Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rodina a děti

Jak podpořit psychickou pohodu dětí? Učte je laskavosti, všímavosti i vděčnosti

Info ikona
dítě

Pomoci dětem s jejich emocionální pohodou je v zájmu nás všech. Jak na to? Klinická psycholožka Hazel Harrison přináší pět jednoduchých kroků.

Iva Hadj Moussa | 13. 01. 2024

Děti se často cítí být pod tlakem a mnohé z nich uvádějí, že se necítí dobře: bojují s úzkostmi, nízkým sebevědomím a zvládáním emocí. Klinická psycholožka Hazel Harrison dala pro BBC dohromady pět snadných kroků k podpoře blaha (nebo také well-beingu) u dětí.

Mohlo by se vám líbit

1. Buď sám sebou

Pomozte dětem, jak rozpoznat své silné i slabé stránky. Svůj charakter, specifické rysy, které nás dělají jedinečnými. Hazel Harrison tvrdí, že je to způsob, jak u dětí vybudovat sebevědomí. „Síla charakteru nezávisí na konkrétním výsledku nebo úspěchu. Důležité je, aby děti pochopily, že charakter je součástí naší osobnosti a že je báječné být sám sebou.”

2. Buď vděčný za to, kým jsi a za to, co máš

Každý z nás má tendenci porovnávat se s okolím, a děti obzvláště. I kvůli časté konzumaci mediálního obsahu mohou získat pocit, že ostatní lidé jsou úspěšnější, krásnější, mají zajímavější život, plný zábavy. „Děti jsou ke srovnávací pasti náchylné stejně jako dospělí,” vysvětluje psycholožka. „Je proto dobré upozornit na to, co je v životě dobré, co funguje. Snažte se u sebe i u dětí rozvíjet pocit vděčnosti." Co máme na svém životě a na sobě rádi? Co bychom nikdy neměnili?

Mohlo by se vám líbit

3. Buď všímavý

Naše mysl může být velmi zaneprázdněná – a často plná starostí. Proto je dobré zaměřit se na to, co se děje v přítomném okamžiku. „Je to další způsob, jak zvýšit pohodu vašeho dítěte,” radí expertka. I podle dalších odborníků může všímavost snížit úzkost a podpořit celkovou psychickou pohodu, ale také koncentraci. Jak na to? Jednou z metod je například kreslení. Nastavte časovač na deset minut a vyzvěte děti (i sami sebe), aby nakreslily to, co vidí. Cílem není kvalita kresby jako takové, ale je to technika, která podporuje schopnost se soustředit a přivést zatoulanou pozornost zpět. Účinné je také zaměřit se na smysly: vnímat vůně, barvy, zvuky nebo texturu různých předmětů kolem sebe.

4. Buď laskavý

„Výzkumy ukazují, že pokud jsme laskaví k ostatním, nejenže zlepšujeme pohodu dalších lidí, ale stejný účinek má laskavost i vůči nám samotným,” upozorňuje Hazel Harrison. Být laskavý pomáhá spojit se s ostatními a vytvářet smysluplné vztahy, které z dlouhodobého hlediska hrají zásadní roli v našem duševním zdraví. Existují přitom stovky způsobů, jak mohou děti i dospělí každý den projevovat laskavost. Může to být slovní vyjádření uznání a podpory, aktivní naslouchání, drobná gesta pomoci, úsměv, obejmutí, pomoc.

Mohlo by se vám líbit

5. Zvyšuj si svou odolnost

Být odolný znamená umět se zmátořit, když se něco nedaří, odrazit se, umět najít strategii k řešení problémů, vyrovnat se s neúspěchem. A protože trable potkají každého z nás, budování odolnosti je zásadní předpoklad proto, abychom je překonali. Pokud chcete u svých dětí vybudovat odolnost, pomozte jim rozvíjet sebevědomí, zodpovědnost a samostatnost. Nechat je, aby se poučily ze svých chyb. Protože to je cesta k tomu, aby se příliš nebály budoucnosti a aby měly jistotu, že když selžou, můžou se zase „otřepat” a jít dál.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku