Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Lepší hubnutí i omlazení pleti: 5 důvodů, proč byste ráno měla pít vodu nalačno

Mnozí z nás stále zapomínají, že po probuzení je potřeba doplnit tekutiny. Někteří ráno odcházejí z domova, aniž by se vůbec něčeho napili, jiní začínají den šálkem čaje nebo kávy. Jenže tím tělu ubírají další vláhu. Pojďme si říct, proč je tak důležité pít ráno nalačno vodu, kolik by jí mělo být a zda je lepší studená, nebo teplá.

Liv Boková | 26. 04. 2024

Proč je pití vody tak důležité

Voda je nezbytnou součástí života, voda je život. Tvoří až 70 procent našeho těla, proto je potřeba ji v dostatečném množství pravidelně doplňovat. Odborníci i mnoho studií tvrdí, že pití vody hned po probuzení má spoustu zdravotních přínosů. Někteří doporučují po vypití jedné nebo více sklenic počkat aspoň půl hodiny a až poté snídat nebo pít něco dalšího. Jiní říkají, že si rovnou můžeme dát i kávu, pokud k ní nezapomeneme vypít právě aspoň sklenici vody. Každý z nás by si měl nastavit svůj vlastní ranní rituál, který mu bude nejlépe vyhovovat. Důležité je ho života začlenit, podobně jako například čištění zubů, a nezapomínat na pravidelné doplnění tekutin také v průběhu dne. Jedině tak zůstane tělo vždy dostatečně hydratované, což je jedna ze základních podmínek pro krásu a dobré zdraví.

Kolik vody ráno pít

Obecné doporučení uvádí dvě až tři sklenice vody, tedy zhruba 500 až 750 ml. Že je to příliš? Je to optimální množství pro průměrného zdravého dospělého člověka. Přes noc totiž ztrácíme určité množství tekutin pocením, tělo navíc potřebuje vyplavit toxiny. Když se ráno dostatečně napijeme, voda je doslova vypláchne z organismu. Přesné množství, které bychom měli vypít hned ráno a pak i za celý den, se odvíjí od několika faktorů. Patří mezi ně věk, pohlaví, hmotnost, množství fyzické aktivity i teplota a vlhkost prostředí, v němž se pohybujeme. Pokud se vám dvě až tři sklenice vody najednou zdají jako nesplnitelný cíl, začněte jednou sklenicí a postupně, jak se bude vaše tělo příjmu tekutiny přizpůsobovat, množství zvyšujte.

Mohlo by se vám líbit

Co se děje s vaším tělem, když pijete ranní kávu nalačno?

Pití kávy v přiměřeném množství, což jsou tři až čtyři šálky denně, je pro zdravého člověka bez rizika. Řada studií dokazuje, že je pro zdraví dokonce velmi prospěšné. Dnes nás ale zajímá odpověď na otázku, jestli pít kávu jako první nápoj hned ráno po probuzení? Co to s naším tělem dělá, jestli to je u všech stejné a ve které části dne je pití kávy, ať už nalačno, nebo po jídle, největším přínosem.
marianne.cz

Jak to, že jsme ráno dehydrovaní

Když spíme, postíme se. Většinou nejíme a často ani nepijeme i několik hodin před spaním. Náš žaludek je tak ráno prázdný, po probuzení jsme dehydrovaní. Přispívá k tomu i pocení. Pití vody ráno tělu pomáhá zotavit se z noční dehydratace. Když je žaludek prázdný, tělo absorbuje vodu rychleji. Například v Japonsku, kde je také jedna z pěti pověstných světových modrých zón dlouhověkosti, v nichž se lidé při dobrém zdraví dožívají vysokého věku, je rituál ranního pití vody hluboce zakořeněnou tradicí zajišťující spoustu zdravotních přínosů. Za krátkou dobu rehydratuje tělo a zajistí buňkám, orgánům a svalům rovnováhu tekutin, kterou potřebují k efektivnímu fungování po celý den.

5 klíčových přínosů pití vody nalačno

1. Prevence proti bolestem hlavy a přísun energie

Dehydratace je běžným a častým spouštěčem bolestí hlavy, protože ovlivňuje hladinu serotoninu v těle, což může vést až k migrénám. Energetická hladina a kognitivní funkce jsou výrazně lepší, když jsme dobře hydratovaní. Zahájíte-li den vodou nalačno, vyhnete se nepříjemnostem, jež provázejí bolesti hlavy, a zároveň podpoříte svou bdělost a produktivitu.

2. Nastartování metabolismu a hubnutí

Ranní rituál pití vody nalačno přispívá také k optimálnímu fungování metabolismu a může podpořit hubnutí. Voda zrychluje metabolismus o 30 procent během 10 minut s vrcholem asi 30 až 40 minut po vypití. Pití vody před jídlem navíc podporuje pocit sytosti, takže pomáhá snížit množství přijatých kalorií, protože zabraňuje přejídání. Jen pití vody samotné pochopitelně kila neubere. Pokud ho spojíte také s úpravou jídelníčku a přidáním pravidelného pohybu, výsledky se brzy dostaví.

Mohlo by se vám líbit

Střeva jsou náš druhý mozek. Jak o něj pečovat, aby mu to myslelo?

Střeva používají stejné látky a buňky jako mozek, aby nám pomohla trávit. Když je něco v nepořádku, mozek na to upozorní. Mikroorganismy ve střevech rozhodují o naší imunitě, psychickém zdraví, náladách i chování. Střeva a mozek spolu neustále komunikují. Jak jejich propojení funguje? Co našemu druhému mozku nesvědčí a co mu naopak prospívá?
marianne.cz

3. Krásnější a zdravější pleť a vlasy

Hydratace je nesmírně důležitá k udržování zdraví pokožky a vlasů. Pití vody na lačný žaludek pomáhá k hydrataci pokožky zevnitř, přispívá tak ke snížení výskytu vrásek a dodává pleti zářivější vzhled. Když pijete málo, pleť je vysušená, šedivá, má sklony ke kožním onemocněním a předčasnému stárnutí. Dostatečný příjem vody podporuje výživu vlasových folikulů a vlasy jsou pak zdravější a lesklejší. Dehydratace naopak může vést k tomu, že jsou suché a lámou se.

4. Čištění a vyplavování toxinů

Pití vody nalačno pomáhá při čištění střev a odplavování toxinů z těla. Vypití jedné až tří sklenic významně podpoří procesy ve střevech a usnadňuje jejich pravidelné a plynulejší pohyby. Pití vody ihned po probuzení též přispívá k čištění trávicího systému. Může pomoci s významným pročištěním tlustého střeva a zároveň přispívá k efektivnějšímu vstřebávání živin.

5. Podpora imunitního systému a ledvin

A konečně, pití vody na lačný žaludek pomáhá posílit imunitní systém a zabraňuje tvorbě ledvinových kamenů. Voda ředí látky v krvi, které způsobují vznik kamenů, a výrazně tak riziko jejich tvorby snižuje. Správná hydratace navíc podporuje imunitní systém tím, že napomáhá produkci lymfy, která zajišťuje distribuci bílých krvinek a živin do tkání. Silný imunitní systém je první linií obrany proti infekcím, proto je hydratace tak zásadní pro udržení dobrého zdraví.

Je lepší voda studená, nebo teplá?

Aby mělo pití vody nalačno co nejlepší účinek, zařaďte ho do denního programu ihned po probuzení. Některá doporučení uvádí, že by to mělo být ještě před čištěním zubů. Toto načasování pomáhá účinně vyplavit toxiny, připraví trávicí systém a základ hydratace na celý den. Názory na teplotu vody s různí. Nejčastěji se doporučuje pokojová teplota. Naše tělesná teplota je však vyšší, a tak řadě lidí vyhovuje teplota rovná té tělesné. Studená voda může způsobit organismu šok a zpomalit proces trávení, teplá zklidňuje trávicí trakt a zlepšuje metabolismus. Vyberte si teplotu, která je právě vám nejpříjemnější, protože primárním cílem je hydratace. Pár kapek čerstvé citronové šťávy zlepší chuť a účinky ještě umocní.

Zdroj článku

Související články

Zdraví
„Krém s vysokým SPF je základ. Kůži ošetřujte i tehdy, chodíte-li na manikúru a ruce dáváte do UV lampy,“ říká dermatoložka MUDr. Lucie Jarešová

„Krém s vysokým SPF je základ. Kůži ošetřujte i tehdy, chodíte-li na manikúru a ruce dáváte do UV lampy,“ říká dermatoložka MUDr. Lucie Jarešová

Zdraví
Zlepšení vztahu i dobrá nálada: 9 důvodů, proč vám pravidelná jízda na kole zlepší život

Zlepšení vztahu i dobrá nálada: 9 důvodů, proč vám pravidelná jízda na kole zlepší život

Zdraví
Rozlučte se s nepohodlnou obuví: 5 pádných důvodů, proč nosit barefoot boty

Rozlučte se s nepohodlnou obuví: 5 pádných důvodů, proč nosit barefoot boty

Zdraví
Nestíháte po ránu snídat? Zkuste tyhle rychlé, zdravé a jednoduché recepty

Nestíháte po ránu snídat? Zkuste tyhle rychlé, zdravé a jednoduché recepty