Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Krása

O tom, zda má doba večeře skutečně vliv na vaši postavu

Info ikona
Žena před ledničkou

Vykrádání ledničky „po večerce“, protože vás honí mlsná, určitě není ideální. Co se ovšem týká pozdní večeře, ta spíše zkomplikuje usínání, než že by zapříčinila nárůst na váze.

Tereza Čaladi | 2. 11. 2022

Jedno z prvních pravidel, které slyšíte, když dojde na diety, je, že byste rozhodně neměli večeřet po osmé večer, protože to se nejvíce přibírá. Takže čím dříve, tím lépe. Pravdou ale je, že o čas večeře tolik nejde.

Dietoložka Isadory Chandezon řekla francouzskému magazínu Marie Claire, že rada jíst brzy, aby se zhublo, je neodůvodněné klišé, jelikož časná večeře vám pomůže lépe trávit a spát, ale ne shodit na váze. Doporučuje spíše jíst během dne vyváženou stravu – sníte-li tedy nějaké bohaté jídlo, mělo by následovat lehčí. S tím souhlasí i výživová poradkyně Alexandra Melin. Ta tvrdí, že „špatná pozdní večeře“ je pouhý předsudek, který lidi tlačí k tomu, aby se řídili novým pravidlem, spíše než aby poslouchali své tělo. Zmiňuje, že dnes je dietních pravidel až přespříliš, což může být na škodu, jelikož mohou zastínit skutečné potřeby těla. Její rada je tak velmi prostá, „Dokud posloucháte své stravovací pocity – hlad, specifické chutě k jídlu, nasycení – můžete jíst to, co chcete, aniž byste nutně přibírali na váze,“ říká.

Tento fakt potvrdila i studie z roku 2006. Podle ní není spojitost mezi večeřením po osmé hodině večer s přibíráním na váze.

Nezáleží na tom kdy, ale co

Daleko podstatnější než kdy jíte, je to, jaké potraviny jíte. A noční jedlíci mají tendence jíst více jídla a k tomu si volit nezdravá, tedy i více kalorická, jídla. Což může být vysvětlením domnělé spojitosti mezi pozdní večeří a přibíráním.

V nočních hodinách lidé totiž ne tak často večeří, jako spíše mlsají. Důvodů k tomu je hned několik. Jednak nemusí být snadný přístup ke zdravému jídlu – pokud doma tedy nic pořádného nemají a mají hlad, sáhnou po zmrzlině či brambůrkách. Dalším odůvodněním může být emoční jedení. Večer má člověk čas nad vším více času přemýšlet a občas má potom potřebu například zajíst svůj smutek. Je důležité rozlišovat mezi skutečným hladem a jídlem kvůli stresu, úzkosti či nudě. Roli v neposlední řadě hraje také to, že je únava spojena se zvýšeným příjmem potravy a touhou po vysoce kalorických potravinách. To může být způsobeno hormonálními změnami, které ovlivňují chuť k jídlu během nedostatku spánku.

Studie z roku 2008 zjistila, že lidé, kteří jedli mezi jedenáctou večer a pěti hodinami ráno zkonzumovali zhruba o 500 kalorií denně více než ti, kteří svůj příjem omezili na denní hodiny. V průběhu času průměrný noční jedlík přibral 4,5 kilogramů více.

Pokud máte tedy po večeři opravdu hlad, zvažte svůj výběr potravin a nápojů. Zkuste zejména nízkokalorické potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Tedy například mrkvové a celerové tyčinky s hummusem, plátky jablek s malou porcí vašeho oblíbeného ořechového másla, obyčejný popcorn či mražené hrozny.

Zdroj článku