Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Smrt blízkosti aneb Když trávíte více času s mobilem než s partnerem

Info ikona
Mobil

Říká se, že v průměru strávíme na svém mobilním telefonu tři hodiny čistého času denně. Zkuste se ale zamyslet, kolik času trávíte konverzací s partnerem? Možná dojdete ke stejnému nepoměru jako my.

Promotion
Promotion
Alžběta Rybářová | 15. 09. 2021

Kdo by neznal výjev z manželského života, kdy partneři po celém dnu v práci konečně usedli na pohovku a ve společném objetí začali sledovat oblíbený seriál. Tu pronesli pár vět k hlavní hrdince, tu začali vyprávět o události, která se jim stala cestou z práce. Po čase ale jejich „společný čas“ narušila malá krabička o hmotnosti několika gramů. Rázem se partneři od sebe odpojili a naskočili do vlastních světů, které diriguje chytrý telefon. Do světů, kde fyzická blízkost nic neznamená. „Smrt blízkosti,“ jak by řekli antropologové z University College London (UCL).

Spolu, ale bez sebe

Kolik času trávíte na mobilu ve chvíli, kdy jste v blízkosti svého partnera? Takovou otázku si položil jedenáctičlenný tým antropologů z University College London, který po dobu šestnácti měsíců sledoval používání smartphonů u lidí z celého světa. Výsledkem jejich bádání je publikace The Global Smartphone, která upozorňuje na několik nelibých fenoménů. Pravděpodobně nejznepokojivějším zjištěním je tzv. death od proximity, tedy smrt blízkosti.

Tento termín upozorňuje na skutečnost, že fyzická blízkost člověka zdaleka není zárukou toho, že vás dotyčný bude vnímat, sledovat či s vámi komunikovat. „Kdykoliv během dne, ať už při jídle, schůzce nebo sdílené aktivitě, může člověk, s nímž jsme ve fyzické blízkosti, jednoduše zmizet. Odejít do svého „domu“, tedy do svého smartphonu,“ vysvětluje profesor Daniel Miller z UCL a dodává, že takovou situaci můžeme označit právě za smrt blízkosti.

Bohužel, smrt blízkosti není typická pouze pro pracovní schůzky nebo oběd s kamarádkou. V největší míře může postihnout právě partnerské páry, které sice tráví čas pospolu, avšak ve svých dlaních svírají chytrý telefon. Jenom zavzpomínejte, kdy naposledy jste mluvila na partnera, ale odpovědi jste se nedočkala, neboť svou pozornost plně věnoval zářícímu displeji...A stejně tak si sáhněte do svědomí a vzpomeňte na chvíli, kdy jste se soustředila na instagramový feed a zcela jste přeslechla, co vám partner sděloval.

I když by se mohlo zdát, že nejde o velký partnerský hřích, opak je pravdou. Rozhodně není v pořádku, když plnohodnotnou konverzaci s partnerem vyměníte za sledování instastories nebo psaní komentářů pod fotkou na Facebooku.

Info ikona
Mobil

Mobilní etiketa

Pokud jste se ve výše uvedených příkladech s partnerem našli, není nic jednoduššího, než se smrti blízkosti vyvarovat. Podle odborníků se vyplatí, když si s partnerem stanovíte jasná pravidla ohledně používání smartphonu. Zní to drsně? Věřte, že resektováním těchto pravidel získáte kvalitní čas s vaší drahou polovičkou, který se rychle, a především pozitivně, promítne na partnerském soužití.

Nad pravidly nemusíte dlouze bádat. Bohatě postačí, když se domluvíte, že například ve večerních hodinách odložíte mobil do šuplíku. Stejně tak se vyhněte tomu, abyste si mobilní telefon „tahali“ do postele. V neposlední řadě se vyplatí, když omezíte používání mobilního telefonu na společných dovolených. Uvidíte, že si čas s partnerem více vychutnáte a na telefon si ani nevzpomenete.

Náš nový dům? Mobil!

Ve studii The Global Smartphone zaznívá ještě jeden zajímavý termín. Antropologové totiž mobilní telefon přirovnávají k domu, lépe řečeno k našemu obydlí. „Mobilní telefon už není pouze zařízení, které používáme, ale stal se také místem, kde žijeme. Problém je v tom, že zatímco skutečné dveře našeho domu můžeme zavřít, digitální dům si neustále nosíme s sebou. To reálně znamená, že před některými negativními situacemi nemůžeme kvůli digitálnímu domu uniknout,“ vysvětluje profesor Miller a dodává, že například neunikneme telefonátu od nadřízeného nebo nepříjemným komentářům na sociálních sítích. Určitě se vyplatí, když o tomto, poměrně trefném, přirovnání popřemýšlíme. 

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion