Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

4 změny, kterých si všimnete jako první, když přestanete pít alkohol

Suchý únor začíná být velmi aktuální téma. Dali jsme dohromady 4 nejzásadnější změny, které na svém těle uvidíte, pokud jste do této chvíle pili alkohol 1–4krát týdně. A to už od prvního týdne bez skleničky. A pozor: nejsou vždy příjemné.

Je v podstatě jedno, jestli o víkendu upustíte páru s přáteli nebo si dáte večer po práci skleničku (nebo dvě) vína. Pravidelné pití této společensky přijatelné drogy se ale podepisuje na vašem těle, mysli a vysoce ovlivňuje kvalitu života. Pokud se rozhodnete alkohol nějakou dobu nepít, malé změny zaznamenáte okamžitě, na ty větší, jako je třeba krásnější pleť, pravidelnější menstruační cyklus nebo úbytek váhy, si musíte pár týdnů počkat. Na co se tedy máte připravit jako první?

Před spaním můžete být nervóznější

Přesto, že zřeknutí se alkoholu vede ke zlepšení kvality vašeho spánku, v prvních dnech se to tak zdát nemusí. "Přestat pít může narušit obvyklou rovnováhu chemických látek v mozku - konkrétně hladinu noradrenalinu - a narušit tak přenos signálů," vysvětluje Lisa Artis, poradkyně pro spánek a generální ředitelka organizace The Sleep Charity pro web Stylist.co.uk. "Toto narušení je jako dominový efekt a jedním z jeho důsledků může být, že se nakonec cítíte úzkostnější než obvykle," říká. "V podstatě jde o to, že se váš mozek přizpůsobuje absenci alkoholu a zjišťuje, jak znovu najít rovnováhu."

Mohlo by se vám líbit

Co se děje s vaším tělem, když přestanete pít alkohol?

Začátek nového roku bývá doprovázen skleničkami šampaňského nebo prosecca. Pokud cítíte, že vám vánoční svátky daly po alkoholové stránce zabrat, pak je nejvyšší čas vyřadit alkohol ze hry. Vyzkoušejte měsíc abstinovat, a třeba zjistíte, že kapku něčeho ostřejšího už k životu nepotřebujete.
marianne.cz

Pokud cvičíte, můžete rychleji vidět výsledky

Alkohol brzdí vaše pokroky ve fitku. Pokud se tedy věnujete jakékoliv sportovní aktivitě, po pár dnech si začnete všímat lepšího výkonu, ať už jde o počet opakování určitého cviku nebo delší výdrž. Jak již dříve uvedla praktická lékařka a osobní trenérka Dr. Folusha Oluwajan pro časopis Strong Women: "Alkohol přímo ovlivňuje syntézu svalových bílkovin, tedy tvorbu nových bílkovinných molekul ve svalech, což má vliv na vaši schopnost být silnější nebo výkonnější."

Můžete mít intenzivnější a živější sny

Pokud používáte chytré hodinky, které dokážou měřit kvalitu spánku, zkuste si je vzít i tehdy, když jdete spát pod vlivem. Budete jistě překvapení, jak oproti jiným dnům v podstatě zmizel REM spánek (tedy ta nejdůležitější spánková fáze). Po tom, co se z vás stane abstinent, vaše tělo bude chtít pravděpodobně tento deficit dohnat – a možná se vám bude zdát více snů. Už po týdnu bez alkoholu se vám ale začne REM spánek dávat zase do normálu. Což pro vás znamená pohotovější reakce, lepší paměť nebo lepší prostorovou orientaci.

Vaše emoce nebudete mít tolik pod kontrolou

Pitím alkoholu dáváme našemu mozku impulz k tomu, aby se uvolnil – proto ho také většina lidí pije. Když ale pijete pravidelně, tělo si zvykne a přestává mít schopnost uvolnit se samo od sebe, přirozeně. Díky tomu může v prvních dnech bez alkoholu docházet k pocitům úzkosti a výkyvům nálad. Proto se hodí vydržet, nemaskovat emocionální problémy a řešit je potom s čistší hlavou.

 

Budete držet suchý únor? Přidáváme vám na závěr příspěvek, který zveřejnil Marek Dvořák, záchranář a úspěšný influencer věnující se osvětě týkající se první pomoci i celkového zdraví. 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Mohlo by se vám líbit

Bez alkoholu nejsem schopná fungovat. Je to i váš případ?

No schválně – kolik toho týdně vypijete? Jednu, dvě, tři skleničky vína, nebo je to dokonce několik lahví? Pokud spíše to druhé, měla byste se nad sebou zamyslet, aby se alkohol nestal vaší cestou do pekla.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

Životní styl
Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Životní styl
Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Životní styl
Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky

Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky