Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak zvládnout rozchod? Terapeutka radí, jak se z rozchodu rychle otřepat a neutápět se v emocích

Info ikona
rozchod

Aniž byste to čekala, najednou si sbalil kufry a odešel za jinou. Možná jste to byla dokonce vy sama, kdo rozchod inicioval, protože jeho laxnost už se nedala tolerovat a vám takový (ne)vztah jen ubližoval. Přesto po něm zůstává prázdné místo. Jak se z rozchodu otřepat tak, abyste dala průchod svým emocím a přesto se v nich příliš neutápěla?

Kateřina Chytra | 15. 10. 2023

1. Smutněte i zuřte

Pokud je váš rozchod čerstvý, možná vám to celé ještě nedochází. Po prvotním šoku a popírání však zaručeně přijde vlna emocí, které je nezbytné prožít a procítit ve svém těle. Jestliže cítíte naštvanost, je dobré ji ze sebe cíleně dostat a na procházce v lese se pořádně vykřičet, dát si do těla při tréninku nebo se vymlátit do polštáře. Pod hněvem a nánosem dalších bouřlivých emocí se však nachází velká bolest. Ta se zmenší ve chvíli, kdy si ji dokážeme přiznat, prožít a odplakat. Čím dříve k sobě bolest připustíte, tím rychleji si projdete odpoutáním.

2. Zbavte se věcí, které vám ho připomínají

Při pohledu na společnou fotku na lednici nebo darovanou vázu se vám najednou spustí lavina myšlenek a sebetrýznění otázkami: "Proč já? Co jsem udělala špatně? Jak to mohu vrátit?" Je potřeba se pro tento moment zbavit věcí, které vám vašeho ex partnera připomínají. Obzvlášť fotografie, přáníčka, šperky a jeho oblíbené povlečení dejte do krabice a prozatím ji umístěte do sklepa. Až se z rozchodu vzpamatujete, budete k věcem přistupovat jinak a rozhodnete se, co s nimi.

Mohlo by se vám líbit

3. Nejděte si okruh nových přátel

Poslední, co nyní potřebujete, je slyšet od kamarádů, co je s vaším bývalým, nebo ho snad potkat na narozeninovém večírku s jeho novou partnerkou. Pokud to jen trochu jde, eliminujte akce, kde je šance potkat se, nebo kde vám kamarádi nevybíravě oživují rány barvitými historkami. Udělejte si nyní čas na okruh přátel a kamarádů, které jste dosud zanedbávala. Navštivte zajímavou přednášku, networking nebo taneční kurz a zapojte se do nové komunity.

4. Vyhněte se kontaktu s bývalým partnerem

Možná váš ex rozjíždí už tolik ohranou písničku a občas vám napíše. Čeká, jestli se chytíte a vytváří si tím pro sebe zadní vrátka, aby se k vám v případě potřeby mohl vrátit. Pokud už se vám tento scénář povědomý, ideálně kontakt utněte. Tohle bude sice vyžadovat notnou dávku odvahy, protože váš bývalý moc dobře ví, jak vás nahlodat. Nejlépe odoláte, když na jeho emaily a smsky nebudete vůbec reagovat a ideálně konverzaci vymažete. A samozřejmě si vzpomeňte, že už jste se do této vody vrátila opakovaně a nepřineslo to nic dobrého.

Mohlo by se vám líbit

5. Přestaňte ho sledovat na sociálních sítích

S předchozím budem jednoznačně souvisí i tento. Odsledujte svého ex partnera na sociálních sítí. Zbytečně by vás to svádělo k drobným špionážím. Ty jsou jen formou sebetrýznění a protahují dobu hojení.

6. Otevřete se novotám

Čas po rozchodu je čas pro změnu! Pusťte ji do svého života a otevřete se všemu novému. Choďte do práce novými cestami, zajděte do nové kavárny, vyzkoušejte nový sestřih, nové volnočasové aktivity. Nový vítr vám přinese nové myšlenky a nové emoce. Zjistíte, že život je krásný i bez toho konkrétního muže a že máte možnosti na dlani.

7. Napište si dopis

Po rozchodu je nejtěžší dát do souladu myšlenky a emoce. Racionálně víte, že vztah s dotyčným mužem byl zraňující, ale emočně vás to stále vede do prožívání stesku, bolesti a provinění. Rozumově si vysvětlíte, že váš ex partner měl plno chyb, ale když vás sveze emoční vlna dolů, vybavují se vám jen dokonalé chvíle.

Abyste tuto iluzi nepřiživovala příliš dlouho, poslouží vám technika dopisu. Napište na papír, co všechno už nechcete zažívat a ke konci vašeho soužití jste prožívala. Nejistotu, nedůvěru kde a s kým tráví čas, hádky, stres, pochybnosti o sobě? Dopis adresujte té části sebe samé, která má stále tendenci pochybovat a utápět se v minulosti.

Mohlo by se vám líbit

8. Posilněte sebevědomí

Jestliže truchlíte po bývalém partnerovi nezvykle dlouho a bráníte si v navázání nového partnerství, zřejmě je na vině nízká sebedůvěra. Vaše hodnota přeci nezávisí na tom, s jakým partnerem jste? Rovněž, dotyčný muž není jediným na světě, se kterým vám může být krásně a láskyplně. Pracujte na svém sebe uvědomění a uvěřte, že si zasloužíte respektujícího a láskyplného muže.

9. Rituál odpoutání

Na začátku jste si prožila všechny své emoce, vyboxovala se ze zlosti a nenávisti, vyplakala se z odmítnutí. Vyklidila jste si byt, ukončila kontakt a otevřela se novým příležitostem ve svém životě. Je potřeba udělat poslední krok – zcela se odpoutat.

Zrekapitulujte si nyní váš vztah z odstupu. Představte si, jako byste seděla v terapeutickém křesle a dívala se na obrazovku, kde promítají váš vztah. Co bylo dobré a co naopak bylo potřeba řešit? Uvědomujete si, jaké chyby dělal on a jaké vy? Co jste se o sobě díky této zkušenosti dozvěděla a naučila? Slibte si, že v novém partnerství se těchto chyb vyvarujete. Nyní běžte k řece a hoďte do ní symbol, kterým necháváte tohoto muže plavat. Dovolte, ať poslední zbytky lítosti a smutku odplynou. Poté se nadechněte a zády k řece udělejte první krok s vědomím, že se otevíráte radosti a lásce ve svém životě. U rituálu nezáleží, jakou formou ho provedete. Skutečně důležitý je na něm váš záměr odpoutat se a procítění jednotlivých bodů.

A pamatujte - žádný muž, nepřišel do vašeho života náhodou. Přišel vás něco důležitého naučit, abyste jako bytost povyrostla. Když si po rozchodu odnesete, co byla ta lekce, nebude se vám podobný scénář v životě opakovat.

O autorce:

Mgr. Kateřina Chytra, koučka a celostní terapeutka, která již od roku 2012 podporuje ženy na jejich cestě za harmonickými a autentickými vztahy. V praxi jí pod rukama prošly stovky klientek, vedla v Praze workshopy na témata Vytvořte si harmonický vztah, Emoční programování, Komunikace ve vztazích, Energetické a meditační techniky. Vztahovost školila v rámci Školy koučů Pure mind a předávala tak své zkušenosti dalším koučům. Spolu s manželem se spolupodílela na pořádání festivalu Vědomého manželství a na meditační akci Ticho pro mír. Dnes žije na chalupě na Vysočině a vychovává s manželem čtyřletého syna. Své klientky provází individuálně v online terapiích nebo v online Trapeutických meditacích. Najdete ji na www.chytraterapie.cz nebo na sítích.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku