Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Chcete mít šťastnější život? Okořeňte svůj život svobodným rozhodnutím

„Co je štěstí? Muška jenom zlatá, která za večera kol tvé hlavy chvátá…“ píše ve slavné básni Adolf Heyduk. Pokud by ale básník Adolf Heyduk žil ve 21. století, možná by se ze zveřejněné vědecké studie dozvěděl, že ke štěstí vede poměrně jednoduchá cesta.

Kdo z nás netouží po šťastném životě, ať hodí kamenem! Všichni si přejeme zdraví, láskyplný vztah s partnerem i rodinou, zajímavou práci s ještě zajímavějším finančním ohodnocením a navrch pocit „vnitřní spokojenosti“. Jenže, na jedné straně jsou naše tužby, a na straně druhé tvrdá realita. Pokud také patříte k lidem, kteří cítí, že nejsou obklopeni šťastnou aurou, pak pro vás máme dobrou zprávu. Studie publikovaná v The Journal of Positive Psychology přichází s jednoduchým receptem na šťastnější život

Mohlo by se vám líbit

Kolik volného času potřebujete ke štěstí?

Uvízli jste pod lavinou pracovních úkolů a každodenních povinností? Pak si možná čas od času postesknete po volném dnu, případně volném odpoledni. Pokud si ale myslíte, že mnoho volného času je klíčem ke spokojenému životu, pak vás rychle vyvedeme z omylu.
marianne.cz

Štěstí podle odborníků

Co si představíte pod pojmem štěstí? Hádáme, že každý člověk řekne něco jiného. Pokud byste se ale zeptali psychologů, pravděpodobně by vám odpověděli, že štěstí se skládá ze třech klíčových složek: nálady, angažovanosti a smyslu. A právě podle zmiňovaného odborného článku existuje „booster“, který posiluje tyto tři ingredience štěstěny. Chvíle ticha...oním boosterem je autonomie! V podstatě to znamená, že spokojenost a štěstí můžeme posílit tím, když budeme provádět rozhodnutí, která jsou motivovaná naším nitrem (např. děláme něco, z čeho máme radost), nikoliv vnějším prostředím (např. společenským tlakem nebo odměnou).

Nebojte se, k tomuto rozhodnutí vědci nedošli tzv. od stolu. Naopak, požádali osmašedesát dobrovolníků, aby jim odpověděli na otázky týkající se denní náplně. Vědci se například ptali na to, jaké aktivity účastníci výzkumu musí plnit, a zda se daná osoba pro aktivitu rozhodla dobrovolně. Dotazník také hodnotil jejich míru zapojení do aktivity a smysluplnost aktivity. Výsledky studie jasně ukázaly, že úroveň autonomie účastníků měla významný dopad na zapojení do aktivity, smysluplnost a náladu.

Zkuste se tedy ohlédnout za důležitými životními rozhodnutími, která jste v minulosti udělali. Šlo o vaši dobrovolnou volbu? Nebo vám někdo tichým hláskem našeptával, abyste udělali to, či ono? A nenechali jste se náhodou strhnout všeobecnými společenskými zvyklostmi? Možná vás samotné překvapí, že mnoho životních rozhodnutí jsme ve skutečnosti neudělali sami, nýbrž je za nás rozhodli ostatní

Mohlo by se vám líbit

Tipy z pozitivní psychologie, které vám pomohou žít spokojeněji, ne-li šťastně

Když se řekne psychologie, spoustu lidí si vybaví hned slovo terapie a ta je často spojovaná s tím, že člověk řeší něco negativního z minulosti, aby mohl dojít ke spokojenému já v přítomnosti. Pravdou ale je, že psychologie je daleko bohatější. Jednou z jejích variant je právě pozitivní psychologie.
marianne.cz

Kde začít?

Zmiňovaná studie nám připomíná, jak je důležité, abychom se ve svém životě věnovali věcem a aktivitám, které považujeme za zajímavé a uspokojující. A naopak nevěnovali pozornost činnostem, které nabízí vnější odměnu nebo společenský souhlas.

Ptáte se, kde začít s revizí spokojenosti? Nemusíme zmiňovat, že v první řadě se vyplatí začít u partnerských a rodinných vztahů. Zároveň ale nepodceňujte ani vaši práci, ve které člověk tráví až příliš času na to, aby dělal něco, co ho nezajímá a nepřináší pocit radosti. A samozřejmě nezapomínejte ani na svůj volný čas. Také ten by měl obsahovat aktivity, které vám vykouzlí úsměv na tváři. 

Mohlo by se vám líbit

Ať je duši dobře aneb Malé kroky k psychické pohodě

Zatímco bolest těla nás v klidu nenechá, bolest duše častokrát podceňujeme a zlehčujeme. Přitom duševní zdraví je stejně důležité jako fyzické. Naučte se po malých krůčkách pečovat o své nitro a dopřejte mu lásku, kterou si zaslouží. Odměnou vám bude nejen dobrá nálada, ale také úsměv na rtech a čistá mysl.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Rodina a děti
Jak překonávají šampioni vlastní hranice? Úspěch vs. neúspěch

Jak překonávají šampioni vlastní hranice? Úspěch vs. neúspěch

Zábava
5 důvodů, proč si přečíst srpnovou Marianne

5 důvodů, proč si přečíst srpnovou Marianne

Cestování
Cestujeme po Česku: Milovníci koní zbystřete! Vysočina je plná hipotras

Cestujeme po Česku: Milovníci koní zbystřete! Vysočina je plná hipotras

Zdraví
Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy

Trenérka Hana Číčelová radí, jak se udržet v kondici během dovolené. Využijte bazén, jednoduché cviky i animační programy