přemýšlíte o něčem, co nemůžete ovlivnit, jako doufám, že v sobotu nebude pršet, řekněte si, „zvládnu to. Zabrání vám to ztrácet čas věcmi, které nemůžete ovlivnit.  Buď uděláte, co můžete, aby se to stalo, nebo se s tím jednoduše vypořádáte.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku