Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Proč nepít kávu hned po probuzení? A kdy je tedy nejlepší čas si ji dát?

Info ikona
žena s kávou

Jste ten typ, co ráno vstane a dokud si nedá kafe, nemůže pořádně fungovat? V tom případě pro vás nemáme příliš dobrou zprávu.

Tereza Čaladi | 26. 08. 2023

Káva patří k rannímu rituálu mnoha lidí a my to naprosto chápeme. Její vůně, chuť a chvilka pro vás může příjemně nastartovat den. Ale pokud ji pijete hned potom, co vstanete, z toho důvodu, aby vám dodala energii a vy jste tak byli produktivnější, pak tento efekt nemá.

Proč není káva po probuzení ten nejlepší nápad

Káva člověka nabíjí díky tomu, že ovlivňuje hladinu jeho kortizolu, neboli stresového hormonu, v těle. Způsobuje zvýšení hladiny glukózy, čímž dodá člověku více energie. Zároveň zvyšuje působení adrenalinu (díky němu se tělo se stresem vyrovnává). Po kávě se tak člověk obvykle cítí nastartovaný do nového dne (či do zbytku dne). To ovšem neplatí, když si ji dá hned po probuzení. V tu chvíli je totiž hladina kortizolu dostatečně vysoká.

Pokud si dáme kávu hned ráno, znásobíme už tak dost vysokou hladinu kortizolu. Jeho úpadek, který nastává po jeho vyprchání (do několika hodin po vypití prvního šálku kávy), je tím pádem ale mnohem hlubší. Vinou brzkého pocitu únavy dojde mnoho z nás k závěru, že potřebuje další šálek, a přestimulovává se kofeinem, aby tomuto pádu zabránilo,” objasňuje Libor Mattuš, který se věnuje biohackingu neboli aktivnímu a vědomému přístupu ke své vlastní biologii s cílem dosáhnout nejlepší verzí sebe samého. Jeden se tak stane na kofeinu docela rychle závislým. Hned po probuzení je tak vhodnější dát si nejprve snídani nebo čaj.

Mohlo by se vám líbit

Kdy je dobré kávu během dne pít

Rozhodně to ale neznamená, že by člověk neměl pít kávu vůbec. Když se pije ve správný čas, může mít skutečně ty benefity, které si od ní slibujete – tedy dokáže zvýšit vaši pozornost; obsahuje řadu antioxidantů; a nedávné studie dokonce odhalily, že snižuje riziko vzniku Alzheimerovy choroby. Otázkou tak skutečně je pouze to, kdy ji pít, aby měla na tělo pozitivní účinky. Vzhledem k přirozeně vyšší hladině kortizolu nemá smysl pít kávu po probuzení, naopak je to kontraproduktivní. Doporučil bych první šálek kávy vypít nejdříve 90 minut od probuzení, tam už její účinky budou znát. Kofein v našem těle působí průměrně čtyři až šest hodin. Pokud chceme bez problému usnout v deset hodin večer a mít kvalitní spánek bez rušivých vlivů, které kofein způsobuje, měli bychom poslední kávu vypít nejpozději ve čtyři hodiny odpoledne,” uvádí biohacker Libor Mattuš, který se v rámci biohackingu věnuje intenzivně otužování. Kdy nejpozději si dát svůj poslední šálek kávy však také záleží na typu metabolismu kofeinu v našem těle. Super pomalý metabolismus kofeinu vás přiměje vypít poslední kávu před polednem. Naopak ten super rychlý vám umožní pít kávu i pozdě odpoledne bez negativních následků,” dodává.

Optimální tak je dát si kávu po příchodu do práce. A poté ji během dne pít s mírou. Přes všechny její pozitivní účinky by se nemělo zapomínat na to, že může vést například ke zvyšování nervozity, úzkosti a krevního tlaku. Vedle toho také k závislosti na kofeinu. Měla by se tak pít v rozumných dávkách a ve výše doporučených časech.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku