Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Pokud chcete být spokojenější se svým tělem, musíte změnit více než pouze stravu

Jíte zdravě měsíc, pak jste na chvíli spokojení, poté polevíte a za nějakou dobu zase znovu. Snaha udržet si postavu, s níž budete spokojení, není nic snadného. A to nejen fyzicky a ve spojitosti s jídlem, ale i psychicky. Koučka radí, jak toho dosáhnout.

Tereza Čaladi | 2. 03. 2023

Nejspíš jste se s tím také setkali. Téměř každý za svůj život totiž řeší svou váhu a to, že není se svým tělem tak nějak spokojený. Nejčastěji to přitom souvisí s tím, že se cítí tak nějak nafouklý a moc velký a touží po vyrýsovanější postavě. V těchto momentech se člověk často uchýlí k drastickým dietám. To ovšem může vést k tomu, že je vydrží například týden, kdy do sebe bude cpát zeleninu, a poté se navrátí ke svému starému životnímu stylu. To ale bude mít tak akorát za důsledek takzvaný jojo efekt, neboli opětovné nabrání na váze po jejím cíleném snížení. A k tomu může docházet pořád dokola.

Už z toho důvodu by se o dietách nemělo přemýšlet jako o něčem dočasném. Nemělo by to být tak, že teď budete měsíc jíst pouze tohle a dostanete se na vaši vysněnou váhu a získáte svou optimální postavu. Ne snad z toho důvodu, že by to nefungovalo. Nejspíš to fungovat bude. Ale po nějaké době to budete muset udělat znovu. Lepší proto je přemýšlet o změně stravy v rámci změny vašeho životního stylu. A jak na to?

Vliv mentálního nastavení na hubnutí

Životní styl se týká toho, co děláte a jak se chováte, to zajisté. Ale zároveň souvisí i s tím, jak myslíte. „Pouhá změna stravy k hubnutí stačit může. Internet je plný lidí, kteří změnili jídelníček, vyřadili z něj známá nezdravá jídla, nahradili jednu potravinu za druhou, jedli tak, že neměli hlad, a skutečně výrazně upravili svou postavu. Jenže tohle je až ten další krok. Na začátku zpravidla stojí něco jiného než nákup nízkosacharidových výrobků v supermarketu,“ říká koučka a mediátorka Helena Theunissen a přináší vám několik tipů, jak se motivovat, vydržet a skutečně dosáhnout zdravějšího životního stylu, tudíž i své vysněné postavy:

1. Uvědomte si svůj cíl. Nejprve je zásadní si říct, z jakého důvodu či důvodů chcete k této změně přistoupit a jakého chcete dosáhnout výsledku. Pokud budete k hubnutí přistupovat s pouhou myšlenkou „já už fakt musím zhubnout“, tak to určitě nestačí.

2. Najděte svou vnitřní sílu. Udělejte si seznam věcí, které se vám v životě povedly, a také seznam překážek, které jste museli překonat a jak jste je překonali. Proč? Ukáže vám to vaši vnitřní sílu, která vás po rozhodnutí bude provázet k vaší vysněné postavě.

3. Zhodnoťte svůj současný životní styl. Popište si pro sebe svůj současný životní styl a jak se vám v něm žije. Co je v něm dobrého a co myslíte, že by stálo za změnu.

Mohlo by se vám líbit

6 základních rad, jak začít zdravě jíst a cvičit

Nejtěžší ze všeho je začít. Jakmile se rozhodnete pro změnu a přeměníte slova ve skutky, půjde to snadno. Důležité je nedělat věci složitější, než jsou. Vyzkoušejte ověřené tipy týkající se jídla a sportu.
marianne.cz

4. Řekněte si, jak chcete vypadat. Popřemýšlejte, čeho byste vlastně chtěli skutečně dosáhnout – možná místo mínus 60 kg si můžete říct, že se spíše chcete vejít do svatebních šatů; či místo „pekáče buchet“ na břiše stačí mít jen hezké ruce v tílku. Tato část je velmi důležitá. Když si vymezíte nereálnou, nesmyslnou či nenaplnitelnou metu, tak je vaše rozhodnutí předem odsouzeno k neúspěchu a tento limit jste si na sebe upletli zase jen vy. Také je možné si rozhodnutí rozdělit. První rozhodnutí se může týkat něčeho „menšího“ – třeba jen, že začnete o svém životním stylu přemýšlet. Nebo že chcete zhubnout jen 5 kg, i když máte pocit, že byste potřebovali 20.

5. Inspirujte se. Začněte se zajímat. Místo toho, abyste byli závistivě naštvaní, že kolegyně zhubla, ptejte se, jak to udělala. Sledujte lidi, kteří dosáhli toho, co vy chcete. Sledujte jejich cestu a dovolte si nesrovnávat se s nimi. Vy ještě nejste v cíle, ale už jste na cestě a oni se vám mohou stát inspirací.

6. Informujte se. Začněte získávat všechny možné informace o tom, jak se to, čeho chcete dosáhnout, dělá. Zatím ještě nemusíte dělat nic. Jen se rozhlížejte. Čtěte, připojte se do skupin.

7. Věřte si. Pro naplnění vašeho rozhodnutí je třeba získat přesvědčení, že změnou životního stylu je možné vaši ideální postavu získat. Pozorujte tedy momenty, kdy se vám toto přesvědčení začíná rodit. Vaše mysl už vám nedovolí myšlenku „ale ono to zase nevyjde“, a místo toho vám nabídne „je to naprostá tutovka, že to klapne“.

Toto je naprosto zásadní pro to, aby vám vaše motivace vydržela – nebude ji totiž třeba udržovat, když jste přesvědčeni o úspěchu. Navíc motivace se zvyšuje s dosaženými výsledky. Takže pak už stačí se do nastavené cesty pustit a výsledky motivaci udrží samy.

Mohlo by se vám líbit

O jídle s nutriční terapeutkou: Nejčastější chyby, kterých se dopouštíme při hubnutí

Jíst zdravě by měla být brnkačka. Jenže v dnešním informačním chaosu, kdy na nás působí média a různé veřejně známé osobnosti, které prezentují svůj názor jako absolutní pravdu, to může být náročné. Co tedy jíst a nejíst?
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Proč vyrazit ven „naostro“? Snížíte riziko kožních alergií i poranění

Proč vyrazit ven „naostro“? Snížíte riziko kožních alergií i poranění

Zdraví
Zdravý jídelníček podle Pavla Berkyho z Masterchefa: Originální recepty nejen pro sportovní šampiony

Zdravý jídelníček podle Pavla Berkyho z Masterchefa: Originální recepty nejen pro sportovní šampiony

Zdraví
Jediný pomocník, se kterým posílíte celé tělo: Snadné cviky s kettlebellem zvládne každý

Jediný pomocník, se kterým posílíte celé tělo: Snadné cviky s kettlebellem zvládne každý

Zdraví
Jak se zbavit pocení a koláčů v podpaží krok za krokem: Vliv může mít strava i oblečení

Jak se zbavit pocení a koláčů v podpaží krok za krokem: Vliv může mít strava i oblečení