Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Čtvrtina Čechů dle průzkumu spí příliš málo: K lepšímu usínání vám pomůže metoda 4-7-8

Také patříte mezi ty, kteří mají problém s nespavostí? Dle průzkumu agentury PPM Factum se tento problém týká čtvrtiny obyvatel naší země. Naštěstí však lze spánek zlepšit hned několika způsoby. Pomohou bylinky, zklidnění mysli a metoda 4-7-8.

Eva Slachová | 18. 01. 2023

Čtvrtina Čechů spí příliš málo

Podle průzkumu agentury PPM Factum má čtvrtina Čechů problémy se spánkem. U této skupiny lidí čítá jejich doba spánku méně jak 7 hodin. U každého desátého jsou to dokonce pouhé 4 hodiny, což je zoufale málo.

Mezi nejčastější příčiny nespavosti patří:

  • Poruchy spánku – spánková apnoe, syndrom neklidných nohou, narkolepsie a další.

  • Stárnutí – Lidé starší 65 let mívají častěji problémy se spánkem, souvisí to s věkem, ale i s užívanými medikamenty.

  • Onemocnění – Obtíže se spánkem mohou mít nemocné osoby, je to časté u lidí, kteří trpí duševními onemocněními (například deprese, schizofrenie), rakovinou či Alzheimerovou chorobou.

  • Stres – Stresu se přezdívá „tichý zabiják“. Může mít velmi negativní vliv na spánek.

Mohlo by se vám líbit

Poobědovým spánkem ke zdravému a dlouhému životu

Kdo by si nepamatoval poobědové spaní ve školce. Někteří z nás ho nenáviděli a raději by dali přednost hraní si. Každá maminka ale dobře ví, že hezky vyspinkané dítě je hodné a zdravé dítě. Takže pokud si stále užíváte svou polední siestu, tak věřte, že děláte správně.
marianne.cz
Pomocníci pro lepší spánek

Zdravotní problémy způsobené nespavostí

Spánková deprivace vede dle magazínu Healthline k celé řadě zdravotních problémů. Nedostatek spánku se negativně podepisuje na fungování celého organismu. Je dobře známo, že velmi neblahý vliv má na nervovou soustavu a kognitivní funkce mozku. Pokud jsme unavení a nevyspalí, můžeme mít problémy s pamětí a soustředěním. Je zde i vyšší riziko nehod kvůli neopatrnosti způsobené pocitem malátnosti a vyčerpáním. Také může dojít ke střídání nálad, kdy se snadno rozzlobíme, nebo naopak rozesmutníme.

Spánková deprivace vede rovněž k oslabení našeho imunitního systému a větší náchylnosti k nemocem. A to včetně cukrovky druhého typu, protože nedostatek spánku ovlivňuje vylučování inzulínu. Lidé, kteří spí méně jak 5 hodin denně, mají vyšší riziko zvýšení krevního tlaku, což v konečném důsledku může v některých případech vyústit i v onemocnění srdce. Mezi další negativní dopady patří nárůst tělesné hmotnosti a snížené libido.

Metoda 4-7-8 pro sladké snění

Pakliže jste jedni z těch, kteří mají problémy „zabrat“, jelikož se jim hlavou honí tisíce myšlenek, může pro vás být dle Dr. Mellissy Young vhodná metoda 4-7-8. Jejím autorem je lékař a specialista na celostní medicínu Andrew Weil. Ačkoliv tato metoda byla zpopularizována až v roce 2015, vychází z prastarých principů jógové praktiky pránájáma.

Sladké snění vám zajistí tři snadné kroky:

  1. Nadechněte se nosem po dobu 4 sekund

  2. Zadržte dech po dobu 7 sekund

  3. Vydechujte ústy po dobu 8 sekund

 

Mohlo by se vám líbit

Spánková hygiena aneb Co všechno byste měli udělat před ulehnutím?

Spánková hygiena je stejně důležitá jako každodenní čištění zubů. Nejenže díky ní podpoříte své zdraví, ale také z ní budete mít příjemný pocit. V čem vlastně spočívá spánková hygiena a na co byste neměli zapomínat, než se vrhnete do říše snů?
marianne.cz

Zklidněte svou mysl pomocí meditace a jógy

Často je obtížné usínání způsobeno stresem, psychickými problémy či úzkostmi. Dobrou zprávou je, že existují prověřené techniky, které vaší mysl dovedou zklidnit, a připravit ji tak na cestu do říše snů. Jednou z nich je meditace, kterou lidé už od pradávna používají k dosažení vnitřního klidu. Studie zjistily, že tato praktika pomáhá snižovat množství kortizolu (stresového hormonu) v těle. Zároveň také meditace zvyšuje hladinu melatoninu, což napomáhá k ničím nerušenému spánku. Důležité je však provádět tuto techniku správně.

Jak na meditaci krok po kroku

  1. Odstraňte všechny rušivé elementy – vypněte televizi, ztlumte světlo, atd.

  2. Oblečte se pohodlně a pusťte uklidňující hudbu.

  3. Uvolněte se a zaposlouchejte se do libozvučných tónů tibetských zpívajících mís a gongů.

Skvěle funguje i cvičení, konkrétně jóga. Ta může být skvělým zakončením vašeho dne – protáhnete ztuhlé svaly, uvolníte blokády i svou mysl. Můžete použít různé pomůcky, jako jsou bloky či polštáře, abyste se cítili maximálně komfortně. Inspiraci na cviky naleznete na internetu, zpočátku volte jednodušší pozice vhodné pro začátečníky.

Síla z přírody ukrytá v bylinkách

Spánek mohou příznivě ovlivnit i vybrané bylinky. Zde však pozor na to, pokud užíváte léky, vždy je potřeba poradit se s lékařem či lékárníkem o vhodnosti dané byliny.

Proti nespavosti příznivě působí:

  • kozlík lékařský

  • heřmánek

  • mučenka

  • meduňka

Pomocníci pro lepší spánek
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Zdraví
Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Zdraví
Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Zdraví
Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály

Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály