Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Švédská ledová jóga: mrazivé cvičení, které osloví i vás

Info ikona
mrazivá jóga

Jóga a otužování jsou trendy posledních let. Jak vypadá jejich spojení? Přímo senzačně. Ačkoliv to může znít velmi adrenalinově, věříme, že ledová jóga zaujme i vás. Navíc se současnými teplotami se dá praktikovat i u nás.

Tereza Čaladi | 2. 12. 2023

Jóga je kvůli svým efektům – mezi které spadá větší síla, flexibilita, kondice celkově a i čistá hlava – jedním z nejoblíbenějších cvičení v posledních letech. Možná z toho důvodu vzniká více a více jejích druhů. Kromě klasické jógy existuje power jóga zaměřená na sílu, dále například akrojóga, která zahrnuje akrobacii ve dvojicích, ale například i jóga se štěňátky či hot jóga, která se cvičí v místnosti, kde je okolo 40 °C. O ledové józe by se dalo říct, že je přesným opakem poslední jmenované jógy.

Co je přesně „ledová jóga“?

Ledová jóga navazuje ještě na další trend, a sice otužování podle Wim Hofa (zakladatele otužování). Ačkoliv přináší některé podobné benefity jako otužování, nemusíte při ní vyloženě vstupovat do ledové vody, jedná se totiž o jógu na ledě.

Ledovou jógu začala praktikovat švédská jogínka Rebecca Björk. Léta cvičila jógu venku, až ji napadlo zařadit ji do svého nového wellness programu spolu s chůzí po sněhu a mindfulness. Chladné počasí a pohyb posilují krevní oběh, což více stimuluje bdělost a vy se tak cítíte, jako byste měli více energie. Björk ji cvičí na zamrzlém Baltu, vy ji ale můžete praktikovat i na zahradě. Při současných teplotách zkrátka stačí být venku.

Tu severskou zažila na vlastní kůži Emma Cook, redaktorka magazínu Guardian. „Fyzické pocity jsou zde intenzivnější. Dokonce i hluboké dýchání každou pózou je vzrušující, jako vdechování drceného ledu. Ukrytá v silných vrstvách, sněhové kombinéze a gumových botách můžu zapomenout na své běžné rychlé vinyasy. Přechod do nejjednodušší pózy vyžaduje čas a úsilí,“ popisuje jógu v -17 °C ve své reportáži. K té došlo poté, co přišli z tábora, kde mají útulné chatičky, k Baltskému moři na sněžnicích. Potom 30 minut cvičili, následovalo pití čaje a dobrá večeře zpět v táboře. Pro upřesnění: do vody lezou jen opravdoví fajšmekři, častěji po józe následuje právě ten čaj. Chválila si taky minduflness, neboli zklidnění mysli, které s touto jógou přichází. Díky chladu si je člověk daleko více vědom sám sebe a spojení s přírodou.

Mohlo by se vám líbit

Přínosy ledové jógy

Benefity této jógy spočívají zejména v její jednoduchosti a jejích efektech.

  • Můžete ji dělat kdekoliv venku a kdykoliv

Stačí vám základy jógy a poté můžete ledovou jógu praktikovat i sami dle vašich možností. U nás to sice nebudete jako ve Švédsku v -17 °C, ale účinky bude mít i v -3 °C, které jsou aktuálně venku.

  • Trvá pouze 30 minut

Optimální je, když se před jógou zahřejete procházkou, ale samotné cvičení by mělo trvat zhruba půl hodiny.

  • Více při ní spalujete

Sice jsou některé pohyby v mnoha vrstvách trochu náročnější, celkově při cvičení v chladu vydáváte ale více energie, a tím spalujete i více kalorií.

Jak zmiňuje britská redaktorka výše, tato jóga působí jako terapie. Posílíte umění žít v přítomnosti i schopnost všímat si hezkých maličkostí, což souvisí s meditací.

  • Posílení imunity

Ledová jóga podobně jako otužování posiluje kardiovarskulární systém, což může vést k posílení imunity a celkově k lepší schopnosti těla regenerovat.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku