Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Proč jste po obědě unavení a jak to změnit? Na to nám odpověděla nutriční specialistka

Jednou z věcí, která může pěkně zkomplikovat pracovní morálku, je po obědová únava. Často k ní přitom dochází na základě drobných chyb ve stravování. Máme pro vás návod, jak je napravit.

Tereza Čaladi | 3. 09. 2023

Jistě to také znáte. Ráno si dáte kávu a celé dopoledne jste produktivní. Potom se ale vydáte na oběd a když přijdete zpět do kanceláře, chce se vám spát a na práci se nemůžete soustředit. V takovém případě by člověka jistě potěšila místnost, v níž by si mohl „dát 20“ – ty skutečně existují, ale spíše v zahraničí. Jsou tu ale i jiné způsoby, jak se s poobědovou únavou vyrovnat.

Proč k únavě po jídle dochází?

Toto „gastro-kóma“ nenastává přitom pouze po obědě, může k němu dojít po každém jídle. Samotné trávení snědené potravy stojí naše tělo jistou energii, která pak může dočasně chybět v jiných oblastech naší činnosti. Po jídle se navíc v gastrointestinální soustavě značně zvyšuje objem cirkulující krve, což opět může způsobovat její dočasný odliv z oblastí jako jsou svaly nebo mozek,“ vysvětluje Kristýna Dvořáková, nutriční specialistka společnosti Aktin, která se zaměřuje na výrobu kvalitních produktů s čistým složením.

Míra únavy se přitom odvíjí od toho, co si zrovna dáte. „Roli hraje velikosti pokrmu, poměr makroživin nebo také obsah specifických látek, ze kterých se pak v těle přirozeně tvoří substance způsobující ospalost. Největší únava typicky nastupuje po konzumaci kalorických jídel bohatých na tuky nebo jednoduché sacharidy (cukry). Její intenzita také lineárně narůstá s velikostí porce. Záludné mohou být i potraviny s přirozeně vysokým obsahem aminokyseliny tryptofanu nebo rovnou melatonin, kterému se přezdívá hormon spánku. Nejbohatšími zdroji jsou pistácie, maso, ryby, vejce, ořechy, luštěniny nebo také mléčné výrobky,“ doplňuje.

Mohlo by se vám líbit

Klíčem k hubnutí je kalorický deficit. Jak si ho spočítat, udržet a jak dlouho si ho hlídat?

Pojem kalorický deficit jste někdy už určitě slyšeli. Může znít ovšem tak odborně, že vás odradil od jakékoliv původní myšlenky na jeho výpočty. Pokud ovšem chcete hubnout, je dobré ho znát...vlastně je nutné ho znát. A čím více o něm budete vědět, tím lepší poté můžete mít výsledky.
marianne.cz

Jak můžete únavě po jídle zabránit?

Vzhledem k tomu, že je únava ovlivněna tím, co si k obědu či jinému většímu pokrmu dáte, dá se jí podle nutriční specialistky Dvořákové snadno předejít dodržováním třech jednoduchých zásad:

1. Zvolte optimální velikost porce

Větší porce = vyšší zátěž zažívacího traktu a více energie potřebné pro její zpracování. Jak si také můžeme všimnout výše, tryptofan a melatonin se nachází i v naprosto běžných potravinách, které tvoří základ našeho jídelníčku. S větší porcí jídla se tak zvyšuje i příjem těchto látek, které mohou míru ospalosti dále stupňovat.

2. Zařaďte bílkoviny

Přestože právě v bílkovinných potravinách najdeme tryptofan a melatonin, proteiny ve stravě podporují uvolňování hormonu orexinu. Ten zabraňuje nástupu únavy a podporuje bdělost či soustředění. Bílkoviny navíc prodlouží pocit sytosti, takže se za hodinku nebudeme pídit po dalším jídle.

3. Pozor na smažená a sladká jídla

Jídla s vysokým obsahem tuku jsou poměrně těžko stravitelná, a zpracování tuků tak v těle probíhá nejdéle ze všech živin. Únava se nás tak dost pravděpodobně bude držet poměrně značnou dobu. Riziko pak představují i sladká jídla bohatá na jednoduché cukry, které vyvolají vyšší míru uvolňování hormonu inzulinu. Cukry se tak v krvi neudrží dlouho a následuje prudký pokles glykémie (hladina cukru v krvi) pro který je typická právě zvýšená únava.

Mohlo by se vám líbit

Švédská FIKA: Čas na kávu, skořicovou rolku a konverzaci s kolegy

K tomu, aby byli zaměstnanci produktivní, potřebují také přestávky. Kromě běžné pauzy na oběd uplatňují Švédi také pauzu na kávu, a to nejen dopoledne, ale i odpoledne. Říká se jí FIKA.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Zdraví
Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Výživová koučka Dominika Hostinská o hubnutí: Nepočítejte kalorie, vnímejte své tělo a výsledky se dostaví

Zdraví
Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Naučte se zvládat stres, emoce i negativní myšlenky: Vyzkoušejte jednoduchou metodu sofrologie

Zdraví
Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Cvičení podle Jennifer Lopez: Nikdy nesportujte jen kvůli postavě a využijte každý den naplno

Zdraví
Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály

Polykat ráno hrst prášků? Nesmysl. Víme, kdy během dne užívat důležité vitamíny a minerály