Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rodina a děti

Úzkosti v těhotenství? Pokud narušují každodenní život a vztahy, vyhledejte pomoc

Info ikona
žena

Pokud jste těhotná, můžete očekávat, že s největší pravděpodobností během tohoto období prožijete doslova horskou dráhu emocí. Co dělat, když vás úzkosti přepadají příliš často?

Iva Hadj Moussa | 24. 06. 2023

V první řadě je důležité si uvědomit, že každá žena prožívá těhotenství jinak. Pro některé je převážně zdrojem radosti a úžasu, zatímco jiné nastávající maminky nelibě vnímají měnící se tělo, časté výkyvy emocí, hůře zvládají únavu a obavy, jaké změny příchod miminka přinese. Mnoho žen si dělá starosti, jak přivítání nového člena domácnosti ovlivní jejich vztah s partnerem i s přáteli, nebo nějakým způsobem je samotné a jejich svobodu.

Některé ženy se obávají také finanční zátěže, kterou příchod dítěte, ať už prvního, nebo dalšího, přinese domácnosti. Častý je i strach ze zodpovědnosti, kterou budete za miminko mít. Podle studie magazínu Journal of Mental Health and Clinical Psychology, kterou zveřejnil forbes.com, hlásilo nástup nových úzkostí 20 % zkoumaných žen. Od podrážděnosti po záchvaty paniky

Všechny tyto obavy se dají považovat za úplně normální. V některých případech se však mohou stát příliš vysilujícími a mohou přerůst až v generalizovanou úzkostnou poruchu. Ta se může objevit už v prvním trimestru a je často přičítána hormonálním změnám. Mezi nejčastějšími příznaky úzkostné poruchy patří neklid, neustálé obavy, podrážděnost, neschopnost se soustředit, potíže se spánkem a soustředěním. Některé ženy mohou v těhotenství prožívat i panické ataky nebo obsedantně kompulzivní poruchy.

Mohlo by se vám líbit

Podle serveru healthline.com existuje několik rizikových faktorů, že se v těhotenství budete potýkat s psychickými potížemi: rodinná či osobní historie úzkostných poruch, předchozí dramatická zkušenost, nebo také užívání drog v minulosti. Server zároveň upozorňuje, že vysoká úroveň úzkosti během těhotenství je spojena s rizikem rozvoje stavů, jako je preeklampsie, předčasný porod a nízká porodní hmotnost.

Mohlo by se vám líbit

Jak těhotenskou úzkost lépe zvládat?

1. Zajistěte si dostatečný spánek, ale také čas, který denně věnujete jen sama sobě a svým zálibám. Zkuste hodně odpočívat.

2. Věnujte se pravidelné fyzické aktivitě (samozřejmě pokud nemáte těhotenské komplikace). Ideální jsou dlouhé procházky nebo plavání.

3. Veďte si deník. V něm se můžete "vypsat" ze svých obav, lépe je identifikovat a zkoušet navrhovat možná řešení.

4. Povídejte si. Sdílejte své starosti nejen s partnerem, ale také s kamarádkami nebo rodinou.

5. Zkuste jógu, masáže nebo meditaci. Zajímejte se o vhodné relaxační techniky a naučte se je pravidelně využívat.

6. Nesrovnávejte se s jinými těhotnými. Ať už s kamarádkami, nebo influencerkami ze sociálních médií.

Spoustu starostí lze samozřejmě vyřešit i bez nutnosti navštívit odborníka. U některých těhotných žen při úzkostech pomáhá rozhovor s partnerem či kamarádkou. Pokud vaše úzkost začne narušovat vaše každodenní fungování, vztahy nebo pracovní výkon, obraťte se na odborníka – psychologa, terapeuta, případně gynekologa nebo porodní asistentku. Pravidelná psychoterapie by měla podpořit účinné strategie na zvládání úzkostí a může se dostat pod povrch úzkostí, za kterými možná zdaleka nejsou pouze hormony.


Těhotenská kalkulačka
- termín porodu

Vyberte metodu

Vaše odhadované datum porodu je:


Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku